۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴
پارک های علم و فناوری؛ نهالهای پیوندی دانشگاه و صنعت
آذربایجان غربی و توسعه شرکت های دانش بنیان؛

پارک های علم و فناوری؛ نهالهای پیوندی دانشگاه و صنعت

ارومیه- پارک های علم و فناوری به عنوان مکانی برای گره زدن دانشگاه و صنعت مطرح بوده و وظیفه تجاری سازی دانش را برعهده دارند که در این راستا آذربایجان غربی نیز گام های خوبی برای فعالیت های این پارک برداشته است.

بازار- گروه استان ها: پارک‌های فناوری در جهان با عناوین مختلفی همچون پارک تحقیقاتی، علمی، فناوری و غیره معرفی می‌شوند و سهم مؤثری در چرخه تولید ثروت جوامع توسعه یافته و در حال توسعه دارند.

تمرکز این پارک‌ها بر استفاده از دانش تخصصی برای دستیابی به ثروت است. در واقع این تمرکز بر دانش پیشرفته به عنوان وجه تمایز اینگونه پارک‌ها با شهرک‌های صنعتی که پیش تر در جوامع گسترش یافته‌اند، شناخته می‌شود. در این مدل از تولید ثروت بر نوآوری و استفاده از افراد مستعد و نخبه برای رسیدن به آن تاکید زیادی می‌شود و پارک‌های فناوری عملاً برای تسهیل گری در دستیابی شرکت‌ها به چنین نوآوری‌هایی، طراحی شده‌اند.

طی چند دهه گذشته، پارک های علم و فناوری به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی و حلقه ای از توسعه اقتصادی در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان و مشاغل مبتنی بر کارآفرینی مورد توجه قرار گرفته اند.

حمایت از دانشگاهیان و کارآفرینان برای ورود به عرصه کسب و کار

این مراکز با حمایت از دانش آموختگان دانشگاهی، کارآفرینان و متخصصانی که منابع لازم برای ورود به عرصه کار و صنعت را در اختیار ندارند، زمینه رشد و توسعه کسب و کار را فراهم می سازند.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی در گفتگو با بازار، موتور اقتصادی کشور را در گرو مباحث دانش بنیان دانسته و می گوید: ارزش افزوده در فناوری نهفته شده به طوری که امروزه متولیان صنعت و صنعتگران رو به دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری آورده اند.

علی محمد نیکبخت ادامه می دهد: در ماه های گذشته جهش قابل توجهی در تقاضای ورود به مراکز رشد پارک علم و فناوری داشته ایم که این خود نشانه خوبی در راستای علاقه مندی و توسعه کسب و کارهای دانش بنیان است.

ایجاد ۳۰۰ هزار شغل توسط پارک های علم و فناوری در کشور 

وی با اشاره به ایجاد۳۰۰ هزار شغل توسط پارک های علم و فناوری سراسر کشور در سال گذشته می گوید:  این آمار و ارقام نشان از وجود پتانسیل بالای پارک های فناوری دارد که باید از موقعیت و دانش پارک علم و فناوری برای راه اندازی کسب و کارهای نوین شهری و روستایی استفاده شود.

نیکبخت با تاکید بر لزوم یادگیری آموزش های های لازم برای ورود به فضای کسب و کار می گوید: همانطور که در کل دنیا بدون گواهی خودرو نمی توان رانندگی کرد، در فضای کسب و کار نیز  بدون تعلیمات و آموزش های لازم نمی توان وارد فضای کسب و کار شد.

باید رو به تفکر و ذهن خلاق و نوآور بیاوریم

وی با بیان اینکه باید آموزش های لازم را از دوره دانش آموزی آغاز کنیم، می گوید: باید به پرورش ذهن خلاق و نوآور بین دانش آموزان روی بیاوریم که اگر بتوان یک تفکر و  ذهن خلاق و نو آور را در بین دانش آموزان ترویج داد، این ذهن خلاق وقتی وارد دانشگاه می شود در ابتدای راه در انتخاب رشته دانشگاه دقت خواهد کرد و  اینطور نخواهد بود که بدون علاقه وارد رشته ای در دانشگاه شوند و نتایجی  حاصل شود که  حاصل ضعف و ناکارآمدی پرورش ذهن خلاق است.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی ادامه می دهد: چیزی که در پارک علم و فناوری به دنبال آن هستیم، تقویت فرهنگ و اکوسیستم نوآوری در جامعه است.

نیکبخت با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری مالکیتی بر شرکت های دانش بنیان نداشته بلکه فقط به عنوان چتر حمایتی برای رونق کسب و کار شرکت های مستقر در پارک فعالیت می کند، می گوید: لازمه استقرار این شرکت ها در پارک، وجود پژوهش های کاربردی مبتنی بر نیاز جامعه است که این پژوهش ها باید مبتنی بر دانش و فناوری بوده و ارزش افزوده بالایی داشته باشد تا موجب رونق کسب وکار شرکت‌ها شود.

حمایت های ویژه پارک علم و فناوری از شرکت های پژوهشی

وی حمایت‌های پارک از شرکت‌های پژوهشی را به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم دانسته و ‌خاطرنشان می کند: تزریق سرمایه اولیه به شرکت‌های دانش بنیان و حمایت برای بازاریابی، حضور در  مناقصه ها و فروش محصول به بازارهای همسایه، حضور در نمایشگاه های خارجی ، معافیت های مالیاتی و حل مسائل گمرکی و مالکیت فکری از جمله حمایت‌های پارک علم و فناوری از شرکت‌های دانش بنیان در آذربایجان غربی است.

رئیس پارک علم و فناوری استان می گوید: راهکار برون رفت از بحران بیکاری و گسترش پژوهش‌های کاربردی در آذربایجان غربی حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط، محدود نکردن بازار به داخل کشور و حل مشکلات سرمایه در گردش شرکت‌های دانش بنیان استان است.

اهمیت ویژه بازاریابی و فروش محصولات فناورانه

وی با اشاره ای به اهمیت ویژه بازاریابی و فروش محصولات فناورانه می گوید: در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال های گذشته اقدام به راه اندازی فن بازار کرده است که این فن بازار، محصولات فناورانه را در اختیار بهره برداران قرار می دهد تا به درستی معرفی و تبلیغ شوند.

نیکبخت با بیان اینکه در پارک علم و فناوری استان حدود ۹۲ شرکت مستقر هستند، می گوید: اگر ایده های تولیدی در این شرکت ها به بازار نرسد و ارزش افزوده ای ایجاد نکند، تمام تلاش های این عزیزان بی فایده خواهد بود.

فن بازار پلی بین تولیدات محصولات دانش بنیان و عرضه آن ها

در این راستا مدیر فن بازار منطقه ای آذربایجان غربی نیز با اشاره به تعریفی از فن بازار می گوید: فن بازار به عنوان پلی بین تولیدات محصولات دانش بنیان و عرضه آن ها مطرح بوده و به معنای بازار فناوری، محلی برای مبادلات فناوری است.

 محمد فتحعلی لو ادامه می دهد: در واقع فن بازار با ایفای نقش واسطه اطلاعاتی و حقوقی، وظیفه نزدیک کردن طرف های عرضه و تقاضا در حوزه فناوری  و محصولات پیشرفته را برعهده دارد.

وی می افزاید: شناسایی و ارائه فرصت های سرمایه گذاری در حوزه فناوری، جذب سرمایه گذاران، تسهیل روند تجاری سازی دانش فنی و سایر فعالیت های حرفه ای که منجر به توسعه  بازار فناوری شود از نقش های اساسی فن بازار است.

بازارهای آینده جهان در دست مناسبات علمی و پژوهشی 

ارتقای اوضاع اقتصادی ملت ها در دهه های آینده به میزان و چگونگی رشد و تاثیر آن ها در مناسبات علمی، پژوهشی و محصولات استراتژیک آن ها بستگی خواهد داشت. کشورها با پیشرفت مستمر در علم، فناوری و فرهنگ توانسته اند سطح استانداردها را پیوسته ارتقا دهند تا آنجا که در عرصه های ملی و  فراملی، بازارهای گسترده جهانی را تحت تسلط خود و دانش و فناوری های نوین خود قرار داده اند.

ماموریت نهایی پارک های فناوری این است که بتواند نتایج به دست آمده از پژوهش های دانشگاهی را با نیاز صنعت هماهنگ کرده و از این راه خلاء رابطه ی صنعت و دانشگاه را پر کند که این امر در نهایت منجر به تجاری سازی دانش شده و در حوزه اقتصاد یک کشور نقش آفرین خواهد بود.

کد خبر: ۶٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha