۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
بودجه ناچیز ۱۴۰۰ برای کشاورزی توسعه این بخش را متوقف می سازد
قائم مقام خانه کشاورز کشور در گفتگو با بازار:

بودجه ناچیز ۱۴۰۰ برای کشاورزی توسعه این بخش را متوقف می سازد

بیابانی، قائم مقام خانه کشاورز کشور با بیان اینکه اعضای کمیسیون کشاورزی بایستی برای گرفتن بودجه می جنگیدند، افزود: تخصیص کمترین بودجه به صنعت کشاورزی در حالی که جامعه کشاورزی تامین کننده منافع ملی هستند عملا توسعه این بخش را متوقف می سازد.

بازار؛ گروه کشاورزی: عنایت الله بیابانی، قائم مقام خانه کشاورز کشور در خصوص تبعات تخصیص کمترین بودجه به بخش کشاورزی به «بازار» گفت: با توجه به اینکه مساله کشاورزی، کشاورزان و تولیدات کشاورزی می تواند از نظر منافع ملی تامین کننده باشد تخصیص کمترین بودجه به این بخش می تواند ضربات جبران ناپذیری به کشور بزند.

بیابانی افزود: در مورد کالای استراتژیکی همچون گندم که واردات آن همیشه با اما و اگرهای بسیاری همراه است، این تخصیص بودجه کم نمایان خواهد شد. چون در حالی که این کالا در داخل تولید می شود با تخصیص دادن بودجه ای شایسته می توانستیم از هرگونه واردات بی نیاز شویم.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه یکی از منابع صادراتی کشور تولیدات کشاورزی است و در بحث صادرات غیرنفتی اتکای زیادی به محصولات کشاورزی می شود لذا به جای اینکه بودجه های کلانی را برای راهگشایی این امر بگذارند جای تعجب دارد که چرا کمیسیون کشاورزی و مجلس نسبت به این مساله عنایت کافی نداشتند و بودجه ناچیزی به این بخش اختصاص دادند!

بیابانی تاکید کرد: به نظر بنده با تخصیص بودجه ۶.۰۴ درصدی به بخش کشاورزی، ضربه مهلکی به جامعه کشاورزی خورده به دلیل اینکه توسعه بخش زیرسوال رفته و متوقف شده است.

کمیسیون کشاورزی مجلس باید برای گرفتن بودجه کافی می جنگیدند چرا که از کوچکترین تا بزرگترین مسائل این کشور به کشاورزی مرتبط است

تخصیص کمترین بودجه به بخش کشاورزی در سایه عدم اشراف تصمیم گیرندگان به مسائل کشاورزی
قائم مقام خانه کشاورز کشور در پاسخ به این سوال که آیا در نظر گرفتن کمترین بودجه برای بخش کشاورزی مغرضانه است یا دلایل دیگری دارد، گفت: کسی نمی تواند با کشاورزی دشمن باشد یا غرض ورزی کند به دلیل اینکه این بخش تامین کننده مایحتاج مردم است پس تنها دلیلی که می ماند عدم اشراف تصمیم گیرندگان به مسائل کشاورزی در بحث بودجه گذاری است و بسیار جای تاسف دارد که توجه لازم به آن نشده است.

وی خاطرنشان کرد:  ما یک منابعی برای کشور داریم که باید ببینیم بازده این منابع در کجا می تواند موثرتر باشد. یکی از بزرگترین محل هایی که می تواند منافع ملی را تامین کند بخش کشاورزی است لذا باید نسبت به تخصیص بودجه کافی برای این بخش توجه بیشتری می کردند.

بیابانی در پایان گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس باید برای گرفتن بودجه کافی می جنگیدند چرا که از کوچکترین تا بزرگترین مسائل این کشور به کشاورزی مرتبط است و در حال حاضر بالاترین اشتغال نیز در بخش کشاورزی است.

شایان ذکر است است در حالی که بودجه عمومی سال ۱۴۰۰، مجموعا ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است کمترین سهم از این بودجه به بخش کشاورزی اختصاص داده شده است و نسبت به اعتبارات سال قبل تنها حدود ۰.۲ درصد رشد داشته است. این در حالی است که به گفته کارشناسان، بخش کشاورزی ارتباط تنگاتنگی با امنیت غذایی کشور دارد و کمبود بودجه برای اجرای برنامه های تدوین شده در بخش کشاورزی می تواند در امنیت غذایی خلل ایجاد کند.

کد خبر: ۶۷٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha