۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
ایران می‌تواند واکسن کرونا مورد نیاز داخل را تولید کند
استاد دانشگاه کلمبیا:

ایران می‌تواند واکسن کرونا مورد نیاز داخل را تولید کند

«رابرت شاپیرو» معتقد است که ایران دانشمندان توانمندی دارد که می توانند واکسن مبارزه با بیماری همه گیر کووید ۱۹ را تولید کنند.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، با ادامه شیوع ویروس کرونا در جهان نگاه‌ها به سمت ساخت واکسن بوده است. در این میان تعدادی از شرکت‌ها در کشورهای مختلف به واکسن‌های مختلفی رسیده‌اند که کیفیت اثربخشی آنها محل بحث بوده است.

در حالی که واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی در کشورهای مختلفی تزریق شده‌اند، هنوز تاثیر آنها محسوس و قابل مشاهده نبوده است. این موضوع در کنار برخی عوارض تزریق واکسن که در رسانه‌ها گزارش شده، میزان کارایی آنها را محل سوال قرار داده است.

شاید بررسی آمار کرونا در کشورهایی که خود واکسن کرونا را کشف کرده‌اند، معیار خوبی برای محک واکسن‌های ساخته شده آمریکایی و انگلیسی باشد.

در این راستا گفتگویی با «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا امریکا انجام شده که در ادامه می آید.

*نرخ مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در آمریکا و انگلیس متاسفانه به رکوردهای جدید رسیده است. این در حالی است که این دو کشور از پیشگامان تولید واکسن هستند. ارزیابی شما چیست؟
کشورهای امریکا و انگلیس در کنار آمدن با بحران مشکل داشته اند که این مسئله ناشی از نوع رهبری و انطباق شهروندان این کشور بوده است.

*با توجه به تحریمهای آمریکا امکان واردات دارو برای ایران میسر نیست و حتی اگر بپذیریم که دارو جزو اقلام تحریمی نیست ولی امکان خرید آن از شرکتها به سبب ترس آنها از تحریمهای آمریکا میسر نیست. این در حالی است که آمریکا مکرر اعلام می کند امکان خرید واکسن کرونا از سوی ایران وجود دارد. ارزیابی شما چیست؟
من تصور می کنم این بدان معناست که ایران باید واکسن تولید شده توسط کشورهای دیگر را بگیرد که مشمول تحریمهای ایالات متحده آمریکا نیستند و یا تحریم های آمریکا را نادیده می گیرند.

*ارزیابی شما از تولید واکسن کرونا در داخل ایران به همت دانشمندان ایرانی چیست؟
من اطلاعات و تخصص لازم در این ارتباط را ندارم. ایران دانشمندان توانمندی دارد که می توانند واکسن مبارزه با بیماری همه گیر کووید ۱۹ را تولید کنند. بنابراین سوال این است که آنها اکنون دقیقاً چه کاری انجام می دهند و در حال توسعه چه روندی هستند.

کد خبر: ۶۶٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha