۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
چرایی تصمیم تازه چین در خصوص کاهش تولید فولاد در سال ۲۰۲۱| بازار دنیا ملتهب شد
بازار گزارش می‌دهد؛

چرایی تصمیم تازه چین در خصوص کاهش تولید فولاد در سال ۲۰۲۱| بازار دنیا ملتهب شد

چین بزرگترین تولید کننده فولاد در دنیا است و هر ساله بالغ بر ۵۳ درصد از فولاد دنیا را تولید می کند ولی در سال ۲۰۲۰ سهم این کشور در تولید فولاد دنیا به بیش از ۵۷ درصد رسید؛ با این حال اخیرا خبر از تصمیم چین در مورد کاهش تولید فولاد منتشر شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: چین بزرگترین تولید کننده فولاد در دنیا است. کشوری که حتی در سال بحرانی ۲۰۲۰ هم نه تنها تولیدش را کاهش نداد بلکه توانست با افزایش حجم تولید سهم خود را در تولید فولاد دنیا از مرز ۵۷ درصد  افزایش دهد. حال به نظر می رسد این کشور طرح های دیگری برای کنترل این بازار در سر دارد. طرح هایی که می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد و شرایط  تازه ای را ایجاد کند.

درآخرین روز سال ۲۰۲۰  خبری درباره تصمیم دولت چین در مورد تولید فولاد در این کشور منتشر شد که می تواند بستر ساز تحولات زیادی در بازارفولاد دنیا در سال جدید باشد. به گزارش روزنامه چاینا دیلی وزیر صنعت چین از اتحادیه فولادسازان این کشور خواست تا میزان تولید را کاهش دهند. او با اشاره به این مطلب که در فاصله سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ ظرفیت تولید فولاد چین ۱۵۰ میلیون تن کاهش یافته است، گفت:« صنعت فولاد باید اطمینان حاصل کند که میزان تولید در سال جدید از حجم تولید سال ۲۰۲۰ کمتر خواهد بود. در سال ۲۰۲۰چین توانست ۱۰۴۵ میلیون تن فولاد وارد بازار کند که رکوردی تازه برای این کشور محسوب می شود و در صورتی که روند افزایش تولید ادامه پیدا کند، مشکلات زیادی در زمینه قیمت گذاری این محصول مهم صنعتی ایجاد می شود.»

دولت چین پیشتر پیش بینی کرده بود در سال ۲۰۲۱ تولید فولاد این کشور ۱.۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد می کند که دلیل آن افزایش نرخ رشد اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری در صنعت فولاد است  ولی طبق سیاستگذاری های اخیر دولت باید در مقابل افزایش تولید ایستادگی کرد زیرا افزایش تولید به صنعت آسیب زیادی وارد می کند.موسسه پلاتس هم میزان تولید فولاد در سال جدید را برابر با ۱۰۶۸ میلیون تن پیش بینی کرد و نوشت تنها در صورتی تولید در سال جدید کاهش می یابد که دولت از قدرت خود برای مقابله با افزایش تولید استفاده کند.

آلایندگی صنعت فولاد یک مساله جدی است
در مورد دلیل دولت چین برای کاهش تولید گمانه زنی های زیادی وجود دارد. از یک طرف تلاش چین برای تاثیر گذاری روی قیمت فولاد و ممانعت از کاهش قیمت آن در سال ۲۰۲۱ عامل اصلی این سیاست ذکر شده است و از طرف دیگر تلاش چین برای کاهش انتشار کربن و مقابله با تغییرات جوی باعث شده است تا سیاست کاهش تولید در پیش گرفته شود. به نظر می رسد هر دو مساله مهم باشد ولی با توجه به اینکه تغییرات جوی و تاثیر منفی آن روی زندگی بشر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و حتی می تواند سلامت و بقای مردم را تحت تاثیرقرار دهد، بازهم  این عامل بیشتر از عوامل دیگر به عنوان دلیل تصمیم گیری تازه در چین ذکر شده است. باید در نظر داشت صنعت  فولاد یکی از صنایع  انرژی بر و آلاینده است و افزایش تولید فولاد باعث افزایش حجم آلاینده ها می شود.

بررسی های تاریخی نشان می دهد آخرین کاهش سالانه تولید فولاد در چین در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاده است. این کشور همواره از طرف اروپا و امریکا به دلیل ظرفیت مازاد تولید  فولاد و آلومینیوم مورد انتقاد قرار گرفته است و افزایش تعرفه واردات فولاد امریکا از چین هم باعث شد تا تقاضا برای فولاد چینی در بازار کم  شود.از طرف دیگر چین برای جلوگیری از افزایش حجم آلاینده ها در هوا اقدام به تولید با استفاده از انرژی های سبز برای تامین انرژی مورد نیاز صنعت فولاد و دیگر صنایع تولیدی در کشور کرد .

بازار فولاد نگران است
اما مساله ای که این روزها باعث نگرانی  فعالان اقتصادی شده است، تاثیر تصمیم چین روی قیمت فولاد است. وب سایت استیل اینداستری در گزارش اخیر خود نوشت:«چین بزرگترین تولید کننده فولاد در دنیا است و در صادرات هم نقش مهمی دارد. اگر این کشور تولید خود را کاهش دهد، می تواند زمینه را برای افزایش قیمت این محصول صنعتی در دنیا فراهم کند. افزایش قیمت فولاد در سالی که انتظار می رود اقتصاد جهان برای رهایی از اثرات منفی اقتصادی ناشی از کرونا سرمایه گذاری در پروژه های زیر ساختی را افزایش دهد، چالشی جدی برای اقتصاد دنیا محسوب می شود.»

 این نگرانی زمانی بیشتر می شود که  بدانیم اتحادیه بین المللی آهن و فولاد پیش بینی کرده است در سال جدید تقاضای فولاد در دنیا ۴.۱ درصد رشد خواهد کرد. پیش بینی می شود در سال جدید ۱.۸ میلیارد تن فولاد در دنیا تقاضا شود که سهم آسیا از این بازار ۷۲.۸ درصد است . به این معنا که ۱.۳ میلیارد تن فولاد در قاره آسیا مصرف خواهد شد. چین که برنامه افزایش سرمایه گذاری در حوزه های زیرساختی را اخیرا اعلام کرده است، یکی از بزرگترین مصرف کنندگان فولاد است و انتظار می رود مصرف در سال جدید بیش از سال قبل باشد.

کد خبر: ۶۶٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha