۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
«باربارا لیف»؛ گزینه احتمالی تیم خاورمیانه‌ای بایدن
بازار گزارش داد؛

«باربارا لیف»؛ گزینه احتمالی تیم خاورمیانه‌ای بایدن

سفیر پیشین ایالات متحده در امارات متحده عربی تحت نظر اوباما در حال پیوستن به شورای امنیت ملی دولت جدید بایدن است.

بازار؛ گروه بین الملل: بنا به گفته چندین منبع آگاه، «باربارا لیف»، سفیر سابق ایالات متحده در امارات متحده عربی و دیپلمات با تجربه، قرار است به عضویت شورای امنیت ملی رئیس جمهور جو بایدن درآید.

در واقع، «لیف» به تیم هدایت شده توسط «برت مک گورک» نماینده ویژه سابق آمریکا در ائتلاف آمریکایی که هفته گذشته به عنوان هماهنگ کننده خاورمیانه و شمال آفریقا در کاخ سفید معرفی شد، خواهد پیوست.

از نظر این منابع آگاه، این مسئله منطقی به نظر می رسد، زیرا بیشتر فعالیت های شغلی «باربارا لیف» در این منطقه بوده که از آن جمله می توان به دوره های جداگانه به عنوان مقام عالی وزارت خارجه برای شبه جزیره عربستان و عراق و همچنین اولین مدیر دفتر امور ایران اشاره کرد. او همچنین در اسرائیل، مصر و تونس نیز خدمت کرده است.

«لیف» پس از ترک دولت در سال ۲۰۱۸، به موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک در واشنگتن دی سی پیوست. او در آنجا بود که اطلاعاتی در خصوص روابط آمریکا با امارات (متحد اصلی در خلیج فارس)، روابط در حال رشد این کشور با اسرائیل و همچنین حضور دیپلماتیک آمریکا در عراق ارائه داد.

در ماه دسامبر ۲۰۲۰، این دیپلمات با تجربه، در مورد فروش قریب الوقوع ۲۳ میلیارد دلاری اسلحه به امارات متحده عربی اظهاراتی را مطرح کرد که دولت ترامپ خواستار این مسئله بود تا قبل از روی کار آمدن دولت جدید، به اجرای این مسئله سرعت ببخشد.

ترامپ خواستار این موضوع بوده که تا قبل از تحویل دولت به جو بایدن، ۵۰ فروند جنگنده F-۳۵ ، نزدیک به ۲۰ هواپیمای بدون سرنشین Reaper و حدود ۱۴۰۰۰ بمب و مهمات را به امارات بفروشد.

ترامپ خواستار این موضوع بوده که تا قبل از تحویل دولت به جو بایدن، ۵۰ فروند جنگنده F-۳۵ ، نزدیک به ۲۰ هواپیمای بدون سرنشین Reaper و حدود ۱۴۰۰۰ بمب و مهمات را به امارات بفروشد

«باربارا لیف» ضمن اظهار عدم نگرانی در خصوص این موضوع احتمالی، معتقد است که این موضوع در حالی مطرح شده که برخی نگران فروش هواپیماهای جنگنده، هواپیماهای بدون سرنشین و بمب های پیشرفته بوده اند، زیرا این مسئله موجب می شود تا کشورهای حوزه خلیج فارس به یک بازیگر منطقه ای قدرتمند تبدیل شوند و شاید مایل به استفاده از قدرت جدید خود برای حمله به ایران باشند.

وی گفت: این امر، توازن نظامی در خاورمیانه را تغییر نخواهد داد. زرادخانه های موشکی و غیر متعارف ایران بسیار مهیب هستند و می توانند خسارات زیادی را حتی اگر امارات متحده عربی F-۳۵ را بدست آورد، وارد کنند.

این منابع اعلام کرده اند که باربارا لیف در رابطه با روابط آمریکا با متحدان خلیج فارس در صورتی که در شورای امنیت ملی مشغول به کار شود، فعالیت خواهد کرد.

اگرچه پارامترهای دقیق انتصاب وی هنوز مشخص نیست، اما این موضوع در این مرحله طبیعی به نظر می رسد و با گذراندن وقت بیشتر سفیر بازنشسته در کاخ سفید، مسائلی که او آن ها را رهبری خواهد کرد، واضح تر خواهد شد.

هنوز هم، اجرای عملیات و پروژه های خاص در خلیج فارس یک مشکل است، زیرا بایدن قبلا متعهد شده که ایالات متحده را از جنگ به رهبری عربستان در یمن خارج کند و قول داده که روابط خود را با متحدان منطقه اصلاح نماید.

اجرای عملیات و پروژه های خاص در خلیج فارس یک مشکل است، زیرا بایدن قبلا متعهد شده که ایالات متحده را از جنگ به رهبری عربستان در یمن خارج کند و قول داده که روابط خود را با متحدان منطقه اصلاح نماید

بنابراین، این موضوع، می تواند «لیف» را از همان ابتدا در مرکز تصمیمات حساس و بالقوه بحث برانگیز سیاست خارجی قرار دهد.

برخی از افراد در وزارت امور خارجه از قبل منتظرند ببینند که وی چگونه از عهده نقش خود بر می آید.

همچنین، منابع آگاه اینگونه اعلام کردند که یک مقام دیپلماتیک نیز گفته است که، باربارا از همه امور خاور نزدیک به خوبی آگاه است و بنابراین، انتظارها این است که او با دولت به خوبی کار کند. 

با وجود این اخبار، سفیر سابق ایالات متحده در امارات متحده عربی از اظهار نظر در خصوص پست احتمالی خود خودداری کرده و تیم انتقال بایدن نیز گفته است که هیچ انتصاب پرسنلی فعلا برای اعلام وجود ندارد.

کد خبر: ۶۷٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha