۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
ایرانی‌ها توان تولید واکسن را دارند| تحریم مانع وارد کردن واکسن از سوی ایران می‌شود
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا:

ایرانی‌ها توان تولید واکسن را دارند| تحریم مانع وارد کردن واکسن از سوی ایران می‌شود

«رابرت اسمیت» معتقد است که ایرانیها در زمینه پزشکی دستاوردهای زیادی داشته اند و همچنین توانسته اند با بیماریهای مختلف مبارزه کنند و واکسن آن را تهیه نمایند.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، با ادامه شیوع ویروس کرونا در جهان نگاه‌ها به سمت ساخت واکسن بوده است. در این میان تعدادی از شرکت‌ها در کشورهای مختلف به واکسن‌های مختلفی رسیده‌اند که کیفیت اثربخشی آنها محل بحث بوده است.

در حالی که واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی در کشورهای مختلفی تزریق شده‌اند، هنوز تاثیر آنها محسوس و قابل مشاهده نبوده است. این موضوع در کنار برخی عوارض تزریق واکسن که در رسانه‌ها گزارش شده، میزان کارایی آنها را محل سوال قرار داده است.

بررسی آمار کرونا در کشورهایی که خود واکسن کرونا را کشف کرده‌اند، معیار خوبی برای محک واکسن‌های ساخته شده آمریکایی و انگلیسی می باشد.

در این راستا گفتگویی با «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا انجام شده که در ادامه می آید.

*نرخ مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در آمریکا و انگلیس متاسفانه به رکوردهای جدید رسیده است. این در حالی است که این دو کشور از پیشگامان تولید واکسن هستند. ارزیابی شما چیست؟
من در مورد انگلیس اطمینان ندارم، اما در ایالات متحده آمریکا در حالی که تولید واکسن به خوبی پیش می رود، هنوز هم به اندازه کافی جوابگوی تقاضا نیست و برای مدتی هم نخواهد بود و سپس مشکلات لجستیکی و مشکلات پیچیده در ایالات برای مدیریت روند وجود دارد.

*با توجه به تحریمهای آمریکا امکان واردات دارو برای ایران میسر نیست و حتی اگر بپذیریم که دارو جزو اقلام تحریمی نیست ولی امکان خرید آن از شرکتها به سبب ترس آنها از تحریمهای آمریکا میسر نیست. این در حالی است که آمریکا مکرر اعلام می کند امکان خرید واکسن کرونا از سوی ایران وجود دارد. ارزیابی شما چیست؟
به عنوان اولین گام در بازگشایی دیپلماسی بین ایران و دولت جدید آمریکا، ایران و سازمان بهداشت جهانی باید این موضوع را مورد توجه دولت بایدن قرار دهند.

*ارزیابی شما از تولید واکسن کرونا در داخل ایران به همت دانشمندان ایرانی چیست؟
من اطلاع زیادی از روند تولید واکسن در ایران ندارم اما ایرانیها در زمینه پزشکی دستاوردهای زیادی داشته اند و همچنین توانسته اند با بیماریهای مختلف مبارزه کنند و واکسن آن را تهیه نمایند.

کد خبر: ۶۶٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha