۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
«بهرام‌کش» روستایی که در تاریکی فرو رفت؛ مردم در انتظار روشنایی
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

«بهرام‌کش» روستایی که در تاریکی فرو رفت؛ مردم در انتظار روشنایی

لرستان- «بهرام‌کش»، نام روستایی در خرم‌آباد است که مسئولان، ابتدا به آن برق رسانی کردند اما مجدداً با بهانه‌ای غیرمنطقی برق روستا را قطع کردند که این موضوع سبب نارضایتی مردم شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: «بهرام کش» روستایی از توابع بخش مرکزی خرم‌آباد است که در نزدیکی روستای چوبتراش و ۳۰ کیلومتری آبشار نوژیان واقع شده است. این روستا به واسطه موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی خاصی که دارد و نیز برخورداری از رودخانه دائمی، آب شرب، مراتع غنی و همچنین نزدیکی به شهر همواره مورد توجه کشاورزان و دامداران بوده است به طوری که در ایام تابستان و بهار به مقصد اصلی عشایر و روستاییان تبدیل می‌شود.

سال گذشته با اجرای عملیات برق رسانی در این روستا حضور موقت و چادرنشینی اهالی روستا جای خود را به سکونت دائم داد و بسیاری از مردم روستای «بهرام‌کش» اقدام به ساخت مسکن کردند تا در تمام فصول سال در آنجا ماندگار شوند. اما طولی نکشید که اداره برق تصمیم گرفت فرآیند برق رسانی به روستای بهرام ‌کش را متوقف کند که این موضوع اعتراض مردم را در پی داشته است.

عامل ماندگاری
رضا کشوری از اهالی روستای بهرام کش در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: تنها عامل انگیزشی که سبب بازگشت ما به روستا شد صرفاً برق رسانی بود چون بدون آن حتی از امکانات اولیه زندگی مانند یخچال، شارژ موبایل و تلویزیون هم بی‌بهره‌ایم.

سال گذشته با اجرای عملیات برق رسانی در این روستا حضور موقت و چادرنشینی اهالی روستا جای خود را به سکونت دائم داد و بسیاری از مردم روستای «بهرام‌کش» اقدام به ساخت مسکن کردند

وی افزود: وجود برق و روشنایی تقریباً امنیتی در روستا ایجاد کرده بود ضمن اینکه فرزندان ما هم می‌توانستند به صورت مجازی آموزش ببینید و از درس و تحصیل جا نمانند، از طرفی از تمام وقایع و اخباری که از تلویزیون پخش می‌شد هم آگاهی داشتیم.  از آنجایی که به روستای بهرام‌کش گازرسانی نشده برای سوخت بخاری‌ها و پخت و پز مجبور بودیم درختان را قطع کنیم ولی با برق‌رسانی سال گذشته همگی هیترهای برقی را جایگزین بخاری‌های زغالی کردیم اما با قطع برق مجدداً ناچار به استفاده از چوب درختان شدیم.

وی تصریح کرد: به هر حال به علت نبود امکاناتی مثل گاز و برق همه ما معمولاً حضور مداومی در روستا نداشتیم و فقط در ایام بهار و تابستان برای جمع آوری محصول باغات و کشت و کار خود چند ماه در سیاه‌چادر می‌ماندیم و ایام پاییز و زمستان به شهر مهاجرت می‌کردیم اما برق‌رسانی سبب شد فکر اقامت دائم در روستا به ذهن ما برسد به همین دلیل خانه‌هایی در این روستا بنا کردیم اما حالا همه در تاریکی و بلاتکلیفی مانده‌ایم.

تاریکی و ناامنی
مرتضی طوریان از بزرگان و ریش‌سفیدان روستای بهرام ‌کش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: ما در این روستا یک دامداری پرواربندی گوساله احداث کرده‌ایم که قرار است به زودی راه‌اندازی شود اما برای امنیت منطقه هم که شده باید برق داشته باشیم چون تاریکی، تهدیدی برای تولید و کسب و کار ما محسوب می‌شود و امکان سرقت و حتی حمله حیوانات وحشی را افزایش می‌دهد.

وی افزود: سال ۹۸ که برق رسانی به روستا انجام شد بسیاری از افرادی که این منطقه را ترک کرده بودند دوباره به روستا بازگشتند یعنی مهاجرت معکوس اتفاق افتاد اما حالا حدود سه ماه است که با قطع برق، همه در تاریکی و ظلمات فرو رفته‌اند و حتی برای ادامه حضور خود در روستا مردد شده‌اند.

طوریان ادامه داد: امسال چندین بار کارشناسان اداره برق به ما مراجعه کردند و گفتند که این روستا نیاز به برق‌رسانی ندارد و باید هر چه سریعتر برق آن قطع شود که هر بار با مخالفت اهالی روستا مواجه می‌شدند و ما مانع قطع برق می‌شدیم. تا اینکه یک روز با این وعده که ترانس برق روستا را می‌بریم و برق سه فاز و قوی‌تری را جایگزین آن می‌کنیم، ترانس را برداشتند و وقتی که پیگیری کردیم گفتند که امکان برق رسانی مجدد وجود ندارد.

زندگی ۶ خانوار
این مقیم روستای بهرام گور خاطرنشان کرد: در حال حاضر شش خانوار در این روستا زندگی می‌کنند و ما نمی‌دانیم که اداره برق بر چه اساسی اعلام می‌کند که این روستا نیاز به برق ندارد درحالیکه طبق قانون حتی اگر یک خانوار هم باشیم موظف است که برق رسانی را انجام دهد.

سال گذشته با اجرای عملیات برق رسانی در این روستا حضور موقت و چادرنشینی اهالی روستا جای خود را به سکونت دائم داد و بسیاری از مردم روستای «بهرام‌کش» اقدام به ساخت مسکن کردند

طوریان تصریح کرد: بیشترین نارضایتی اهالی روستا از این است که چرا با وعده دروغ و نیرنگ ترانس برق را برداشتند و به قول خود وفا نکردند، در حقیقت ما این کار را نوعی توهین و تخلف می‌دانیم و پیگیر شکایت از مسئولان مربوطه هستیم.

وی اظهار کرد: اگر روستای بهرام کش نیاز به برق‌ نداشت پس چرا عملیات برق‌رسانی را در این روستا انجام دادند که حالا بخواهند آن را قطع کنند، تکلیف مردمی که به امید برق و روشنایی خانه سازی کرده و برای اقامت در روستا برنامه ریزی ‌کرده‌اند چیست.

ضرورت حمایت از مشاغل روستایی
اکبر طوریان از کشاورزان جوان روستا نیز به خبرنگار بازار، گفت: متأسفانه دولت همواره شعار حمایت از تولیدکننده و مشاغل روستایی را سر می‌دهد اما در عمل اقداماتی انجام می‌دهد که با سیاست‌های جهش تولید منافات دارد و سبب مهاجرت روستاییان می‌شود.

وی افزود: روستاییان قشر تولید کننده، کم مصرف و قانعی هستند و با گذشت ۴۰ سال از انقلاب گمان نمی‌کنم انتظار زیادی باشد که بخواهیم برق رسانی برای ما انجام شود چون اگر این اتفاق بیفتد تولید و اشتغال هم رونق می‌گیرد و به جای اینکه به جمعیت سربار و بیکار استان بپیوندیم می‌توانیم در همین روستا تولید و درآمدزایی داشته باشیم.

این جوان روستایی عنوان کرد: در شرایطی که استان لرستان رتبه نخست فلاکت و بیکاری را در کشور کسب کرده زندگی شهری بسیار سخت و طاقت‌فرسا شده و ما با اینکه تحصیلات دانشگاهی داریم اما تاکنون نتوانستیم شغلی مناسب و مطابق با تخصص خود پیدا کنیم به همین دلیل از روی ناچاری به روستاها پناه آورده‌ایم بلکه با فعالیت‌هایی مثل دامداری و کشاورزی درآمدی کسب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: جوانان لرستان یکی پس از دیگری از این شهر مهاجرت می‌کنند و به شغل‌های سطح پایین در کلان ‌شهرها روی می‌آورند اما ما که ظرفیت و توان کار داریم می خواهیم در همین استان کار کنیم و انتظار داریم که مسئولان ما را حمایت کنند.

شائبه برق رسانی غیرقانونی
حکمت بیرانوند، مدیرعامل شرکت برق خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: ما به این روستا یک برق موقت دادیم و قرار شد که مردم روستا استعلام‌هایشان را از بنیاد مسکن، امور اراضی و منابع طبیعی بگیرند که بنیاد مسکن اعلام کرد این روستا جز طرح هادی محسوب نمی‌شود.

جوانان لرستان یکی پس از دیگری از این شهر مهاجرت می‌کنند و به شغل‌های سطح پایین در کلان ‌شهرها روی می‌آورند اما ما که ظرفیت و توان کار داریم می خواهیم در همین استان کار کنیم

وی با بیان اینکه اگر مردم از این سازمان‌ها استعلام بگیرند ما مشکلی برای برق رسانی به روستای بهرام ‌کش نداریم، افزود: با توجه به اعتراضی که اهالی روستا داشتند دادستان از این روستا بازرسی کرد و یک نامه با این مضمون به ما نوشت که در صورتیکه استعلام از این سه ارگان گرفتند، برق رسانی به روستا را انجام دهید.

بیرانوند تصریح کرد: اهالی روستا باید از امور اراضی و منابع طبیعی استعلام بگیرند تا مشخص شود خانه‌هایی که ساخته ‌اند در زمین‌های زراعی، مراتع و یا در محل سیل نبوده ‌است؛ ما برق‌رسانی به این روستا را انجام دادیم ولی ارگان‌های نظارتی خرده گرفتند که اگر استعلام‌های لازم را نداشته باشند این کار تخلف محسوب می‌شود و ساخت خانه‌ها غیرقانونی است.

اخذ استعلام‌های لازم قبل از برق‌رسانی
مدیر شرکت توزیع برق خرم‌آباد بیان کرد: تمام زیرساخت‌های لازم برای برق‌رسانی در این روستا آماده است چون در مسیر برق است و حتی ترانس را هم در آن روستا نصب کردیم ولی نهادهای نظارتی و بازرسی به ما ایراد گرفتند و گفتند که شما اجازه نداشته‌اید که بدون آن استعلام‌ها به روستا برق رسانی کنید که ما هم در پاسخ گفتیم فقط یک برق موقت به مردم داده ایم و بعد از چند ماه می توانیم آن را برداریم.

بیرانوند گفت: ما پیگیر هستیم که این مشکل رفع شود اما مردم روستا هم باید کمک کنند و هر چه سریعتر استعلام‌ها را بگیرند؛ قطع شدن برق این روستا ربطی به کم بودن جمعیت ندارد و حتی اگر یک خانوار هم باشند اما استعلام‌های لازم را دریافت کنند ما موظف به برق‌رسانی هستیم.

قطع شدن برق این روستا ربطی به کم بودن جمعیت ندارد و حتی اگر یک خانوار هم باشند اما استعلام‌های لازم را دریافت کنند ما موظف به برق‌رسانی هستیم

وی با بیان اینکه منتظر تایید امور اراضی هستیم، افزود: دادستان و معاون استاندار هم بازرسی‌هایی از این روستا داشته اند که البته دیدگاهشان نسبت به این کار مثبت است ولی در هر صورت باید روند بررسی‌ها کامل شود و مدارکی که از آنها خواسته شده را بیاورند تا برق‌رسانی را انجام دهیم.

بازدید دادستان و معاون استاندار از روستا
مدیر شرکت توزیع برق خرم‌آباد افزود: ما هم قبول داریم مردمی که در این روستا زندگی می‌کنند باید برق داشته باشند ولی به لحاظ اداری باید یکسری کارها صورت بگیرد که زیر سوال نرویم اما پیگیر هستیم که به این زودی به نتیجه برسد.

در بازدیدی که معاون استاندار، دادستان و سایر مسئولان از روستای بهرام‌کش داشته‌اند همگی به ضرورت برق رسانی به این روستا اذعان کردند و شرکت توزیع برق باید قبل از اجرای عملیات، استعلام‌های لازم را از اهالی درخواست می‌کرد نه اینکه ابتدا برق‌رسانی را انجام دهد؛ به هر حال در این روستا یک واحد دامپروری بزرگ وجود دارد که می‌تواند سهم قابل توجهی در تولید و ایجاد اشتغال در روستا ایفا کند بنابراین در سال جهش تولید و در شرایطی که جمعیت روستایی روز به روز در حال کاهش است لذا انتظار می‌رود مسئولان با مردم همراهی بیشتری داشته باشند و مشاغل روستایی را تقویت کنند.

کد خبر: ۶۶٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha