۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
ایرادات قانونی واردات خودرو با سن بیشتر از یک سال| خودروهای صفر کیلومتر در مناطق آزاد وجود ندارد
«بازار» در گفتگو با کارشناسان بررسی می کند

ایرادات قانونی واردات خودرو با سن بیشتر از یک سال| خودروهای صفر کیلومتر در مناطق آزاد وجود ندارد

کارشناسان با اشاره به واردات خودرو از مناطق آزاد معتقد هستند لغو ممنوعیت واردات خودرو گریز ناپذیر است و تمام کارهایی هم که انجام می شود در نهایت برای مقدمه سازی لغو ممنوعیت است.

بازار؛ گروه خودرو: در روزهای گذشته خبری در خصوص واردات خودرو و آزاد سازی آن به نقل از رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه لایحه ۱۴۰۰ منتشر شد. این مصوبه متشکل از دو بخش است، بخش نخست در خصوص ممنوعیت واردات خودرو به مناطق آزاد در سال آتی است. بخش دوم این مصوبه نیز منوط به وارادات خودروهای موجود در مناطق آزاد مشروط بر ثبت سفارش است. مصوبه‌ای که تاکنون نقدهای فراوانی را در خصوص واردات و بازار خودرو همراه داشته است. هرچند که اخبار ضد و نقیض فراوانی در خصوص واردات خودرو تاکنون نقل شده، وارداتی که سرنوشت آن تاکنون نامعلوم است. مصوبه کمیسیون تلفیق با قانون موجود هم خوانی ندارد، زیرا واردات خودرو با سن بیشتر از یک سال ممنوع است. مضاف بر اینکه خودروهای صفر کیلومتر در این مناطق وجود ندارد.

در این خصوص با کارشناسان به بررسی عملی بودن این موضوع پرداختیم:

واردات از منطقه آزاد قانونی نیست
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به طرح مجلس در خصوص واردات خودرو از منطقه آزاد، گفت: «واردات خودرو در سال ۱۴۰۰ به مناطق آزاد ممنوع است. این درحالی است که ممنوعیت واردات خودرو به این منطقه حدود سه سال است وجود دارد.»

دادفر ضمن اظهار به این موضوع که بیان شده اگر کسی تمایل به واردات خودرو دارد، می‌تواند اقدام به آن کند، افزود: «موضوع مطرح شده از سوی مجلس با قانون موجود هم خوانی ندارد.» زیرا حداقل سن خودروهای که در مناطق آزاد وجود دارد، سه سال است. از سوی خودروهای صفر کیلومتر نیز که در این مناطق وجود ندارد. قانون نیز واردات خودرو با سن بیشتر از یک سال  را ممنوع کرده است.

وی با اشار به این که خودروهای مدل سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۱۹ در کشور وجود ندارد، ادامه داد: مقرراتی برای واردات و صادرات مربوط به خودروهای دست دوم براساس استاندارد، تاییدیه ها و... وجود ندارد. با این تفاصیل واردات منتفی است.

واردات خودرو در سال ۱۴۰۰ به مناطق آزاد ممنوع است. این درحالی است که ممنوعیت واردات خودرو به این منطقه حدود سه سال است

دادفر با فرض انجام واردات خودرو از منطقه آزاد و تعیین قیمت آن، توضیح داد: «اگر بخواهیم با بازه قیمتی ۶۰۰ میلیون تومان یک خودرو با کارکرد ۳۰ هزار کیلومتر را وارد کنیم، ابتدا ۹۵ درصد تعرفه، ۱۰ درصد عوارض، ۱۰ درصد مالیات برارزش افزوده و... را باید پرداخت کرد. پس خودرو ۶۰۰ میلیون تومانی ۱۰ یا ۱۳۰ درصد تعرفه واردات مواجه و با قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به کشور وارد خواهد شد. نکته قابل تامین اینجاست که همین خودرو با قیمت یک میلیاردتومان تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در کشور وجود دارد.»

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو تاکید کرد: «خودروهای صفرکیلومتر از منطقه آزاد به صورت محدود و بسیار کم وارد و مشروط بر رعایت قانون مذکور، وارد شده است. اما تاکنون خودرویی کارکرده از مناطق آزاد به کشور وارد نشده است. اگر این مباحث برای کنترل و کاهش قیمت خودرو در بازار مطرح می‌شود، امکان پذیر نیست. بلکه کنترل قیمت نیازمند چشم انداز، رویه، استراتژی و... است.»

به هر حال لغو واردات ممنوعیت خودرو گریز ناپذیر است. همه کارهایی هم که انجام می شود در نهایت برای مقدمه سازی برای لغو ممنوعیت است. منتهی مسئولان مدام در حال تعلل برای انجام این برنامه ریزی هستند و همین تعلل باعث کاهش اثر بخشی خواهد شد

کاهش قیمت مشروط بر واردات خودرو از منطقه آزاد منتفی
علی خسروانی یک کارشناس بازار خودرو در خصوص برنامه جدید مجلس برای ممنوعیت واردات خودرو در مناطق آزاد به بازار گفت: «طرحی که این روزها در مجلس از سوی نمایندگان مردم دنبال می شود تک بعدی نیست و فقط شامل ممنوعیت واردات خودرو در مناطق نمی‌شود. بر این اساس گفته شده که از سال آینده در مناطق آزاد امکان واردات خودرو وجود ندارد از طرفی سال آینده خودروهایی که در مناطق آزاد هستند امکان ورود به مناطق مرکزی و غیر آزاد را دارند.»

خسروانی اضافه کرد: «خلاصه برنامه ای که در مجلس دنبال می‌شود این است که تعداد بسیاری خودرو با پلاک مناطق آزاد در کیش، قشم، اروند، کاسپین، انزلی، ارس، آذربایجان، چابهار و غیره هستند که از سال آینده امکان واردات آن‌ها به مناطق اصلی وجود دارد. از طرفی برای جلوگیری از آزاد شدن کامل واردات، واردات به این مناطق را ممنوع می‌کنند تا هیچ کسی نتواند ممنوعیت در مناطق اصلی را با ورود خودرو به مناطق آزاد بشکند. با این کار آن‌ها می‌توانند خودروهایی که در این مناطق تجمع کرده اند را بشکنند.»

وی با اشاره به اینکه خودروهای موجود در مناطق آزاد کار کرده هستند، ادامه داد: «به هر حال لغو واردات ممنوعیت خودرو گریز ناپذیر است. همه کارهایی هم که انجام می شود در نهایت برای مقدمه سازی برای لغو ممنوعیت است. منتهی مسئولان مدام در حال تعلل برای انجام این برنامه ریزی هستند و همین تعلل باعث کاهش اثر بخشی خواهد شد. برای مثال اگر الان واردات آزاد می شد چه اثری بخشی داشتیم و چقدر قیمت خودرو در بازار افت می کرد و الان که خودروهایی که مناطق آزاد هستند چه افت قیمتی خواهند داشت.»

خسروانی توضیح داد: «به طور طبیعی وقتی عرضه نسبت به تقاضا با توجه به اینکه تعداد خودروهایی که وارد می شوند چندان زیاد نیست و هرکسی خودرو در مناطق آزاد دارد با قیمت مناطق مرکزی خودرو خود را قیمت گذاری می کند. بنابراین اگر کاهش قیمتی هم رخ دهد چندان چشمگیر نخواهد بود. اما فرض کنید اگر واردات آزاد می شد یک خودرو کیا اپتیما ۲۰۱۵ که در مناطق آزاد ۵۰۰ میلیون تومان و در خارج از ایران ۲۰۰-۳۰۰ میلیون تومان است روی همان ۵۰۰- ۶۰۰ میلیون تومان متوقف می شد.

وی افزود: «الان مالک خودرو می بینید قیمت خودرو در مناطق مرکزی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و ۵۰۰ میلیون نیز قیمت آن در مناطق آزاد است و افزایش قیمت را به یک میلیارد تا یک میلیارد و ۱۰۰ می دهد اما اگر واردات انجام می شد قیمت ها به طور چشمگیری تعدیل می شدند.»

این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: «در کل مشخص نیست که هدف مسئولان چیست؟ برای چی خودروهای مناطق آزاد امکان ورود به مناطق مرکزی دارند و واردات در مناطق آزاد را ممنوع کردند. بخصوص که اگر مناطق آزاد با محدودیت واردات مواجه شوند دیگر مناطق آزاد نیستند و جذابیت خود را از دست خواهند داد.»

به نظر می رسد واردات خودرو گریزناپذیر است چرا که بخشی از تامین بودجه ۱۴۰۰ منوط به محل واردات خودرو است.

کد خبر: ۶۶٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha