۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
کشاورزان خراسان شمالی از یخ زمستانه برای کنترل آفات غافل نشوند
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

کشاورزان خراسان شمالی از یخ زمستانه برای کنترل آفات غافل نشوند

بجنورد-مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بابیان اینکه سرما برای بخش کشاورزی مناسب است گفت: کشاورزان از ایجاد یخ آب زمستانه برای کنترل آفات و بیماری‌ها غافل نشوند.

به گزارش بازار؛ به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان با اشاره به یخ زمستانه و کنترل آفات و بیماری‌ها، اظهار داشت: گیاهان باید دوره سرما را برای زایش دوباره بگذرانند که خوشبختانه سرما، بارش برف و باران امسال بسیار مفید است.

وی از کشاورزان خواست تا در این ایام اقدام پیشگیرانه را انجام دهند و افزود: گیاهان در خواب به سر می‌برند و در این سرما خسارت نمی‌بینند مگر اینکه سرمای زیر ۲۵ درجه سانتی‌گراد داشته باشیم و همچنین اختلاف دمای شب و روز باهم زیاد باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: بهره‌برداران دقت کنند تا در یخ آب تنه درخت با آب تماس نداشته باشد بلکه این یخ آب باید در اطراف تنه درخت ایجاد شود تا با این روش تمامی حشرات، لاروها و بیماری‌ها از بین بروند.

شریکیان بابیان اینکه در سال زراعی جاری با توجه به این سرما و اقدامات پیشگیرانه بهره‌برداران جمعیت آفات کاهش خواهد یافت افزود: باغ داران این روزها را غنیمت بدانند.

پر کردن چال‌ها
وی از کشاورزان خواست تا چال کودها را نیز پر کنند و اظهار داشت: با توجه به سرما و بارش برف ریشه‌های درختان در این چال کودها احتمال سرمازدگی وجود دارد که کشاورزان باید بعد از ریختن کود چال‌ها را نیز پر کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پاییز سال زراعی جاری بسیار ملایم و معطل بود خوشبختانه گیاهان به‌سرعت وارد مرحله سرما نشدند بلکه تدریجی و بسیار مناسب بود، درخت‌ها با آرامش هم‌اینک در خواب هستند و زمستان گذرانی می‌کنند چراکه این سرما به‌صورت یک‌باره نبود است.

شریکیان بابیان اینکه سرما نیاز گیاهان است اظهار داشت: برخی از انواع درخت‌ها ازجمله پسته برای گل‌دهی بهاره نیاز به سرمای زمستانه دارد که اگر زمستان معتدل باشد گل‌دهی مناسبی نیز نخواهد داشت.

وی افزود: گل محمدی نیز برای گل‌دهی مناسب نیاز به سرمای مناسبی دارد همچنین در سایر گیاهان ازجمله گندم نیز باید درجه حرارت زیر پنج درجه را  تجربه کنند تا محصول پربارتری داشته باشد.
 

کد خبر: ۶۶٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha