۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
چرا ایران غنی سازی اورانیوم را به ۲۰ درصد افزایش داد؟
عربی ۲۱ بررسی کرد:

چرا ایران غنی سازی اورانیوم را به ۲۰ درصد افزایش داد؟

هدف اصلی ایران از افزایش غنی سازی اورانیوم، فشار حداکثری بر آمریکا و اروپا برای لغو تحریم هاست.

بازار؛ گروه بین الملل: رهبر عالی ایران با ستایش از افزایش میزان غنی سازی اورانیوم در ایران به ۲۰ درصد، به طور ضمنی از قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» که به تصویب مجلس ایران رسیده است دفاع کرد که این مسئله نشان می دهد این قانون تصمیم کل نظام بوده است نه فقط تصمیم مجلس ایران.

هدف اصلی ایران از افزایش غنی سازی اورانیوم، فشار حداکثری بر آمریکا و اروپا برای لغو تحریم هاست که این مسئله از عنوانی که برای این قانون انتخاب شده، مشخص است. ظاهرا ایران به این باور رسیده است که پنج گام قبلی اش در جهت کاهش تعهدات هسته ای در واکنش به خروج آمریکا و عمل نکردند اروپا به تعهداتش، نتیجه بخش نبوده است.

نخبگان ایرانی درباره گام های اخیر در بخش هسته ای، اتفاق نظر ندارند. نخبگان جریان اصلاح طلب معتقدند برداشتن چنین گام هایی با توجه به آغاز قریب الوقوع ریاست جمهوری جو بایدن، بازتابی منفی برای ایران خواهد داشت و هدف مورد نظر –یعنی لغو تحریم ها- را تحقق نخواهد بخشید. دولت ایران به ریاست حسن روحانی نیز چنین نظری دارد.

صرفنظر از بحث های داخلی در ایران، به نظر می رسد تصمیم گیرندگان ایرانی از سخنان شخص بایدن و تیم او چنین برداشت کرده اند که پیروزی نامزد دموکرات به خودی خود موجب تغییر مسیری که ترامپ در چهار سال اخیر در پیش گرفته بود نخواهد شد.

کنار گذاشتن میراث ترامپ دشوار است و همچنین دولت دموکرات تمایل دارد از این میراث برای گرفتن امتیازات مهم از تهران درباره برنامه موشکی و سیاست های منطقه ای بهره برداری کند.

هدف دیگر گام هسته ای ایران در آخرین روزهای ریاست جمهوری ترامپ نشان می دهد ایران تلاش می کند امتیاز مهمی برای خود در برابر راهبرد فشار حداکثری دولت ترامپ ثبت کند به طوری که گویا سیاست ترامپ نتیجه عکس داده و اهداف مدنظر را محقق نکرده است.

ایران با اتخاذ راهبرد جدید در بخش هسته ای، به آمریکا و اروپا چنین القاء می کند که در حال خروج از توافق هسته ای بدون اعلام آن است و به این منظور همه تعهداتش را کنار می گذارد و برنامه هسته ای خود را به زمان پیش از توافق هسته ای و حتی فراتر از آن باز می گرداند. ایران به این ترتیب تاکید می کند حاضر نیست تنها طرف پایبند به برجام –حتی به میزانی معین- باقی بماند.

انگیزه دیگر ایران، بهبود شرایط خود در هر مذاکره احتمالی در آینده بین تهران و واشنگتن است. همچنین ایران به دنبال تحمیل برنامه خود بر مذاکرات، در برابر برنامه غربی ها است که می خواهند برنامه موشکی و نفوذ منطقه ای ایران را در مذاکرات بگنجانند در حالی که ایران این مسئله را خط قرمز خود می داند.

کد خبر: ۶۶٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha