۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
سامانه بازارگاه؛ خودروی بدون بنزین
رئیس کانون انجمن های صنفی گاوداران ایران عنوان کرد

سامانه بازارگاه؛ خودروی بدون بنزین

مقدسی، رئیس کانون انجمن های صنفی گاوداران ایران، سامانه بازارگاه را به خودرویی بدون بنزین تشبیه کرد و تنها حسن فعلی آن را، راستی آزمایی واحدهای تولید دام و طیور دانست.

به گزارش بازار، سیداحمد مقدسی در رابطه با وضعیت کنونی سامانه بازارگاه گفت: این سامانه از اسفند سال گذشته عملیاتی شد و پیشتر در یکی دو استان بصورت پایلوت آغاز به کار کرد.

وی این سامانه را به خودرویی تشبیه کرد که اگر فاقد سوخت باشد، راه نخواهد رفت و افزود: در حال حاضر صنایع خوراک دام و طیور نیز وارد سامانه می شود تا واحدهای کوچک قادر به تهیه خوراک آماده باشند.

مقدسی در عین حال به محسنه این سامانه هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر با ورود اطلاعات دامداران، راستی آزمایی صورت می گیرد.

رئیس کانون انجمن های صنفی گاوداران ایران گفت: این سامانه طی دو ماه اخیر زیر نظر امور دام وزارت وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و الحق کار خوبی صورت گرفته که بر اساس دام موجود، نهاده توزیع شود و از ابتدای آذرماه، طی دو مرحله توزیع اتفاق افتاده است.

مقدسی با بیان اینکه آمار های جزئی دام نیز راستی آزمایی شده است، ادامه داد: البته این سامانه مشکلاتی دارد و مسئولان درپی رفع بازارگاه هستند.

همچنین کیوان استیری، عضو هیئت مدیره انجمن نهاده های دام و طیور ایران در رابطه با ساختار تزریق ارز برای واردات نهاده ها، اظهار کرد: موضوعات امنیتی، ساختار و چارچوب صلی برای شکل گیری سامانه بازارگاه بود.

وی با بیان اینکه سامانه فوق باید به بهره وری و ارزش ملی منتج می شد، افزود: ما باید مطمئن باشیم آیا کالای وارداتی با نرخ ارز دولتی بدست مصرف کننده می رسد یا خیر!

استیری با اعلام اینکه بخشی از این سامانه هنوز با نیاز ها منطبق نشده است، خاطرنشان ساخت: ما هنوز نقش بزرگ کارخانجات را در این سامانه ندیده ایم؛ این حلقه قرار است در زنجیره تامین ارزش ساز باشد ولی هنوز قادر به ایفای نقش خود نشده است.

وی این رویه را موجب آسیب رسیدن به زنجیره ارزش افزوده حوزه دام و طیور دانست و افزود: ما از واردات تا تولید محصول، شاهد کارخانجات خوراک و دلالان و... هستیم که به فراخور صنایع دام و طیور توسعه یافته و ایجاد ارزش می کنند.

استیری اضافه کرد: بعنوان مثال کارخانجات با فراوری خوراک دام، منجر به بهره وری و ارزش اقتصادی در کل زنجیره می شوند، ولی چون نظارت لازم بر مواد وارد شده به کارخانه نبودیم، با پیچیدگی های نظارتی مواجه شدیم.

عضو هیئت مدیره انجمن نهاده های دام و طیور ایران افزود: همواره مطرح می شد که این نظارت چالش زاست و بدلیل تعدد واحدها، بر پیچیدگی کار افزوده می شد و در این میان انجمن سعی می کرد نقش خود را در ساختار کلان بخوبی ایفا کند.

استیری خاطرنشان کرد: اتفاقی مشابه برای واسطه ها هم شکل گرفت که تا اموز متناسب با یک نیاز شکل گرفته بودند، خاصه در صنعت دام و طیور با گردش مالی بسیار بالا که ساختار متعارف مالی و بانکی کمک کننده نیستند و منابع مالی به شکلی دیگر در زنجیره تزریق می گردد.

کد خبر: ۶۶٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha