۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
تنها ۱۴ درصد سد زاینده‌رود آب دارد| افزایش ۷ درصدی بارش‌ در سرشاخه‌ها
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تنها ۱۴ درصد سد زاینده‌رود آب دارد| افزایش ۷ درصدی بارش‌ در سرشاخه‌ها

اصفهان- ساسانی، معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای اصفهان گفت: تنها ۱۴ درصد از سد زاینده‌رود آب دارد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش جدی در حجم آب پشت سد زاینده‌رود هستیم.

حسن ساسانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه میزان بارش‌ها از اول مهر تاکنون در ایستگاه شاخص حوزه زاینده رود ۴۱۶ میلی‌متر بوده است، اظهار داشت: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این میزان بارش ۳۹۰ میلی‌متر بوده است.

وی با بیان اینکه متوسط بارش بلند مدت ۵۴۰ میلی‌متر بوده است، ابراز داشت: میزان بارش‌ها در  سال جاری نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش یافته و این در حالی است که کاهش ۲۳ درصدی بارش‌ها در بلند مدت را داریم.

ورودی آب به سد زاینده رود ۱۴ متر مکعب است
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ورودی آب به سد زاینده رود ۱۴ متر مکعب بر ثانیه است، تصریح کرد: خروجی سد در حال حاضر ۱۳.۵ متر مکعب است.

وی با بیان اینکه حجم کنونی سد زاینده رود ۱۸۲ میلیون متر مکعب است، اضافه کرد: این میزان حدود ۱۴ درصد از کل حجم زاینده رود است.

ساسانی اضافه کرد: در سال گذشته در این بازه زمانی میزان حجم آب موجود در سد زاینده رود ۳۹۵ میلیون متر مکعب بوده است که با مقایسه آماری شاهد کاهش جدی حجم آب در سد زاینده رود هستیم.

۴۰ درصد از آب زاینده‌رود به آبخوان‌ها نفوذ می‌کند
وی چاه های غیرمجاز و حریمی اطراف رودخانه زاینده رود را یکی از مشکلات مهم این حوضه برشمرد و گفت: باجاری شدن زاینده رود بالغ بر ۴۰ درصد حجم آب رودخانه در آبخوان ها نفوذ می کند که توسط چاه های مجاز حریمی و غیرحریمی برداشت می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با تاکید بر اینکه طرح ساماندهی رودخانه یکی از پروژه‌های مهم شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان است تصریح کرد: برای پیشرفت این پروژه اهتمام کافی انجام خواهد شد و مشکلی برای تامین اعتبار نخواهیم داشت.

وی با اشاره به طرح‌های در دست اقدام برای جبران کم آبی استان اصفهان گفت: طرح های انتقال آب بین حوضه‌ای اعم از سد کوهرنگ سوم ۱۲۰ میلیون متر مکعب از کمبود آب استان اصفهان را جبران خواهد کرد و طرح انتقال آب از خلیج فارس با توجه به اقلیم خشک فلات مرکزی موثر خواهد بود.

کد خبر: ۶۶٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha