۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
شرکت‌های تجاری با حضور در فارکس ریسک ارزی را کاهش می‌دهند| فارکس بازار دلالی نیست
کارشناس بین المللی در گفتگو با بازار؛

شرکت‌های تجاری با حضور در فارکس ریسک ارزی را کاهش می‌دهند| فارکس بازار دلالی نیست

طهماسبی کارشناس بازارهای بین المللی می‌گوید که بازار فارکس بازار سفته بازی و دلالی نیست بلکه بازاری برای کاهش ریسک ناشی از نوسانات ارزی برای شرکت‌های تجاری می‌باشد.

وحید بلالی؛ بازار: ریزش بازارهای موازی در ایران سبب شده که سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش سرمایه خودشان وارد بازارهای بین المللی که امکان دسترسی به آن با توجه به تحریم‌ها مشکل است وارد شوند که به خاطر برخی از مسائل احتمال زیان و از بین رفتن سرمایه آن وجود دارد.

فارکس و فیوچر و حتی برخی از بورس‌های بزرگ دنیا مانند بورس‌های آمریکا این روزها مورد استقبال بخشی از جامعه به خصوص قشر جوان قرار گرفته است،  آموزشگاه‌های هم در کشور به آموزش این بازار ورود کردندکه قیمت هر دوره آموزش این بازارهای مالی از ۵ تا ۱۲ میلیون تومان متفاوت است.

در سال ۸۹ پیشنهاد راه اندازی فارکس ایرانی در بازار سرمایه مطرح شده و سازمان بورس و اوراق بهادار هم با راه اندازی سیستم معاملات ارزی در بورس موافقت کرد اما بانک مرکزی با اجرای آن مخالفت کرد. طهماسبی کارشناس بازارهای بین المللی که در تنظیم اساسنامه معاملات ارزی یا همان فارکس در سال ۸۹ حضور داشت می‌گوید در این اساسنامه تمامی موارد مورد تایید سازمان در نظر گرفته شد که از سوی سازمان مورد استقبال قرار گرفت اما بانک مرکزی حاضر به پذیرش آن نشد در حالی که زیر ساخت‌های آن در بورس فراهم بود.

یکی از اهدافی اصلی فارکس در دنیا ایجاد شده کاهش میزان ریسک صادرات و واردات تجاری است به همین منظور یکی از بازیگردان‌های اصلی این بازار شرکت‌های تجاری می‌باشد که به خاطر پوشش ریسک حاصل از نوسانات نرخ دلار در این بازار فعالیت می‌کنند.

راه اندازی فارکس ایرانی
کارشناس بازارهای بین المللی می‌گوید که عملیات فارکس یک عملیات بین بانکی برای تعیین نرخ ارز کشورها و همچنین تبادلات صادراتی به صورت روزانه انجام می‌دهند.

محمد رضا طهماسبی  کارشناس بازارهای بین المللی در گفتگو با بازار در مورد بازارهای بین المللی از جمله فارکس گفت: شاید در ابتدا بر اساس آنچه تا کنون از فارکس گفته شده، این بازار یک بازار مبتنی بر سفته ‌بازی منفی یا دلال بازی با سودهای غیر متعارف در ذهن تداعی شده باشد، اما این گونه نیست چرا که در بازارها سازمان یافته مثل بورس توکیو، سنگاپور، شانگ‌ها، لندن، آمریکا، برزیل و حتی دبی بخشی به عنوان بازار فارکس را دارند و حتی عمده فعالیت برخی از این بورس‌ها حاصل فارکس یا همان زوج ارزها است.

وی اضافه کرد: عملیات فارکس، یک عملیات بین بانکی است یعنی بانک‌ها به صورت روزانه معاملاتی را به منظور تعیین ارزش  واحد پول ملی کشور و هم نسبت به آنچه که می‌خواهند در عملیات بازرگانی بین المللی می‌خواهند انجام دهند که با توجه تولید ناخالص و میزان صادرات این  نرخ‌ها مشخص می‌شود و بانک‌ها اقدام به تبادل ارزها بر حسب نیاز بازار و مدیریت ریسک می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه مدیریت ریسک را بخشی از بازار فارکس می‌داند و پوشش ریسک در مقابل نوسانات قیمت‌ها را به عنوان تعریف مدیریت ریسک مطرح کرد.

او بانک‌ها را به عنوان یکی از بازیگردان‌های اصلی و رسمی فارکس می‌داند و می‌گوید: علاوه بر بانک‌ها شرکت‌ها بزرگ و افراد که ریسک‌پذیر هستند به عنوان بازیگران دیگر فارکس هستند که در کنار اهداف تعریف شده برای این بازار سودهای خوبی کسب می‌نند.

در سال ۸۹ امید نامه در بحث ارز در بورس کالا را تنظیم کردیم که مورد تایید سازمان هم قرار گرفت اما بانک مرکزی با وجود فراهم بودن زیر ساخت‌ها در بازار سرمایه برای این موضوع، حاضر به پذیرش آن نشد

او در پاسخ به چرایی حضور شرکت‌ها در بازار فارکس گفت:  فرض کنید شرکتی در کار صادرات یا واردات فعالیت می‌کنند، این شرکت‌ها برای اینکه نسبت به نوسانات نرخ در آینده خود را پوشش دهند، نیاز به تبادل ارزی دارد، بنابراین فارکس با کارکردی که برای آن تعریف شده چنین ظرفیتی را در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهد. به هر حال هم نهادهای مالی، هم شرکت‌ها و هم افراد حقیقی که در حال معامله در این بازار هستند از تفاوت قیمت ارزها سودآوری می‌کنند اما هدف اصلی این بازار با این حجم جهانی بحث مدیریت ریسک است که قطعا در این فرآیند سودهای هم نصیب فعالین این بازار می‌شود که جذابیت‌های خوبی هم برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

طهماسبی به سوال دیگری که ضامن این بازار کدام نهاد و یا سازمانی است این گونه پاسخ داد: در بازار بورس غیر نقدی مانند فیوچر و فارکس اتاق پایا پایی به عنوان یک مرکز مستقل تضمین کننده معاملات بازار است، آنچه که گفته شد در بحث بورسی بود اما سایت‌های وجود دارد که کار معاملات ارزی را انجام می‌دهند که حتی ممکن است توسط بانک‌ها و شرکت‌ها معتبر ایجاد شده باشد که این بخش را باید از بحث بورس جدا کرد. اتاق پایا پای به عنوان شخص ثالث متعهد معاملات طرفین در فیوچر و فارکس به عنوان بازار غیر نقدی است و من خریدار فارکس با اتاق پایا پای بورس سر و کار دارم و کاری ندارم که طرف دیگر به تعهدات خود عمل کند یا نه که برای من ناشناس است.

بر اساس آنچه در بازار فارکس مطرح است، کارگزاری‌های به صورت رسمی در آن فعالیت می‌کنند که کار سفارشات مشتری را به سامانه معاملات ارسال می‌کنند این کارگزاری‌ها وظیفه دارند که بر اساس دستورالعمل‌های اتاق پایا پایی به عنوان مرکز مستقل عمل کنند، اما آنچه در ایران وجود دارد عدم توانایی مشتریان به کارگزاری‌های رسمی می‌باشد به همین دلیل از سایت‌ها معاملاتی اقدام به فعالیت در این بازار می‌کنند.

شاید در ابتدا بر اساس آنچه تا کنون از فارکس گفته شده، این بازار یک بازار مبتنی بر سفته ‌بازی منفی یا دلال بازی با سودهای غیر متعارف در ذهن تداعی شده باشد، اما این گونه نیست چرا که در بازارها سازمان یافته مثل بورس توکیو، سنگاپور، شانگ‌ها، لندن، آمریکا، برزیل و حتی دبی بخشی به عنوان بازار فارکس را دارند و حتی عمده فعالیت برخی از این بورس‌ها حاصل فارکس یا همان زوج ارزها است

به گفته او اتاق پایاپای این بازار را به یک بازار منسجم تبدیل کرده که تعهداتی از طرفین به عنوان ضمانت برای حسن انجام کار دریافت می‌شود.

این کارشناس بازار مالی ادامه داد: اتاق پایا پای تضامینی را طرفین دریافت می‌کند که مثلا اگر خریدار، فیزیک دارایی را به صورت دلار یا پرداخت بانکی درخواست کرد، اتاق آن را تضمین کند به همین دلیل است که معاملات در این سطح به صورت روان انجام می‌شود که چنین ساز و کاری در ایران وجود ندارد.

طهماسبی افزود: در سال ۸۹ امید نامه در بحث ارز در بورس کالا را تنظیم کردیم که مورد تایید سازمان هم قرار گرفت اما بانک مرکزی با وجود فراهم بودن زیر ساخت‌ها در بازار سرمایه برای این موضوع، حاضر به پذیرش آن نشد. با راه اندازی این رسمی فارکس در ایران حتما یکی از بازارهای جذاب و پر بازده خواهد بود که امیدواریم این کار صورت بگیرد.

بیشتر مخالفت بانک مرکزی در خصوص ورود ارز به بورس از دیدگاه مسئولین این سازمان ترس از نوسانات قیمتی این کالا، نرسیدن ارز به مصرف کنندگان اصلی، تشدید نوسانات ارزی، کمبود ارز و برخی دیگر از مشکلات است اما برخی از نمایندگان دلیل مخالفت بانک مرکزی خارج شدن بازار ارز از دست بانک مرکزی عنوان کردند.  

کد خبر: ۶۷٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha