۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
تقاضا متوقف شود، نفت به ۶۰ دلار می رسد| تعهد غافلگیرانه سعودی به کاهش اضافی؛ دریافت سیگنال‌های پایین از سوی خریداران
گفتگوی بازار با مدیر خاورمیانه شرکت FGE؛

تقاضا متوقف شود، نفت به ۶۰ دلار می رسد| تعهد غافلگیرانه سعودی به کاهش اضافی؛ دریافت سیگنال‌های پایین از سوی خریداران

«ایمان ناصری» می گوید: در صورتیکه هیچ گونه تغییری در میزان عرضه و تقاضا رخ نداده و چشم انداز فعلی ما برای تقاضا بدون تغییر باقی بماند، تصمیمات اوپک پلاس (و عربستان) می تواند موجب افزایش بیشتر قیمت ها به ۶۰ دلار در هر بشکه نفت خام برنت شود.

تهمینه غمخوار؛ بازار: پس از دو روز جلسه و چانه‌زنی در سیزدهمین نشست مجازی وزرای نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک و اوپک‌پلاس در چهارم و پنجم ماه جاری، وزرا به این توافق رسیدند تا تولید نفت خام برای دو ماه دیگر در سطح فعلی حفظ شود.

البته در میان کل اعضا، این مجوز به دو کشور از جمله روسیه و قزاقستان که در روز نخست اجلاس با پیشنهاد حفظ سقف تولید مخالفت کرده بودند، داده شد تا طی دو ماه آینده، در هر ماه میزان تولید خود را در مجموع به اندازه ۷۵ هزار بشکه در روز افزایش دهند و دیگر کشورها افزایشی در تولید نداشته باشند.

در این میان و با توجه به خواست این دو کشور در افزایش تولید، برخی از اعضا این میزان افزایش از سوی روسیه و قزاقستان را بی اثر بر بازار جهانی نفت دانسته اند.

بر همین اساس، وزیر انرژی عربستان نیز اعلام کرد که کشورش به منظور پیشگیری از اتفاقات پیش بینی نشده، به صورت داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز کمتر از سهمیه‌ تعیین شده تولید خواهد کرد که همین موضوع در همان روز قیمت نفت در بازارهای جهانی را حدود پنج درصد افزایش داد و در آخرین روز کار بازار در هفته گذشته (جمعه) قیمت هر بشکه نفت برنت از مرز  ۵۵ دلار نیز گذشت. 

با تعیین میزان تولید نفت تا پایان ماه مارس، جلسه آتی وزرای اوپک پلاس در اوایل ماه مارس به منظور بررسی تازه‌ترین تحولات برگزار خواهد شد.

در همین راستا و پس از توافق اوپک و متحدانش بر سر میزان تولید نفت، شرکتهای بزرگ انرژی نیز به انتشار و ارائه تحلیلها و نظرات خود در این خصوص پرداختند. «دکتر ایمان ناصری»، مدیرعامل بخش خاورمیانه شرکت بین المللی FGE، شرکت مشاوره برجسته انرژی جهانی و مشاور بازار نفت نیز در گفتگو با بازار گفت: پس از نشست اوپک پلاس در پایان ماه نوامبر سال ۲۰۲۰، زمانی که این گروه تصمیم گرفت تا ارزیابی ها و تنظیمات بیشتری (ماهانه) را برای اهداف تولید خود در  سه ماهه نخست ۲۰۲۱ ارائه دهد، در چند روز گذشته در جهت تصمیم گیری در خصوص اهداف تولید ماه فوریه سال جاری نشستی برگزار کرد.

وی افزود: پیش از این، اوپک پلاس، مطابق با فاز سوم برنامه اصلی که کاهش دو میلیون بشکه در روز کاهش را در نظر گرفته بود، در رابطه با افزایش اهداف تولید در ژانویه ۲۰۲۱ نیز تصمیم گرفته بود.

دکتر ایمان ناصری گفت: در عوض، این گروه تصمیم گرفت که افزایش را فقط ۵۰۰ هزار بشکه در ماه ژانویه در مقایسه با فاز دوم افزایش دهد و پس از آن، چندگانگی هایی پیش روی آن قرار گرفت که آیا سقف تولید را در طی ماههای فوریه، مارس و آوریل افزایش می دهد، ثابت نگه خواهد داشت و یا اهداف خود را با در نظر گرفتن افزایش تولید حداکثری ۵۰۰ هزار بشکه در روز، کاهش خواهد داد. 

مدیر بخش خاورمیانه شرکت بین المللی FGE خاطر نشان کرد که جلسه هفته گذشته در تاریخ چهارم ژانویه برنامه ریزی شده بود، اما در نهایت به روز بعد موکول شد، زیرا به نظر می رسد اختلاف نظر و تنشهای همیشگی میان اعضای اصلی از جمله روسیه و عربستان سعودی مانع از توافق اولیه شد که البته در روز دوم مصالحه ای صورت گرفت که در نهایت، اوپک پلاس تصمیم گرفت که اهداف تولید را در ماه های فوریه و مارس در مقایسه با ماه جاری نسبتاً بدون تغییر اما با در نظر گرفتن چند استثنای برجسته، نگه دارد.

دکتر ناصری ضمن بیان این مسئله که اهداف تولید انفرادی روسیه و قزاقستان در فوریه و مارس به ترتیب ۶۵ هزار و ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت، تصریح کرد که اگر گروه اوپک پلاس (به عنوان یک کل) تصمیم به افزایش تولید ۲۵۰ هزار بشکه در روز می گرفت، سطحی معادل آنچه که به طور متناسب افزایش می یابد، در نظر گرفته می شد.

اگر گروه اوپک پلاس (به عنوان یک کل) تصمیم به افزایش تولید ۲۵۰ هزار بشکه در روز می گرفت، سطحی معادل آنچه که متناسبا افزایش می یابد، در نظر گرفته می شد

مدیر بخش خاورمیانه شرکت FGE اظهار کرد که بنابراین، افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای در روز با نرخ متناسب وجود دارد که در طول دو ماه گسترش می یابد.

وی گفت: در این نشست توافق شد که سایر کشورها، تولید خود را بدون تغییر حفظ کنند و به نظر می رسد که استدلال روسیه و قزاقستان در رابطه با افزایش تولید، تأمین تقاضای بیشتر در زمستان و افزایش مصارف داخلی باشد.

ایمان ناصری اذعان کرد که بر خلاف افزایش تولید روسیه و قزاقستان، در اقدامی غافلگیرکننده پس از جلسه روز سه شنبه، عربستان متعهد شد که تولید خود را با  یک میلیون بشکه در روز در فوریه و مارس، زیر هدف فعلی ۹.١١٩ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

در اقدامی غافلگیرکننده پس از جلسه روز سه شنبه، عربستان متعهد شد که تولید خود را با  یک میلیون بشکه در روز در فوریه و مارس، زیر هدف فعلی ۹.١١٩ میلیون بشکه در روز کاهش دهد

کارشناس حوزه نفت در ادامه اضافه کرد: این تصمیم اوپک پلاس به طور موثر و در مقایسه با انتظارات قبلی بازار، حدود ۴۵ میلیون بشکه در روز نفت کتری را در سه ماهه اول سال جاری وارد بازار خواهد کرد.

وی افزود: تعهد سعودی برای کاهش تولید خود در ماه های فوریه و مارس تا یک میلیون بشکه در روز، ۶۰ میلیون بشکه دیگر از عرضه نفت به بازار را علاوه بر این کاهش می دهد.

تعهد سعودی برای کاهش تولید خود در ماه های فوریه و مارس تا یک میلیون بشکه در روز، ۶۰ میلیون بشکه دیگر از عرضه نفت به بازار را علاوه بر این کاهش می دهد

ایمان ناصری خاطر نشان کرد که تصمیمات اوپک پلاس (و عربستان) می تواند موجب افزایش بیشتر قیمت ها به ۶۰ دلار در هر بشکه نفت خام برنت شود به شرطی که هیچ تغییر دیگری در عوامل اصلی بازار (عرضه و تقاضا) رخ ندهد و چشم انداز فعلی ما برای تقاضا بدون تغییر بماند.

وی همچنین گفت: البته تقاضا هنوز با عدم قطعیت های جدی همراه است و با وجود عرضه واکسن COVID-۱۹ که اکنون در سراسر جهان در حال انجام است، گسترش سریع این بیماری موجب ایجاد مجدد قوانین قرنطینه ای و اعمال محدودیتهای جدی در چندین کشور شده است که در نتیجه، به احتمال زیاد مجبور خواهیم بود پیش بینی های خود را برای تقاضای جهانی نفت در سه ماهه نخست ۲۰۲۱ اصلاح کنیم.

ناصری تصریح کرد تصمیم چند روز گذشته اوپک پلاس باید در نهایت زمینه را برای افزایش قیمت ها و نیاز به تولید بسیار بالاتر این گروه در سه ماهه دوم سال جاری و فراتر از آن فراهم کند تا سطح انباشت نفت در مخازن را ثابت و کنترل شده نگه دارد.

تصمیم چند روز گذشته اوپک پلاس باید زمینه را برای افزایش قیمت ها و نیاز به تولید بسیار بالاتر در سه ماهه دوم سال جاری و فراتر از آن فراهم کند تا سطح انباشت نفت در مخازن را ثابت و کنترل شده نگه دارد

وی خاطر نشان کرد که شکاف در اوپک پلاس در حال افزایش است، اما تغییر فضای سیاسی، عربستان سعودی را مجبور به نگه داشتن و حفظ آن می کند. بنابراین، تعهد عربستان در جهت اجرای کاهش های اضافی در ماههای فوریه و مارس می تواند دلایل زیادی داشته باشد.

ایمان ناصری ادامه داد که اما آنچه بیش از سایرین محتمل به نظر می رسد، این است که عربستان از خریداران خود سیگنال‌های درخواست پایین برای خرید نفت خام در ماه های پیش رو را گرفته و بنابراین جهت جلوگیری از بروز مازاد احتمالی عرضه نفت خود در بازار، چنین اقدامی کرده که همچنین، این اقدام این کشور می‌تواند جهت تقویت قیمت ها در نظر گرفته شود.

از طرف دیگر، در مورد تمایل روسیه برای افزایش تولید، ناصری اظهار کرد که الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه ممکن است تحت فشار مسائل داخلی کشور تولید بیشتر را مطرح کرده، زیرا شرکتهای نفتی روسیه مشتاق استفاده از ظرفیت اضافی تولیدی هستند که مدتی است بر روی آن چمباتمه زده اند.

ناصری یادآور شد: به نظر می رسد که برنامه های روسیه و عربستان سعودی بسیار متفاوت است. در اوایل سال ۲۰۲۰ با اختلاف نظر، جنگ قیمتی بین دو کشور آغاز شد (که مدت زیادی طول نکشید، زیرا هر دو فهمیدند که در یک وضعیت «از دست دادن و باخت» قرار دارند) و شکاف روزافزون نظرات در حال حاضر از نظر تئوری می تواند خطر بروز یک جنگ قیمتی دیگر را افزایش دهد.

مدیر شرکت مشاوره انرژی جهانی اذعان کرد: با این حال، در سال ۲۰۲۱، بدون دونالد ترامپ به عنوان متحد عربستان، ریاض مجبور خواهد شد با دقت بیشتری در یک فضای سیاسی تغییر یافته قدم بگذارد که البته نشانه های این امر از هم اکنون آغاز شده، زیرا عربستان سعودی در روزهای اخیر سعی در بهبود روابط خود با قطر داشته است.

در سال ۲۰۲۱، بدون دونالد ترامپ به عنوان متحد عربستان، سعودی مجبور خواهد شد با دقت بیشتری در یک فضای سیاسی تغییر یافته قدم بگذارد که البته در روزهای اخیر سعی در بهبود روابط خود با قطر داشته است

وی خاطر نشان کرد که تعهد عربستان در راستای حمایت و ثبات بازار نفت با کاهش اضافی نیز ممکن است بخشی از این برنامه سیاسی جدید باشد و به طور خلاصه، این مسئله تعجب آور نیست که عربستان بیش از سهم عادلانه خود برای حمایت از بازار اقداماتی را انجام می دهد. 

ناصری در پایان گفت: اگرچه استدلال مربوط به چنین اقدامی از سوی عربستان، خواه تمایل به افزایش قیمت ها یا نیاز به جلوگیری از مازاد عرضه و افت قیمت، شاید هرگز مشخصا اعلام نشود، اما ما فکر می کنیم که قیمت های بالاتر نفت انگیزه اصلی هستند.

کد خبر: ۶۶٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha