۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بستری برای کسب درآمد؛ زیرساخت مشاغل الکترونیک
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بستری برای کسب درآمد؛ زیرساخت مشاغل الکترونیک

سمنان- حسن‌پور، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات سمنان بابیان اینکه خدمات الکترونیکی و پستی استان در ایام کرونا با افزایش ترافیک مواجه شده، گفت: بهبود زیرساخت‌های موجود برای تقویت خدمات غیرحضوری در دستور کار قرار دارد.

بازار، گروه استان‌ها: شیوع کرونا بسیاری از کسب‌وکارهای حضوری در جامعه را مختل کرده و بسیاری از این موضوع متضرر شدند اما این در حالی است که هم‌زمان با افت خریدوفروش‌های حضوری تجارت الکترونیکی و خریدوفروش اینترنتی در حال اوج‌گیری است.

در شرایطی که بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای کسب درآمد، ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی نقش‌آفرینی می‌کند، باید به دنبال توسعه زیرساخت‌های موجود در حوزه ارتباطات باشیم تا حمایتی مؤثر از کسب‌وکار اینترنتی در جامعه انجام شود.

به همین منظور به گفتگو با سید یاسر حسن‌پور، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان نشستیم و از او درباره آخرین وضعیت ارتباطی و خدمات پستی سمنان جویا شدیم؛ مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید:

* وضعیت خدمات پستی در استان چگونه است؟
جمع کل ترافیک پستی استان در سه‌ماهه اول سال جاری ۳۱۳ هزار و ۶۸ مورد است که با رشد ۵۴ درصدی در سه‌ماهه دوم سال به رقم ۴۸۲ هزار و ۹۳ مورد رسیده است. درواقع در شرایط فعلی باوجود بیماری کرونا یکی از اولویت دارترین امور، ارائه خدمات غیرحضوری نظیر پست به هم استانی‌ها است و این در حالی است که در این مدت با افزایش ترافیک الکترونیکی نیز در سطح استان مواجه بودیم و میزان ترافیک از ۱۰ هزار و ۳۲۲ به ۲۷ هزار و ۶۰۱ افزایش یافت.

جمع کل ترافیک پستی استان در سه‌ماهه اول سال جاری ۳۱۳ هزار و ۶۸ مورد است

پست استان با توجه به هدف افزایش خدمات‌رسانی به هم استانی‌ها، ایده‌های متنوعی در حوزه‌های مختلف سرویس‌دهی از طریق پست طراحی و در حال خدمت‌رسانی به مردم استان است.

* وضعیت زیرساخت‌های استان سمنان را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 وضعیت زیرساخت‌های استان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلوب است و این  استان پتانسیل خوبی برای تبدیل‌شدن به کری دور ارتباط غرب به شرق کشور را دارد.

اخیراً چهار میلیارد و ۸۷۵ میلیون ریال برای حمایت از ۲۳ طرح گرنت جوانه از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص یافت که در راستای اجرای طرح گرنت فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال ۲۳ پروپوزال در سطح دانشگاه‌های استان جهت حمایت در قالب طرح اعطای گرنت جوانه به تصویب رسید.

 از این تعداد  ۱۳ پروپوزال متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود، چهار پروپوزال متعلق به دانشگاه سمنان، پنج طرح متعلق به دانشگاه دامغان و یک طرح از دانشگاه ادیبان گرمسار پذیرفته شد. این در حالی است که درمجموع ۳۶ پروپوزال به دبیرخانه ارسال‌شده بود که پس از انجام مراحل داوری و بررسی طرح‌ها طی دو مرحله پیش دفاع و دفاع طرح‌های برگزیده‌ی مطابق با استاندارد و الزامات پارک فناوری اطلاعات، تعداد ۲۳ طرح پذیرفته شد.

اخیراً چهار میلیارد و ۸۷۵ میلیون ریال برای حمایت از ۲۳ طرح گرنت جوانه از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص یافت

پنج طرح از طرح‌های پذیرفته‌شده در مقطع ارشد و ۱۸ طرح در مقطع دکتری تصویب شد که به تفکیک مبلغ دو میلیارد و ۴۳۷ میلیون ریال جهت تحقیق و توسعه، یک میلیارد و ۲۱۸ میلیون ریال جهت توانمندسازی، یک میلیارد و ۲۱۸ میلیون ریال جهت نیروی انسانی اعتبار تخصیص‌یافته است.

* در شرایط کرونایی که محدودیت برگزاری کلاس‌های آموزشی در دانشگاه‌ها وجود دارد، چه اقدام مهمی برای کمک به علم و فناوری در دانشگاه‌ها انجام‌شده است؟
در حال حاضر تمامی دانشگاه‌های استان سمنان به فیبر نوری متصل شدند و زیرساخت فیبر نوری یکی از الزامات اتصال دانشگاه‌ها به شبکه علمی محسوب می‌شود و تمامی دانشگاه‌های استان دارای زیرساخت مناسب برای فیبر نوری است.

اشتراک منابعی چون دسترسی تمامی دانشگاه‌ها به منابع علمی، امکانات آزمایشگاهی، پژوهشی و کتابخانه‌ها ازجمله مزایای مهم اتصال دانشگاه‌ها به شبکه علمی کشور است و زیرساختی مطلوب برای تداوم فعالیت‌های آموزشی بین دانشگاهی در شرایط کرونایی ایجادشده است.استان سمنان رتبه دوم شاخص‌های فناوری اطلاعات در کشور را به خود اختصاص داد و امکانت لازم برای اتصال دانشگاه‌های استان به شبکه علمی کشور مهیا است.

* وضعیت ارائه خدمات توسط دفاتر پیشخوان چگونه است؟
در حال حاضر بیش از ۳۰۰ خدمت در دفاتر پیشخوان استان در حال ارائه است که مطابق با آیین‌نامه‌های اجرایی دفاتر، ارائه خدمات موازی در دفاتر پیشخوان و دیگر دفاتر غیرقانونی است و باید از احداث این‌گونه دفاتر جلوگیری شود.

در حال حاضر بیش از ۳۰۰ خدمت در دفاتر پیشخوان استان در حال ارائه است

نظارت بر خدمات ارائه‌شده به این دفاتر بر عهده‌ی خود دستگاه‌های اجرایی خدمت دهنده است و ناظران اداره کل ارتباطات نیز باید بر این فرآیند نظارت کنند. نظارت میدانی بر دفاتر پیشخوان به‌ویژه در ایام کرونا در دستور کار است. دفاتر پیشخوان ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و الزامات فاصله‌گذاری اجتماعی در این ایام باید شرایط محیطی را به‌گونه‌ای فراهم کنند که ارباب‌رجوع با کمترین مشکل مواجه شود.

* مهم‌ترین برنامه این نهاد برای رونق کسب‌وکارهای الکترونیکی و اینترنتی چیست؟
دومین کارگاه «رویداد بزرگ از ایده تا کسب‌وکار» تحت عنوان کارگاه طراحی کسب‌وکار با حضور تقریبی ۶۰ نفر از علاقه‌مندان و ثبت‌نام کنندگان با موفقیت به شیوه‌ی مجازی برگزار شد. درواقع برگزاری کارگاه طراحی کسب‌وکار آموزشی مؤثر برای علاقه‌مندان و ایده پردازان بود که افزایش دانش و توانمندی کافی برای تبدیل ایده اولیه به یک کسب‌وکار دارای هدف و موفق ازجمله محوریت‌های این کارگاه بود.

 در این کارگاه آشنایی با مفاهیم اولیه مدل و بوم کسب‌وکار، روش‌های تجاری‌سازی و آمادگی برای تبدیل ایده نهایی به یک کسب‌وکار موفق مطرح شد و شرکت‌کنندگان با تجربیات افراد موفق در حوزه تبدیل ایده به کسب‌وکار آشنا و با چالش‌های این حوزه و چگونگی رویارویی با آن آشنا شدند.

فعالیت کسب‌وکارهای نوپا حوزه ICT در شهرستان  دامغان و توسعه ارتباطات و فناوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

* وضعیت کسب‌وکارهای اینترنتی در این منطقه چگونه است؟
فعالیت کسب‌وکارهای نوپا حوزه ICT در شهرستان  دامغان و توسعه ارتباطات و فناوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که برای بهبود فضای کسب‌وکار حوزه ICT ، دو بستر استفاده از منابع پارک اقتصاد دیجیتال و طرح نوآفرین به جهت حمایت از شرکت‌های نوپا به‌منظور ایجاد اشتغال پایدار  تبیین شده که باید به نحو مطلوب از آن استفاده شود.

* پروژه‌های ایجاد بستر فیبر نوری در مناطق روستایی تا چه اندازه می‌تواند مؤثر واقع شود؟
ایجاد ارتباط پایدار در سطح استان، افزایش ظرفیت ارتباطی در روستاها، ارتقاء خدمات اینترنتی پرسرعت ثابت و سیار و نیز دسترسی همگانی به شبکه ملی اطلاعات از مزایای مهم اجرای طرح فیبر نوری است.

توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات و همچنین خدمات ارتباطی در مناطق روستایی راهگشای  ارائه خدمات نوین، توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی و همچنین افزایش سطح خدمت‌رسانی تمامی دستگاه‌های اجرایی به مردم مناطق محروم می‌شود.

کد خبر: ۶۶٬۱۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha