۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
۶۲۵ هزار تن بوتان و پروپان در فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی تولید شد
مدیر پالایشگاه هشتم پارس جنوبی:

۶۲۵ هزار تن بوتان و پروپان در فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی تولید شد

بوشهر - چابوک، مدیر پالایشگاه هشتم مجتمع گاز پارس جنوبی از ارتقای تولید در این پالایشگاه خبر داد و گفت: بیش از ۶۲۵ هزار تن بوتان و پروپان در فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی تولید شد.

هادی چابوک در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: به منظور ارتقا و بهبود کمیت و کیفیت تولید محصول در فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی تلاش‌های خوبی صورت گرفته و طرح‌های مهمی در دست اجرا است.

وی از راه‌اندازی سیستم پولیشینگ محصولات پروپان و بوتان در این پالایشگاه خبر داد و اضافه کرد: از دیگر اقدامات موثر در این زمینه تکمیل راه‌اندازی واحد سردسازی و ذخیره‌سازی گاز مایع و ذخیره سازی کامل محصولات پروپان و بوتان است.

مدیر پالایشگاه هشتم مجتمع گاز پارس جنوبی به اجرای برنامه‌های بهبود در این پالایشگاه اشاره کرد و ادامه داد: این پالایشگاه در بهترین شرایط تولید قرار دارد و کل تعهدات خود در زمینه تولید را اجرا کرده است.

وی میزان تولید پروپان این پالایشگاه در هفت ماهه نخست امسال را ۳۶۰ هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: در این مدت ۲۶۵ هزار تن بوتان نیز تولید شده است.

به گزارش بازار، پالایشگاه هشتم(فازهای ۲۰ و ۲۱) پارس جنوبی در مجاورت خلیج فارس و در فاصله ۲۷۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر قرار گرفته است.

قرارداد این پروژه در خرداد ماه سال ۱۳۸۸ منعقد شد و اولین تولید و صادرات گاز شیرین این پالایشگاه در چهاردهم شهریورماه سال ۱۳۹۵ و با گاز ترش دریافتی از پالایشگاه چهارم صورت گرفت.

پالایشگاه هشتم(فازهای ۲۰ و ۲۱) پارس جنوبی در بهار سال ۱۳۹۶ پالایشگاه رسماً با حضور ریاست محترم جمهور افتتاح شد.

این پالایشگاه به منظور تولید روزانه ۵۶.۶ میلیون متر مکعب گاز غنی، تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه۱.۰۵ میلیون تن گاز مایع(پروپان و بوتان)، تولید سالانه یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد ساخته شده است.

تاسیسات دریایی این فازها شامل دو سکوی دریایی جمعا شامل ۲۲ حلقه چاه در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل عسلویه، دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی انتقال گاز به طول تقریبی (هر خط) ۱۰۵ کیلومتر و دو خط لوله ۴.۵ اینچ دریایی جهت انتقال محلول گلایکول به طول تقریبی(هر خط) ۱۰۵ کیلومتر است.

تاسیسات ساحلی آن نیز شامل واحدهای دریافت و جداسازی گاز و میعانات، تثبیت میعانات گازی، چهار ردیف تصفیه گاز شامل واحدهای شیرین‌سازی، نمزدایی، تنظیم نقطه شبنم هر کدام به ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز در شرایط استاندارد، واحدهای تفکیک میعانات گازی و تصفیه LPG تولیدی به همراه واحد تصفیه اتان، واحد فشرده‌سازی و تراکم گاز جهت صادرات، واحدهای استحصال و بازیافت گوگرد به همراه واحد جداسازی و دانه‌بندی گوگرد و واحد تغلیظ و نمکزدایی منواتیلن گلایکول، سرویس‌های جانبی شامل آب شیرین‌کن بخار، توزیع برق، آبگیری از دریا و سرویس‌های متفرقه از قبیل نیتروژن، هوای فشرده و غیره، سیستم تصفیه آبهای صنعتی و فاضلاب، سیستم‌های مشعل برای تخلیه اضطراری، سیستم سوخت گاز و دیزل پالایشگاه، سیستم آب آتشنشانی(مخزن و تلمبه ها و شبکه)، اطاق‌های کنترل، پست‌های برق، آزمایشگاه، انبار، کارگاه، دفاتر و غیره، چهار مخزن جهت ذخیره و صادرات میعانات‌گازی هر یک به ظرفیت ۶۰ هزار متر مکعب و دو تانک ذخیره پروپان مایع هر یک به ظرفیت ۴۵ هزار مترمکعب و دو تانک ذخیره بوتان مایع هر یک به ظرفیت ۳۵هزار متر مکعب است.

در این پالایشگاه برای هر فاز دو ردیف گازی در نظر گرفته شده است. هر ردیف گازی شامل یک واحد شیرین سازی، یک واحد نمزدایی، یک واحد بازیافت اتان و یک واحد بازیافت گوگرد است.

برای هر فاز  یک واحد تصفیه اتان، یک واحد تفکیک مایعات گازی، یک واحد شیرین سازی پروپان و بوتان و یک واحد تثبیت میعانات گازی در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۶۷٬۲۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha