۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
باید سیستم هوشمند مالیاتی در کشور راه اندازی شود
کارشناس مسائل اقتصادی:

باید سیستم هوشمند مالیاتی در کشور راه اندازی شود

محقق، کارشناس اقتصادی گفت: با راه اندازی سیستم هوشمند مالیاتی در کشور می‌توانیم از فرارهای مالیاتی جلوگیری کنیم.

به گزارش بازار، محمدجواد محقق عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: مالیات در کشور ما یک مسئله علمی و شفاف نبوده و تا زمانی که اقتصاد کشور ما شفاف نشود، مالیات گرفتن نیز به صورت دقیق و عادلانه انجام نمی‌شود.

وی با انتقاد از دریافت مالیات از اقشار کم درآمد و تولید کنندگان و هم چنین ادامه این روند در بودجه سال آینده گفت: قطعاً باید در دریافت مالیات اصلاحات ساختاری صورت گرفته و بر اساس شفافیت ایجاد شده در اقتصاد، مالیات به صورت درست و بر حق دریافت شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بسیاری از دلالان در کشور ما درآمدهای عظیم دارند، افزود: این قشر از افراد که به صورت پنهان و غیر رسمی در کشور فعالیت اقتصادی داشته و مالیات نمیپردازند، بار مالیاتی آن‌ها به دوش کارمندان و قشر تولید کننده است.

محقق با تاکید بر اصلاح ساختار مالیاتی گفت: ایران بهشت فرار مالیاتی بوده و افرادی در کشور به ثروت می‌رسند که مالیات درستی پرداخت نمی‌کنند.

وی افزود: باید با استفاده از اطلاعات صحیح، سیستم هوشمند مالیاتی طراحی شود تا از فرار مالیاتی جلوگیری شود.

محمد جواد محقق عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برای راه اندازی سیستم مالی هوشمند مالیاتی می‌توان از اطلاعات شبکه بانکی، جدا کردن حساب‌های حقیقی از حساب‌های حقوقی، شناسایی حساب‌های راکد بانکی استفاده کرد.

محقق افزود: با ایجاد شفافیت در حساب‌های بانکی و به دنبال آن در اقتصاد می‌توانیم عادلانه مالیات دریافت کنیم.

محقق با بیان اینکه حدود ۱۱ هزار نفر در کشور ثروتی بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان دارند، افزود: ما می‌توانیم از این افراد رقم قابل توجهی مالیات دریافت کنیم، اما به دلیل نبود اطلاع کافی، از این افراد مالیات واقعی دریافت نمی‌شود.

محقق عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دولت در بودجه رقم‌هایی برای درآمدهای مالیاتی پیش بینی می‌کند و بعضی از افراد مجبورند برای تامین این ارقام مالیاتی به صورت ناعادلانه مالیات پرداخت کنند.

کد خبر: ۶۶٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha