۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
آینده صنعت ساخت و ساز و تأمین مسکن مبتنی بر دانش بنیانها | خانه‌های دوستدار محیط زیست
بازار گزارش می‌دهد؛

آینده صنعت ساخت و ساز و تأمین مسکن مبتنی بر دانش بنیانها | خانه‌های دوستدار محیط زیست

با توجه به گرمایش کره زمین و آلاینده‌های جوی و تعهد بسیاری از دولت ها برای بهبود اوضاع، پژوهشگران حوزه های مختلف در پی یافتن راه‌هایی در جهت کاهش آلاینده‌های زیست محیطی هستند.

سعید حسن زاده؛ بازاربا توجه به جدی شدن بحث های مربوط به گرمایش کره زمین و تعهد دولت‌های مختلف جهان برای کاهش آلاینده‌های جوی محققان حوزه ساخت و ساز و مسکن نیز طرح‌هایی را برای خانه های نوین و مدرن با تمرکز بر کاهش اتلاف انرژی و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای مطرح کرده‌اند که از جمله آنها تاکید بر طراحی های مدرن و دوستدار محیط زیست، تولید انرژی محلی و حداکثر بهره‌ وری انرژی می باشد.

با توجه به اهمیت روز افزون بحث‌های مربوط به گرمایش کره زمین و آلاینده‌های جوی و همینطور تعهد بسیاری از دولت ها برای بهبود اوضاع، پژوهشگران حوزه های مختلف هر کدام در پی یافتن راه‌هایی به منظور نیل به اهداف جامعه بین المللی و دولتها در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی هستند.

در این میان دست‌اندرکاران و پژوهشگران حوزه مسکن و ساخت و ساز نیز در پی راه هایی هستند که به سهم خود از شدت و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌های کربنی در این حوزه کاسته شود.

با توجه به سهم ۳۸ درصدی بخش ساخت و ساز مسکن در انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش جمعیت کره زمین در آینده که بخش اعظم آن شهر نشین بوده و نیازمند تامین مسکن جدید و گسترش شهر های کنونی یا تاسیس شهرهای جدید هستند، پژوهشگران حوزه ساخت و ساز و مسکن مجموعه‌ای از رهیافت ها را برای کاهش آلاینده‌های کربنی حوزه ساخت و ساز و رسیدن به نقطه مطلوب شهرسازی دوستدار طبیعت پیشنهاد داده‌اند.

اولین نکته تاکید بر استراتژی خانه های پیش ساخته است که بر اساس آن بخش عمده فرایند ساخت مسکن در خطوط تولید ساخته و سپس به محل ساخت حمل و سرهم می شود.

بدین ترتیب حجم زیادی از میزان اتلاف انرژی و در نتیجه تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش می‌یابد. از سوی دیگر محققان بر این نکته تاکید می‌کنند که در طراحی خانه های مدرن به جای تاکید بر طراحی‌های منفعلانه و متعارف طراحی‌های ساختمان ها و مجتمع های مسکونی باید با توجه به جهت خورشید و آب و هوای محل ساخت در فصول مختلف طراحی شود بدین ترتیب مثلاً با حداکثر استفاده از نور خورشید در روز میزان بسیار کمتری از انرژی برای استفاده های روشنایی و یا حتی گرمایشی مصرف می‌شود.

نکته بعدی که پژوهشگران این حوزه بر آن تاکید می‌کند استفاده و به کارگیری استراتژی‌های تولید انرژی در محل به جای فرایندهای متعارف است که در طی آن انرژی در نیروگاه های مختلف در اقصی نقاط کشور تولید و سپس از طریق خطوط انتقال به شهرها و نقاط مسکونی مختلف منتقل می شود.

از سوی دیگر تولید انرژی در محل به معنی سرمایه‌گذاری‌های بخش های دولتی و خصوصی و شخصی در فرایند هایی است که با استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر مانند نور خورشید، انرژی زمین گرمایی یا انرژی بادی در محیط های مسکونی اقدام به تولید انرژی الکتریسیته، گرمایشی و سرمایشی می‌کند.

بدین ترتیب انرژی محیط مسکونی در همان محل  تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد و در عین حال مازاد آن را به بخش‌های دولتی و خصوصی صادر و منبع درآمدی برای خانوارها خواهد بود و در عین حال نیز  مشوقی برای کاهش مصرف و کاهش اتلاف انرژی می تواند باشد. در این میان این پژوهشگران بر نقش دولتها و شرکت‌های بزرگ و گروه های دانش بنیان بر ابداع و بهبود فناوری‌های مرتبط به این حوزه از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم یا معافیت‌های مالیاتی و سایر مشوق های دیگر تاکید می کنند.

پژوهشگران با تاکید بر این تکنولوژی های نوین و با توجه به فرایند رشد سریع تکنولوژی ها در آینده معتقدند که در حوزه های بسیاری نظیر باتری های ذخیره کننده انرژی، رنگ های جاذب حرارت و انرژی، تکنولوژی های سرمایشی و گرمایشی دوستدار محیط زیست و استفاده از گازهایی که انتشار آنها در جو از آلایندگی بسیار کمتری نسبت به فناوری‌های حال حاضر برخوردارند می‌توان امیدوار بود که بخش عمده‌ای از گازهای آلاینده و گلخانه‌ای که هم اکنون  بخش ساخت و ساز و مسکن مسئول انتشار آنها در محیط زیست است کاهش یابد.

از سوی دیگر این پژوهشگران بر نکاتی مانند بهبود طراحی های شهری و انطباق آنها با دستورالعمل های توسعه فضای سبز تاکید می کنند و همزمان بر طراحی سازه های عمودی و خاصی تاکید دارند که این فضاهای سبز شهری را در بر بگیرند و متکی بر فناوری های جذب آلاینده های کربنی و تولید اکسیژن باشند.

در عین حال این پژوهشگران تاکید می‌کنند که این تمهیدات فنی باید با توجه به بهبود جاذبه‌های بصری و هماهنگی کامل با محیط زیست شهری و مناطق مسکونی طراحی شود و زیست حیوانات شهری را نیز ارتقا دهد.

در واقع با توجه به ابعاد تکنولوژیک و طراحی های فرهنگی و بصری این پژوهشگران فضایی را پیش‌روی دست‌اندرکاران حوزه ساخت و ساز و مسکن ترسیم می کنند که در آن ضمن کاهش آلاینده های محیطی ، زیست شهری نیز به نحو چشمگیری ارتقا یابد.  نکته‌ای که نباید از چشم سیاستگذاران ما نیز مغفول بماند.

کد خبر: ۶۶٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha