۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
قطعی‌های گسترده زمستانه برق| نیمی از نیروگاه‌هایی که از مدار خارج شدند، مشکل تامین سوخت داشتند| آسمان تیره، خانه‌های تاریک
دلیل افزایش خاموشی‌ها تعطیلی نیروگاه‌های مازوت سوز است؟

قطعی‌های گسترده زمستانه برق| نیمی از نیروگاه‌هایی که از مدار خارج شدند، مشکل تامین سوخت داشتند| آسمان تیره، خانه‌های تاریک

درحالی آلایندگی هوای شهر تهران در شرایط ناسالم برای تمامی گروه ها قرار دارد که شاهد قطعی های گسترده برق در شهرهای مختلف به ویژه تهران بوده ایم. سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه بخشی از خاموشی ها ناشی از کمبود سوخت در نیروگاه هاست، می گوید: قادر به تامین گاز نیمی از نیروگاه هایی که از مدار خارج شده اند، نبوده ایم.

بازار؛ گروه انرژی: بعد از صنایع که پیش‌ از این درگیر خاموشی‌ها شده ‌بودند، این‌بار قطعی‌های برق چند ساعته دامنگیر مصرف‌کنندگان خانگی شده است. وزارت نیرو هم مثل همیشه کمبود برق را متوجه مصرف‌کنندگان خانگی دانسته و پای مصرف بیش از اندازه آنها را وسط می‌کشد. رضا اردکانیان وزیر نیرو می گوید که اگر مصرف گاز کاهش پیدا نکند، خاموشی خواهیم داشت. خاموشی‌هایی که برخلاف آنچه سکاندار ساختمان نیایش اعلام کرده از روزها پیش آغاز شده و زندگی بسیاری از خانواده‌ها را با چالش مواجه کرده است. مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق به بازار می‌گوید که تعدادی از نیروگاه‌ها به دلیل محدودیت در تامین سوخت از مدار خارج شده اند. او البته توضیح می‌دهد که میزان مصرف برق در کشور نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۷ درصد بیشتر شده که بخش عمده آن مربوط به مصرف بیشتر برق در صنایع است. صنایعی که به گفته مشهدی رجبی، میزان مصرف در آنها حدود ۱۵ درصد بیشتر شده است. اما سهم بخش خانگی از رشد مصرف ایجاد شده تنها ۵ درصد بوده است.

میزان مصرف برق در کشور نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۷ درصد بیشتر شده که بخش عمده آن مربوط به مصرف بیشتر برق در صنایع است. مصرق برق صنایع نسبت به پارسال حدود ۱۵ درصد و  برق خانوار حدود ۵ درصد بیشتر شده است

بعد از صنایع نوبت به منازل رسید
دیگر خاموشی‌ها محدود به ساعت‌های پیک مصرف در تابستان نیست و در روزهای گذشته گزاش‌های متعددی از افزایش قطعی‌های برق در سراسر کشور منتشر شده است. گزارش‌های دریافتی توسط خبرنگار بازار حاکی از آن است که امروز برق مشترکان در  بسیاری از مناطق تهران همچون جیحون، تهرانسر، پیروزی، نیرو هوایی برای چند ساعت قطع بوده  و مسئولان دلیل آن را قطعی برق از سوی نیروگاه‌ اعلام کردند. بسیاری از صنایع و کارخانه‌های ایران به رسانه‌ها گزارش داده‌اند که برق‌شان قطع شده و آنها مجبور به تعطیل‌کردن بخشی از ظرفیت تولید خود شده‌اند. البته وزارت نیرو هم منکر این ماجرا نیست و توضیح داده است که تأمین برق خانه‌های مردم برایشان اولویت بیشتری دارد تا کارخانه‌ها و صنایع فعالیت کنند.

سخنگوی صنعت برق می گوید که بخشی از قطعی‌های برق ناشی از محدودیت‌های ایجاد شده در تامین سوخت نیروگاه‌ها بوده است.

او البته ادامه می‌دهد که تمامی خاموشی‌هایی که در کشور ایجاد شده ناشی از کاهش تحویل گاز به نیروگاه‌ها نبوده و برخی از آنها مربوط به تعمیرات دوره ای و نقص‌های فنی است.

میزان مصرف هم اکنون حدود ۲۰ هزار مگاوات نبست به تابستان کاهش یافته و به همین دلیل تعدادی از نیروگاه‌ها هم اکنون در حال تعمیرات دوره ای و سرویس شدن هستند. اما حدود نیمی از نیروگاه هایی که از مدار خارج شده اند ناشی از مشکل تامین سوخت بوده است

نیروگاه‌های مازوت سوز از مدار خارج شدند
سخنگوی صنعت برق در بخش دیگری از گفته‌های خود با بیان اینکه همه ساله تعدادی از نیروگاه‌ها به دلیل کاهش مصرف برق در زمستان از مدار خارج می شوند، ادامه داد: میزان مصرف هم اکنون حدود ۲۰ هزار مگاوات نبست به تابستان کاهش یافته و به همین دلیل تعدادی از نیروگاه‌ها هم اکنون در حال تعمیرات دوره ای و سرویس شدن هستند.

او در پاسخ به این سوال که آیا نیروگاهی به دلیل استفاده از سوخت مازوت و کمبود گاز از مدار خارج شده است؛ گفت: نیمی از از نیروگاه‌هایی که هم اکنون از مدار خارج شده اند، مشکل تامین سوخت داشتند. از آنجاییکه مصرف گاز در بخش خانگی بالا رفته و اجازه استفاده از مازوت را هم نداشتیم تولید در این نیروگاه‌ها متوقف شده است.

سهم مازوت از سوخت مصرفی در نیروگاه‌ها تنها ۷ درصد است. با این وجود تهران برای ششمین روز متوالی وارد شرایط ناسالم برای تمامی گروه ها شده است

سخنگوی صنعت برق همچنین در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سهم مازوت از سوخت مصرفی در نیروگاه‌ها تنها ۷ درصد است، ادامه داد: تنها دلیل است استفاده از این سوخت در نیروگاه جلوگیری از خاموشی و تامین برق مردم است.

اما قطعی گسترده برق در تهران در شرایطی اتفاق افتاده که عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست دیروز اعلام کرده بود که روزی ۲ ساعت قطعی برق داشته باشیم بهتر از این است که مازوت در نیروگاه‌ها بسوزانیم.

کلانتری با اشاره به تاثیر آلودگی هوا روی ویروس کرونا اظهار کرد: هر یک واحد افزایش ذرات معلق، ۱.۵ درصد تلفات بیماران کرونایی را افزایش می‌دهد.

براساس سازمان کنترل کیفیت هوا، تهران حالا وارد ششمین روز ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی شده و تا پنج شنبه که تغییری در وضعیت جوی ایجاد نخواهد شد این آلودگی ادامه خواهد داشت. حالا پایتخت نشین‌ها نه برق دارند و نه هوای سالم.

کد خبر: ۶۷٬۱۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha