۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۱
طرح‌های «پرورش ماهی در قفس» نیازمند حمایت| افزایش ظرفیت تولید در دستور کار
بازار از ایلام گزارش می‌دهد؛

طرح‌های «پرورش ماهی در قفس» نیازمند حمایت| افزایش ظرفیت تولید در دستور کار

ایلام- وجود سدهای مختلف در استان ایلام باعث اجرای طرح‌های پرورش ماهی در قفس و رونق آبزی پروری در استان شده و در حال حاضر طرح‌های اجرا شده در این زمینه نیازمند حمایت مسئولان است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در حالی که امروزه در استان ایلام بیکاری به یکی از دغدغه‌های جوانان تبدیل شده و می‌تواند یکی از چالش‌های پیش روی آن‌ها در زندگی شود، وجود سدهای مختلف مثل سد سیمره در شهرستان بدره و دویرج در شهرستان دهلران زمینه را برای اجرای طرح‌های مختلف آبزی پروری و ایجاد شغل برای جوانان استان فراهم کرده است.

یکی از شغل‌هایی که می‌تواند در راستای کاهش بیکاری در استان ایلام مثمرثمر باشد، پرورش آبزیان بخصوص پرورش ماهی در قفس است که چند سالی است با حمایت‌های مختلف از سوی نهادهای مربوطه رونقی قابل توجه گرفته است.

شهرستان بدره در استان ایلام نیز با وجود سد سیمره یکی از مناطقی است که دارای چنین ظرفیت خوبی بوده و مسئولان باید توجه بیشتری در این باره اتخاذ کنند.

ایجاد ظرفیت تولید ۵ هزار تن ماهی در سد سیمره
مدیر شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان ایلام در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مطالعه سد سیمره به منظور توسعه آبزی‌پروری و ایجاد اشتغال صورت گرفته است که طبق نظر مشاور در فاز اول ظرفیت پنج هزار تن ماهی در طرح‌های پرورش ماهی در قفس را دارا است و درحال حاضر دو هزار تن از آن عملیاتی شده است.

رضا سلیمانی با بیان اینکه که در این راستا حدود ۱۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات و آورده شخصی برای اجرای طرح‌های پرورش ماهی در قفس هزینه شده است، گفت: اجرای این پروژه به اشتغال‌زایی ۲۰۰ نفر مستقیم و غیرمستقیم منجر شده است.

برنامه‌هایی برای مطالعه سد دو یرج در شهرستان دهلران برای توسعه طرح های پرورش ماهی در قفس انجام گرفته و با برنامه‌ریزی‌ها و اخذ مجوز سایر ادارات این طرح با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ تن در دستور کار قرار دارد و بزودی اجرایی می‌شود

وی به برنامه‌هایی که برای مطالعه سد دویرج در شهرستان دهلران برای توسعه طرح های پرورش ماهی در قفس انجام گرفته است اشاره کرد و گفت: مطالعه در این زمینه به اتمام رسیده و با برنامه‌ریزی‌ها و اخذ مجوز سایر ادارات این طرح با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ تن ماهی در طرح‌های پرورش ماهی در قفس در دستور کار قرار دارد و بزودی اجرایی می‌شود.

سلیمانی با اشاره به ویژگی‌های طرح‌های ایجاد شده، عنوان کرد: از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به استفاده بهینه از منابع آبی استان، افزایش درآمد اقتصادی ساکنان منطقه، افزایش مصرف آبزیان در مناطق روستایی و حاشیه سد، ایجاد صنایع وابسته از جمله فرآوری بسته‌بندی، سردخانه و کارخانجات خوراک آبزیان اشاره کرد.

وی، به تاسیس کارخانجات صنایع تبدیلی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه گذار برای توسعه این اقدامات احداث سردخانه و کارخانه تولید خوراک آبزیان هستیم که امیدواریم هرچه زودتر با عملیاتی شدن این طرح‌ها شاهد رونق اقتصادی بیشتری در منطقه باشیم.

وجود ۲۱ طرح پرورش ماهی در قفس در سیمره
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بدره در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به پتانسیل‌های شهرستان بدره در زمینه پرورش آبزیان و تولید ماهی در مزارع پرورشی اظهار کرد: شهرستان بدره با داشتن ۲۱ طرح پرورش ماهی در قفس با ظرفیت یک هزار و ۷۴۰ تن تولید سالانه انواع ماهی سردآبی یکی از قطب‌های تولید ماهی در استان ایلام است.

حاج‌علی پورمحمد افزود: ارزش اقتصادی این میزان از تولید ۳۵ میلیارد ریال است.

عدم وجود راه دسترسی مناسب، نبود خرید تضمینی در بازار، مشکلات مربوط به بیمه واحد، پرداخت حق ابه بسیار بالا به امور آب، عدم وجود انبار غذا و ساختارهای حمایتی در خشکی (عدم واگذاری زمین از مراجع ذی‌صلاح) ازجمله مشکلات طرح‌های پرورش ماهی در قفس است

وی در ادامه به چالش‌ها و موانع پیش رو در اجرای پروژه‌های آبزی‌پروری اشاره کرد و گفت: عدم وجود راه دسترسی مناسب، نبود خرید تضمینی در بازار، مشکلات مربوط به بیمه واحد، پرداخت حق آبه بسیار بالا به امور آب، عدم وجود انبار غذا و ساختارهای حمایتی در خشکی (عدم واگذاری زمین از مراجع ذی‌صلاح) ازجمله این مشکلات است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بدره با بیان اینکه تمام مسئولان در زمینه‌های مختلف مربوطه باید به رفع مشکلات اقدام کنند، بیان کرد: از جمله اقداماتی که برای بر طرف کردن این مشکلات انجام شده می‌توان به مکاتبه با میراث فرهنگی برای تسریع در روند بهسازی پروژه جاده سیمره، مطرح کردن مشکل آب‌بها و صدور مجوز بهره‌برداری در جلسات استانداری، جلسه با اداره منابع طبیعی به منظور مشخص بودن زمین برای ایجاد اتاقک نگهبانی و انبار، بهسازی مسیر دسترسی به جاده رماوند نام برد.

مشکلات پرداخت حق آبه در طرح‌های پرورش ماهی در قفس
یکی از فعالان حوزه پرورش ماهی در قفس استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مدتی است به واسطه تلاش‌های نهادهای مختلف از جمله جهاد کشاورزی طرح پرورش ماهی در قفس در سطح استان ایلام فعالیت خوبی را آغاز کرده‌اند و افراد قابل توجهی هم مستقیم و غیرمستقیم در این طرح‌ها مشغول به کار شده‌اند.

علی اکبر مرادی بیان کرد: مشکلی که گریبان فعالان حوزه پرورش ماهی در قفس را گرفته است، پرداخت حق آبه به آب منطقه‌ای است که هر تولید کننده‌ای باید میزان قابل توجهی از درآمدش را به آب منطقه‌ای بپردازد و همین امر موجب بی میلی سرمایه گذاران در این حوزه شده است.

وی گفت: چنانچه با دستور مسئولان ارشد استان این مشکل حل نشود، به زودی شاهد تعطیلی بخش زیادی از تولید کنندگان ماهی در قفس خواهیم بود.

با توجه به ظرفیت‌های بالای سدهای استان ایلام برای توسعه آبزی پروری و طرح‌های پرورش ماهی در قفس نیاز است مسئولان حمایت جدی از این طرح‌های برای حفظ اشتغال در استان داشته باشند.

می‌توان با ارائه تسهیلات لازم زمینه را برای اجرای طرح‌های بیشتری در این زمینه فراهم کرد که ضمن افزایش برای اشتغال، می‌توان شاهد رونق تولید در استان بود.

کد خبر: ۶۶٬۹۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha