۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
کاهش قیمت محصولات و افزایش نرخ آب‌بها؛ کشاورزان اعتراض دارند
گزارش بازار؛

کاهش قیمت محصولات و افزایش نرخ آب‌بها؛ کشاورزان اعتراض دارند

بوشهر- قیمت محصولات کشاورزی استان بوشهر در حالی کاهش یافته یا ثابت مانده که نرخ آب‌بها افزایش خیلی زیادی داشته و این موضوع نارضایتی و اعتراض کشاورزان را در پی داشته است.

عبدالرضا رضایی، بازار، در حالی که قیمت همه کالاها و خدمات در سال‌های اخیر و خصوصا طی یک سال گذشته با افزایش جدی روبرو بوده است، قیمت بسیاری از محصولات کشاورزی یا ثابت بوده و یا اینکه افزایشی نداشته است.

هرچند ممکن است قیمت این محصولات در بازار با افزایشی روبرو بوده باشد ولی نرخ خرید این محصولات از کشاورزان در باغات و مزارع یا ثابت بوده و یا اینکه افزایشی نداشته است.

سال گذشته نرخ خرید خرما از کشاورزان استان بوشهر حدود ۱۰ هزار تومان بود ولی امسال متوسط قیمت خرمای خریداری شده از کشاورزان حدود هفت هزار تومان بود.

این کاهش قیمت خرید خرما از کشاورزان به هیچ وجه منطقی نیست و با توجه به افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید، فشار زیادی را به کشاورزان این بخش وارد می‌کند.

استان بوشهر به عنوان قطب تولید صیفی‌جات و گوجه‌فرنگی خارج از فصل نیز شناخته می‌شود و در این حوزه نیز علی‌رغم افزایش چند برابری هزینه‌های تولید، قیمت فروش محصول ثابت بوده است.

در حالی که سود کشاورزان طی یک سال اخیر کاهش جدی داشته است، نرخ آب‌بهای تعیین شده برای نخیلات و زمین‌های کشاورزی استان افزایشی حدود دو برابری داشته است.

افزایش دو برابری نرخ آب‌بها موجب نارضیاتی و اعتراضی کشاورزان و باغداران شده و درخواست دارند که نسبت به اصلاح و بازبینی این نرخ اقدام اساسی صورت گیرد.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه در حالی شاهد افزایش نرخ آب‌بهای نخیلات و اراضی کشاورزی در استان بوشهر هستیم که کشاورزان تحت فشار هستند و قیمت محصول آنها کاهش یافته است.

ابراهیم رضایی اضافه کرد: انتظار می‌رود نرخ خدمات دولتی به مردم و خصوصا کشاورزان که نقش مهمی را در تولید دارند، در این شرایط اقتصادی ثبات بمانند تا فشار به مردم کمتر شود.

وی افزود: در همین راستا به همراه نماینده بوشهر، گناوه و دیلم و نماینده دشتی و تنگستان در تذکری به وزیر نیرو، ضمن تاکید بر اصلاح قیمت اعلام شده برای آب‌بها، خواستار تثبیت نرخ سال قبل شدیم.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشاورزان نقش مهمی در تولید و اشتغال دارند و نباید افزایش قیمت آب‌بها باعث ضربه زدن به اشتغال آنها و یا کاهش میزان تولید محصولات شود.

وی تصریح کرد: انتظار داریم همه مسئولان دست کشاورزان را بگیرند و یاری‌گر آنها در مسیر تولید باشند تا ضمن تامین نیازهای کشور، شاهد افزایش صادرات و درآمدزایی و ارزآوری باشیم.

ابراهیم رضایی نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس، عبدالکریم جمیری نماینده مردم شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم و غلامحسین کرمی نماینده مردم شهرستان‌های دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی به وزیر نیرو اعتراض خود را به افزایش شدید قیمت آب‌بهای نخیلات و زمین‌های زراعی اعلام کردند.

در این تذکر آمده است؛ «اخیرا وزارت نیرو اقدام به افزایش شدید نرخ آب‌بهای نخیلات و اراضی کشاورزی در استان بوشهر کرده است؛ این در حالی است که قیمت خرمای استان در سال جاری نسبت به سال قبل کاهش یافته است، قیمت صیفی‌جات ثابت بوده و هزینه تولید محصولات کشاورزی به شدت بالا رفته است».

این سه نماینده در تذکر خود به وزیر نیرو تاکید کردند که لازم است که در اسرع وقت قیمت آب‌بها اصلاح شده و نرخ سال قبل تثبیت شود.

کد خبر: ۶۶٬۰۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha