۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
احتمال بهبود شرایط بازار در هفته «پیش‌رو»| تنش‌های سیاسی؛ عامل اصلی افت بازار
استراتژی هفته در گفتگو با کارشناس؛

احتمال بهبود شرایط بازار در هفته «پیش‌رو»| تنش‌های سیاسی؛ عامل اصلی افت بازار

متخصص بازار سرمایه با تأکید بر اینکه تنش‌های سیاسی داخلی و منطقه‌ای تأثیر خاصی روی بازار سرمایه گذاشت، مطرح کرد: هفته بعد با کمرنگ‌تر شدن این تنش‌ها شاهد روند بهتر بازار خواهیم بود.

فاطمه میرزایی؛ بازار: هفته کابوس‌بار بورس به پایان رسید. تالار شیشه‌ای که در ۶ ماهه نخست سال، محلی برای جشن و پایکوبی سرمایه‌گذاران شده بود، حالا تبدیل به جهنمی سوزان و سرخ برای آن‌ها شده است. سهامداران در ۶ ماه نخست سال که بازار به صورت شارپی و خیلی سریع در مسیر رشد قرار داشت، سر و صدایی نمی‌کردند و با سودهای چند برابری خود، سعی در بهترین استفاده از پول خود بودند اما در حال حاضر که بازار رو به پایین در حال حرکت است، مدام شاکی هستند.

البته، ناگفته نماند که این سهامداران خرد هستند که در میان این بازار داغ و پرالتهاب و در آتش سقوط سهام شرکت‌های بزرگ بازار می‌سوزند و در این میان، اعتماد خود را نیز به بازار سرمایه از دست داده‌اند. دلیل عمده این بی اعتمادی و نگه نداشتن سرمایه در بورس، این است که سهامداران حقوقی و کلان بازار سهم‌های خود را به فروش می‌گذارند و همین مسئله می‌تواند باعث این شود که پشت سر یک فروشنده حقوقی، یک صف طویل فروش برای یک سهم به وجود آید.

با این حال، کشمکش‌های وزارت صمت و بورس کالا در تعیین قیمت محصولات هم نباید نادیده گرفت. آنگونه که کارشناسان بازار سرمایه معتقدند ، قیمت‌گذاری دستوری در بازار باعث افزایش رانت و از طرفی تخلیه سود سهام یک شرکت از بازار سرمایه می‌شود و به طور قطعی، می‌توان گفت که یکی از عوامل تأثیرگذار در بورس این هفته همین بگومگوهای وزارتخانه با بورس کالا بود که وضعیت بازار را برای فولادی‌ها اسف‌‎بار کرد و شاخص گروه فلزات اساسی را تا ۸.۵ درصد با افت مواجه کرد.

از جمله عوامل دیگری که باید در معاملات هفته گذشته مورد توجه قرار داد، رشد شاخص کل هم‌وزن است. این شاخص به غیر از روز چهارشنبه رشد خوبی را ثبت کرد و این مسئله یعنی سهم‌های کوچک و متوسط در بازار عملکرد بسیار بهتری نسبت به سهم‌های بنیادی داشتند و در این میان، گروه‌های غذایی، محصولات چوبی، دارویی و بیمه اقبال بیشتری در بازار کسب کردند و باعث رشد شاخص کل هم‌وزن شدند.

بهترین استراتژی سرمایه گذاری در هفته پیش رو؛ سرمایه‌گذاران باید با چشم‌انداز بلندمدت نقدینگی خود را وارد بازار کنند و قاعدتاً، با توجه به اینکه خیلی از سهم‌های موجود در بازار سرمایه یا سودآور نیستند یا سود مجامع تقسیم آن‌ها پایین است، بهتر است سهم‌هایی که مبتنی بر پرداخت سود سالیانه باشند، خریداری شوند

پول‌هایی که این هفته از بازار سرمایه خارج شدند، با توجه به تنش‌های سیاسی منطقه، مقصد دیگری را برای سرمایه‌گذاری ندارند و سرمایه‌گذاران ترجیح داده‌اند که برای کسب سود مورد نظر خود، پول خود را در بازار نگه دارند و بیشتر با نوسانگیری این کار را انجام دهند و ناگفته نماند که بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که سرمایه‌گذاران خرد نباید این ریسک را بپذیرند و باید برای سرمایه‌گذاری خود حد ضرر قائل شوند تا از نوسانگیری افراد حرفه‌ای در این بازار، زیاد متضرر نشوند.

به هر حال، این هفته هم شاهد این بودیم که شاخص کل حدود ۶.۵ درصد افت را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد و از سطحی هم که برای آن پیش‌بینی می‌شد، پایین‌تر رفت تا اینکه انتظار بر این باشد که بازار سرمایه دوباره با خالی شدن حباب هیجانی خود، دوباره به کف ارزشی خود بازگردد. اما سؤال اینجا است که آیا می‌توان امید به بازگشت بازار به محدوده مثبت و سبز بود؟ آیا این اتفاق با توجه به خوردن قیمت‌ها به کف خود، خواهد افتاد؟

برخی از سهم‌ها هستند که در میزان پایین‌تری از ارزندگی خود قرار دارند و می‌توان به راحتی ارزش سهام آن‌ها را تشخیص داد و علاوه بر این، سهم‌هایی که متولیان خود را در بازارگردانی و کنترل بازار دارند، برای سرمایه‌گذاری مناسب به نظر می‌رسند

وزارت صمت در ریزش هفته گذشته مقصر است
جواد عشقی‌نژاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با افت شاخص کل و همچنین افت قیمت سهم‌های بنیادی بازار اظهار کرد: تصمیم‌گیری‌های مؤثر وزارت صنعت، معدن و تجارت در سهم‌های بنیادی بازار سرمایه خودشان را نشان می‌دهند و وقتی تصمیمی از سوی این نهاد گرفته می‌شود که ممکن است نیمی از سهم فولادی‌ها از بازار سرمایه خارج شود، قیمت سهم همه شرکت‌ها هم تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

وی در ادامه دلایل افت شاخص کل، تشریح کرد: دلیل دیگری که روی معاملات هفته گذشته تأثیرگذار بود، عوامل سیاسی منطقه و روابط بین‌المللی بود که گاها منجر به نگرانی‌هایی می‌شد که هیچکدام متوجه تصمیم‌های ما نبوده است و همین عوامل توانست روی سهم‌های بزرگ بازار ما تأثیر بگذارد.

ریزش سهم های بزرگ باعث نگرانی است
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: ریزش سهم‌های بزرگ در بازار بنا به هر کدام از دلایل ذکر شده می‌تواند منجر به نگرانی شود و این نگرانی باعث می‌شود که سهم‌های بزرگ به طور کامل تأثیر منفی خود را روی بازار داشته باشند که البته تنش‌های سیاسی ایجاد شده در منطقه مهم‌ترین اثری بود که بازار روی سهم‌های بنیادی بازار داشت.

عشقی‌نژاد درباره فعالیت سهم‌های مختلف از جمله سهم‌های کوچک در بازار مطرح کرد: این هفته فعالیت سهم‌های کوچک بازار به غیر از روز چهارشنبه خوب بود و می‌توان گفت به هر حال، هر سهامداری از سرمایه‌گذاری خود این انتظار را دارد که سود کسب کند که با ورود به این سهم‌های کوچک در این هفته توانستند، نتیجه مطلوب خود را بگیرند و سود مورد انتظار خود را کسب کنند.

وی در پیش‌بینی شرایط هفته آینده بازار سرمایه گفت: اگر اتفاق خاص دیگری خارج از بازار رخ ندهد، تنش‌های سیاسی در بازار کمرنگ‌تر خواهند شد و از لحاظ بنیادی سهم‌ها در قیمت‌های مناسبی قرار دارند زیرا شرایط بازار نشان دهنده این است که بسیاری از سهم‌ها به سطح ارزنده‌ای در بازار رسیده‌اند و به نظر می‌رسد هفته پیش رو می‌تواند هفته بهتری از نظر سرمایه‌گذاری باشد.

بهترین استراتژی این هفته چیست؟
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری برای هفته پیش رو مطرح کرد: سرمایه‌گذاران باید با چشم‌انداز بلندمدت نقدینگی خود را وارد بازار کنند و قاعدتاً، با توجه به اینکه خیلی از سهم‌های موجود در بازار سرمایه یا سودآور نیستند یا سود مجامع تقسیم آن‌ها پایین است، بهتر است سهم‌هایی که مبتنی بر پرداخت سود سالیانه باشند، خریداری شوند.

عشقی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، برخی از سهم‌ها هستند که در میزان پایین‌تری از ارزندگی خود قرار دارند و می‌توان به راحتی ارزش سهام آن‌ها را تشخیص داد و علاوه بر این، سهم‌هایی که متولیان خود را در بازارگردانی و کنترل بازار دارند، برای سرمایه‌گذاری مناسب به نظر می‌رسند و همچنین سهم‌هایی که اگر قرار باشد، ما در بلندمدت هیچ رفتاری در خصوص خرید و فروش روی آن نداشته باشیم، بتواند با سود مجمعی، سود مورد نظر سرمایه‌گذار را تأمین کنند، می‌توانند بهترین گزینه‌ها برای خرید باشند.

کد خبر: ۶۶٬۰۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha