۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
کالای ایرانی در شرایط تحریمی هم رقابت‌پذیر است
رایزن سابق بازرگانی در آفریقای جنوبی:

کالای ایرانی در شرایط تحریمی هم رقابت‌پذیر است

سیادت‌نسب، رایزن سابق بازرگانی در آفریقای جنوبی بیان کرد: ما از ظرفیت‌های تولیدی بسیار خوبی در کشور برخورداریم و حتی در این شرایط تحریمی هم خیلی از کالاهای ایرانی قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را دارند.

به گزارش بازار، مهرداد سیادت نسب، رایزن سابق بازرگانی در آفریقای جنوبی همسایگی ایران با ۱۵ کشور همسایه را ظرفیت خوبی برای تعاملات منطقه ای دانست و گفت: استفاده از این ظرفیت ویژه می تواند منجر به رشد و توسعه اقتصادی کشور شود.

وی با اشاره به روند منطقه گرایی در ایران اظهار کرد: سیاست مداران و مسئولان ما در قبل و بعد از انقلاب حرکت ها و تلاش های زیادی برای ورود به اتحادیه ها و موافقت نامه های چندجانبه منطقه ای کردند.

سیادت نسب در ادامه این مطللب، موافقت نامه تجارت ترجیحی با ترکیه و پاکستان، موافقت نامه تجارت آزاد با سوریه و تونس را از جمله این موافقت نامه های چندجانبه برشمرد و گفت: مهم تر از همه، موافقت نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا بود که در سال گذشته اجرایی شد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به دلایل پایین بودن حجم صادرات ایران در مقایسه با کشوری مانند ترکیه گفت: اولاً که ما نمی توانیم خودمان را با ترکیه مقایسه کنیم زیرا بازارهای بین المللی شرکتهای ترک بسیاری از موانع شرکت های ایرانی را ندارند، اما به طور کلی یکی از دلایل این مشکل، فراهم نبودن زیرساختهای افزایش قدرت رقابت پذیری کالاهای بخش خصوصی در بازارهای جهانی است.

رایزن سابق بازرگانی در آفریقای جنوبی اظهار کرد: صنایع و تولیدات ایرانی قابلیت رقابت در فضای بین المللی را دارند و می توانند جایگاه خود را پیدا کنند، لذا فقط باید رویکرد و نگاه مسئولان به این حوزه تقویت شود.

سیادت نسب به راهکارهای توسعه تجارت خارجی ایران نیز اشاره کرد و گفت: ما از ظرفیت های تولیدی بسیار خوبی در کشور برخورداریم و حتی در این شرایط تحریمی هم خیلی از کالاهای ایرانی قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را دارند اما به شرطی که موانع آن رفع شود.

وی شناسایی پتانسیل های صادراتی کشورهای منطقه و تأمین نیازهای داخل از آنها را از راهکارهای توسعه تجارت خارجی ایران در منطقه برشمرد و گفت: آسیب شناسی موافقت نامه ها و تبدیل این موافقت نامه ها از نوع ترجیحی به تجارت آزاد نیز در این حوزه ضروری است.

رایزن سابق بازرگانی در آفریقای جنوبی با اشاره به نقش موثر اتاق های بازرگانی در موفقیت معاهدات تجاری اظهارکرد: با توجه به اینکه هدف از این موافقت نامه ها فعالیت بهتر بخش خصوصی در راستای تسهیل مبادلات تجاری است و یکی از ذینفعان اصلی این موافقت نامه ها هم اتاق های بازرگانی هستند، لذا اتاق ها نقش بسیار مهمی در این حوزه ایفا می کنند.

کد خبر: ۶۶٬۷۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha