۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
سرما کشاورزی جنوب کرمان را به باد داد؛ ۱۶۴ میلیارد خسارت طی یک هفته
گزارش بازار؛

سرما کشاورزی جنوب کرمان را به باد داد؛ ۱۶۴ میلیارد خسارت طی یک هفته

کرمان- سرمازدگی گسترده در شهرستانهای جنوب کرمان خسارتهای سنگینی به کشاورزان وارد کرد به طوریکه برآوردهای اولیه از ۱۶۴ میلیارد تومان خسارت خبر می دهد.

بازار؛ گروه استان ها: همان طور که از قبل پیش بینی شده بود، شهرستان های جنوبی استان کرمان طی ۱۰ روز گذشته با یکی دیگر از عوارض تغییرات اقلیمی در استان کرمان مواجه شدند، سرمای بی سابقه در جنوب کرمان این بار خسارت های شدیدی به مزارع، گلخانه ها و جالیزهای کشاورزان وارد کرد.

یخ زدگی مزارع به حدی بود که حتی گیاهان در گلخانه ها نیز یخ زده اند، این خسارت ها هنوز به صورت کامل ارزیابی نشده اند اما آنچه که مشخص است طبق برآوردهای اولیه ۱۶۴ میلیارد تومان خسارت قطعی روی داده است، مزارع خیار، گوجه، سیب زمینی و پیاز یخ زده اند. میزان یخ زدگی به حدی است که برخی از درختان چندین ساله هم به صورت کامل یخ زده اند.

سرمازدگی در قطب تولید محصولات گرمسیری
ذکر این نکته ضروری است که جنوب استان کرمان اقلیمی گرمسیر دارد و در سردترین فصل سال دمای این مناطق به زیر صفر نمی رسد اما طی دو هفته اخیر دمای منفی ۴ درجه نیز در برخی از این مناطق تجربه شده است و طبق پیش بینی که پیش از این خبرنگار بازار انجام داده بود خسارت های قابل توجهی به کشاورزان وارد شده و محصولاتی که قرار بود نیاز کشور طی ماههای سرد زمستان را تامین کنند به کلی نابود شده اند و کشاورزان در حال شخم زدن مزارع برای آماده کردن زمین ها برای کشتهای بعدی هستند.

ابراهیم شعبانی یکی از کشاورزان جنوب کرمان است که به بازار گفت: ما خیلی دیر متوجه این مخاطره شدیم، هیچ گاه چنین دمایی را تجربه نکرده بودیم، کسی به یاد ندارد که آب در مزارع جنوب کرمان یخ بزند اما هم اکنون سطح قابل توجهی از مزارع و گلخانه ها در طول شب به کلی یخ می زند. دمای هوا در روز به ۲۵ درجه می رسد اما در طول شب دمای منفی ۵ را تجربه می کنیم و برای نخستین بار شاهد یخ زدگی زمین های کشاورزی هستیم و خسارت های قابل توجهی وارد شده است.

وی ادامه داد: در بهار گرمازدگی در سال جاری خسارت وارد کرد و در تابستان هم گرم شدن بیش از حد هوا موجب شد خرما روی درختان خشک شود و حالا در زمستان کاهش بیش از حد دما خسارتها را دو چندان کرد.

در بهار گرمازدگی در سال جاری خسارت وارد کرد و در تابستان هم گرم شدن بیش از حد هوا موجب شد خرما روی درختان خشک شود و حالا در زمستان کاهش بیش از حد دما خسارتها را دوچندان کرد

وی افزود: بیشترین خسارت ها در بخش گلخانه ها وارد شده است چون اینجا هوا سرد نمی شود طبیعتا کشاورزان آمادگی لازم برای ایجاد تاسیسات گرمایشی طی یک هفته را نداشتند و به همین دلیل شاهد از بین رفتن محصولات هستیم.

این کشاورز از مسئولان خواست به داد کشاورزان برسند چون دیگری چیزی در سفره کشاورزان باقی نمانده است.

زمین های کشاورزی را باید همراه با محصولات خسارت دیده شخم بزنیم
وی گفت: در بهترین حالت باید مزارع را شخم بزنیم و آماده کشت جدید شویم اما گفته می شود در دی ماه هم چندین موج سرمایشی وارد جنوب کرمان می شود و می تواند خسارت ها را دوچندان کند.

خطر کاهش دمای هوا در طول شب در جنوب کرمان وجود دارد و اگر کشاورزان نکات ایمنی را رعایت نکنند خسارت ها تشدید می شود

با این وجود رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان در گفتگو با بازار تاکید کرد که همچنان خطر کاهش دمای هوا در طول شب در جنوب کرمان وجود دارد و اگر کشاورزان نکات ایمنی را رعایت نکنند خسارت ها تشدید می شود.

حمیده حبیبی گفت: کشاورزان همچنان باید نکات ایمنی را با مشورت کارشناسان مربوطه رعایت کنند.

وی ادامه داد: طی سه روز آینده در اکثر مناطق استان جوی نسبتا پایدار گاهی همراه با افزایش ابر پیش بینی می شود. از لحاظ دمایی، طی هفته جاری اندکی از برودت هوا کاسته خواهد شد اما با توجه به پایین بودن دما در سطح استان همچنان سرمای هوا و یخبندان شبانه تا اواسط هفته تداوم خواهد داشت.

۳ هزار و ۲۵۲ هکتار مزرعه دچار خسارت شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به تغییرات اقلیمی در سال های اخیر در جنوب کرمان به بازار گفت: متاسفانه عدم آمادگی کشاورزان مناطق گرمسیر و سرد شدن ناگهانی هوا موجب شد بسیاری از محصولات دچار خسارت جدی شوند.

سعید برخوری بیان کرد: مرکز هواشناسی گزارش داده است که روند کاهش هوا همچنان ادامه دارد و در صورت عدم توجه به توصیه ها خسارتهای بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: خسارت های روی داده موجب افت تولید محصول در مقطع فعلی می شود و کشاورزان با مشکلات اقتصادی مواجه شده اند.

وی بیان کرد: ۳ هزار و ۲۵۲ هکتار از مزارع و باغ ها و گلخانه ها دچار آسیب شده اند و برآوردهای اولیه از خسارتی معادل ۱۶۴ میلیارد و ۶۰۴ میلیون تومان حکایت دارد.

برخوری افزود: ارزیابی نهایی باید با کارشناسی دقیق انجام شود اما متاسفانه بسیاری از مزارع دارای بیمه سرمازدگی نبوده اند و این مساله می تواند مشکلات را افزون کند.

 گزارش ها از مناطق شمالی و غربی استان نیز حاکی از آن است که سرمازدگی به این مناطق هم خسارت وارد کرده است

وی با اشاره به تغییرات اقلیمی در استان کرمان گفت: به کشاورزان توصیه می کنیم در تمام فصول سال محصولات خود را بیمه کامل کنند.

وی به گلخانه داراها توصیه کرد: با استفاده از وسایل گرمایشی رطوبت و گرمای هوا را در حد مطلوب نگه دارند و در شبهای آینده مراقبت های لازم را انجام دهند. همچنین کشاورزان جالیزی هم باید زمین های کشاورزی را در شب آبیاری کنند.

 گزارشها از مناطق شمالی و غربی استان نیز حاکی از آن است که سرمازدگی به این مناطق هم خسارت وارد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه به خبرنگار بازار گفت: سرمازدگی زودهنگام به دو هزار هکتار از مزارع ذرت و سیب زمینی این شهرستان خسارت زده است.

تغییرات اقلیمی مهمترین مخاطره کشاورزی در کشور

محمد امیری بیان کرد: مزارع ذرت تا ۸۰ درصد دچار خسارت شده اند که دو هزار هکتار از مزراع را در برمی گیرد.

وی بیان کرد: از کشاورزان می خواهیم نسبت به بیمه محصولات کشاورزی به سرعت اقدام کنند که در روزهای آینده دچار مشکل نشوند.

امیری بیان کرد: ۱۲۰ هکتار از مزارع سیب زمینی هم بیش از ۸۰ درصد از منطقه صوغان دچار خسارت شده و برآورد کامل خسارت ها در حال انجام است.

وی تغییرات اقلیمی ناشی از گازهای گلخانه ای را عامل تغییرات آب و هوایی و افزایش سرمازدگی و گرما زدگی در سالهای اخیر دانست.

باید منتظر ماند و دید مسئولان در استان کرمان برای جبران خسارتهای کشاورزان چاره اندیشی می کنند یا همچنان کشاورزان زیر بار خسارتهای ناشی از عوامل مختلف باقی خواهند ماند.

گرمازدگی، سرمازدگی، شیوع آفت ها، دلالی، عدم وجود صنایع وابسته به کشاورزی و فراوری محصول در کنار شیوع کرونا در سال جاری کشاورزان کرمانی را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

کد خبر: ۶۶٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha