۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
ایران با اورانیوم غنی شده به استقبال بایدن می‌رود
ایندیپندنت عربی بررسی کرد:

ایران با اورانیوم غنی شده به استقبال بایدن می‌رود

ایران زمان کنونی را برای اجرای کاهش تعهداتش اتخاذ کرد تا بر دولت جدید آمریکا تاثیر بگذارد و جو بایدن را به سمت بازنگری در اولویت هایش در پرونده های بین المللی بعد از به دست گرفتن قدرت در ۲۰ ژانویه سوق دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: اعلام تولید اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده در تاسیسات هسته ای فردو ایران و آغاز اقدام برای ساخت یکهزار دستگاه سانتریفیوژ از نوع IR۲  و IR۶ و نصب آنها در تاسیسات فردو در ماه های آینده، اقدامی در راستای عمل کردن دولت ایران به قانون گام های راهبردی برای لغو تحریم هاست.

افزایش سطح غنی سازی همچنین با سخنان حدود دو ماه قبل حسن روحانی همخوانی دارد که از آخرین گام از مجموعه گام های مصوب دولت و شورای عالی امنیت ملی برای کاهش پایبندی ایران به تعهداتش طبق توافق هسته ای سخن گفت.

این گام آخر شامل دو مرحله بود: نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات فردو در مرحله نخست، و تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به آن در مرحله دوم. ظاهرا ایران در آستانه خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید و ورود جو بایدن به آنجا، مرحله دوم را آغاز کرده است.

ایران زمان کنونی را برای اجرای کاهش تعهداتش اتخاذ کرد تا بر دولت جدید آمریکا تاثیر بگذارد و جو بایدن را به سمت بازنگری در اولویت هایش در پرونده های بین المللی بعد از به دست گرفتن قدرت در ۲۰ ژانویه سوق دهد. به ویژه که گفته می شود دولت بایدن قصد دارد رسیدگی به بحران با چین را در اولویت قرار دهد و رسیدگی به مسئله ایران جزء اولویت های بعدی است.

هرگونه تاخیر در گشودن پرونده این بحران و بررسی امکان و شرط بازگشت به برجام، به ایران امکان خواهد داد ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده خود را بین هشت تا ۹ کیلوگرم در ماه افزایش دهد. همچنین نصب دستگاه های سانتریفیوژ جدید از نوع IR۶ به تهران امکان می دهد غنی سازی در سطح بالاتر را با سرعت بیشتری انجام دهد.

تنش های نظامی باقی مانده از دوره ترامپ، خاورمیانه را در آستانه انفجار قرار داده است. از این رو واشنگتن مجبور خواهد شد رسیدگی به بحران با ایران را در اولویت قرار دهد.

رئیس جمهور جدید آمریکا دو گزینه دارد: یا این که از مطرح کردن سایر مسائل در مذاکرات با ایران بر سر توافق هسته ای با این کشور صرفنظر و صرفا با تهران برای بازگشت به شرایط پیش از خروج آمریکا از برجام مذاکره کند که شامل کنار گذاشتن غنی سازی ۲۰ درصدی هم می شود.

یا این که بر مطرح کردن سایر مسائل در مذاکرات با ایران اصرار کند که در این صورت ممکن است برنامه هسته ای ایران به سرعت به سمت نظامی شدن حرکت کند که در این صورت امکان برخورد نظامی و جنگ بین دوطرف افزایش خواهد یافت.

کد خبر: ۶۶٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha