۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
خرمای بم در بورس کالا عرضه شد؛ ابهام در خصوص موفقیت طرح
گزارش بازار؛

خرمای بم در بورس کالا عرضه شد؛ ابهام در خصوص موفقیت طرح

کرمان- خرمای بم در حالی در بورس کالا عرضه شده که تجربه عرضه پسته در بورس کالا موفقیت آمیز نبود و کشاورزان همچنان در انتظار روزهای بهتر هستند.

بازار؛ گروه استان ها: خرمای بم دومین محصول کشاورزی ارزآور در استان کرمان است، کرمان با توجه به آماری که وزارت جهاد کشاورزی منتشر کرده است نخستین استان از نظر سطح زیر کشت خرما است و نخلستانهای گسترده در شرق و جنوب کرمان قرار گرفته است. همین نخلستانها کرمان را در رده دوم تولید خرما قرار داده است.

اما عدم برنامه ریزی مناسب برای بسته بندی، برندینگ و صادرات خرما در کنار شیوع آفتهای مختلف و تغییرات اقلیمی ضربات قابل توجهی به نخلداران کرمان زده است.

کرونا و افزایش واسطه گری در سال جاری نیز بر مشکلات افزوده است، شیوع کرونا موجب شد بسیاری از کشورها قراردادهای خود برای واردات خرما از ایران را لغو کنند و محصول در سردخانه ها انبار شد و هم اکنون نیز بخش قابل توجهی از خرمای برداشت شده در سال جاری در بم انبار شده و کشاورزان دستشان از نقدینگی کوتاه شده است.

هم اکنون نیز بخش قابل توجهی از خرمای برداشت شده در سال جاری در بم انبار شده است و کشاورزان دستشان از نقدینگی کوتاه شده است

از سوی دیگر واسطه ها با جیب های پر از پول وارد صحنه شدند و در نهایت بخشی از محصول کشاورزان را با قیمت های بسیار اندک و زیر ۱۵ هزار تومان خریداری کردند و منتظرند در فرصت هایی مانند ماه محرم و رمضان با قیمتهای بالای ۴۰ هزار تومان روانه بازار داخلی کنند.

ورود به بورس برای رفع واسطه ها
حالا عده ای در استان کرمان برای ورود خرما به بورس کالا تلاش می کنند به این امید که بورس بتواند خرما را نجات دهد اما دو نکته در این میان فراموش شده است؛ اول اینکه این روزها دیگر کسی به بورس به دلیل افت قابل توجهی که در اوایل پاییز سال جاری تجربه کرد اعتماد ندارد و مردم حاضر نیستند بار دیگر به بورس اعتماد کنند از سوی دیگر تجربه ورود پسته به بورس کالا نشان داد عرضه محصولات کشاورزی در بورس نمی تواند گره گشای مشکلات کشاورزان باشد و بورس کالا به عنوان یک عرصه اقتصادی نوپا هنوز راه بسیاری دارد که باید بپیماید اما این راه هم باید بعد از بازیابی مجدد بازار بورس و جلب اعتماد سهامداران گشوده شود.

امید کشاورزان به بورس
به هر صورت حالا بورس خرمای بم راه اندازی شد و کشاورزان بمی امیدوارند کور سویی برای فرار از مشکلات فعلی پیش پای آنها قرار گیرد.

مدیر تعاون روستایی استان کرمان در گفتگو با بازار در این زمینه اظهار کرد: اولین انبار در تابلوی بورس کالا پذیرش شد، این انبار در تعاونی روستایی بم راه اندازی شده است و کشاورزان می توانند محصول خود را به صورت مستقیم در بورس عرضه کنند.

اولین انبار در تابلوی بورس کالا پذیرش شد، این انبار در تعاونی روستایی بم راه اندازی شده است و کشاورزان می توانند محصول خود را به صورت مستقیم در بورس عرضه کنند

محمد حسینی افزود: قیمت توافقی و پیشنهادی کشاورز با توجه به شرایط بازار عرضه می شود و امیدواریم با این اقدام واسطه ها حذف شوند.

وی ادامه داد: بورس می تواند از ورود واسطه ها در بازار خرما جلوگیری کند و نقش کشاورزان و تولیدکنندگان را پر رنگ تر کند و در این میان مصرف کنندگان هم سود می کنند و دیگر پول واسطه گری روی قیمت نهایی خرما محاسبه نمی شود.

کشاورزان به جای واسطه ها به بورس اعتماد کنند
مدیر تعاون روستایی استان کرمان از کشاورزان خواست به تعاون روستایی بم مراجعه کنند و شرایط حضور در بورس را بررسی کنند ضمن اینکه محصول در مناطق مختلف کشور بنا به قیمت پیشنهادی کشاورز به دست مصرف کننده نهایی می رسد.

وی گفت: یک قیمت پایه نیز برای خرما در بورس تعیین شده است و محصول به بهترین قیمتی که وجود دارد فروخته می شود.

یک قیمت پایه نیز برای خرما در بورس تعیین شده است و محصول به بهترین قیمتی که وجود دارد فروخته می شود

نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان نیز در گفتگو با بازار عنوان کرد: اقتصاد شهرستانهای بم، نرماشیر، ریگان و فهرج تک محصولی و بر پایه خرما و محصولات کشاورزی پایه گذاری شده است.

واسطه ها هم اکنون از دستمزد کشاورزان سود می برند
حجت الاسلام محمد غضنفرآبادی افزود: میزان تولید خرما در شرق استان کرمان ۲۰۰ هزار تن است و اکثر خانواده برای تولید این محصول سهیم هستند و رونق صنعت خرما می تواند اقتصاد شرق کرمان را متحول کند.

وی ادامه داد: پیش از این قیمت خرمایی که در تهران عرضه می شد بسیار بالاتر از قیمتی بود که محصول از کشاورز خریداری می شد و در این میان قیمتی به دلیل واسطه گری روی قیمت نهایی خرما محاسبه می شد که به جیب افرادی می رفت که حتی یک بار هم در زندگی خود نخلستان ها را ندیده اند.

حذف واسطه ها یکی از دغدغه های اصلی ماست و بارها برای این مهم تلاش کرده ایم حالا با استفاده از بورس به نظر می رسد اگر کشاورزان همکاری کنند مشکل به صورت کامل رفع می شود

وی بیان کرد: حذف واسطه ها یکی از دغدغه های اصلی ماست و بارهای برای این مهم تلاش کرده ایم حالا با استفاده از بورس به نظر می رسد اگر کشاورزان همکاری کنند مشکل به صورت کامل رفع می شود.

وی ادامه داد: این گام موثر در زمینه اقتصاد شرق کرمان امیدواری را بسیار بالا برده است و امیدواریم هم کشاورز و هم مصرف کننده سود ببرند.

محصولات متنوع در بورس عرضه شود
فرماندار بم نیز در گفتگو با بازار اظهار داشت: ما امیدواریم مشکلات عدیده ای که در بازار خرید و فروش محصول خرما وجود دارد به حداقل برسد.

شهسواری گفت: از کشاورزان می خواهیم به این بازار اعتماد کنند و همکاری لازم را انجام دهند تا بتوانیم مشکلات را به حداقل برسانیم.

وی افزود: باید محصولات متنوع و مختلف را در بورس عرضه کنند تا بتوانند محصولی با کیفیت با نازل ترین قیمت به دست مصرف کننده برسانند تا همه سود کنند.

ابهام در خصوص عدم وجود واسطه ها در بورس
در این میان تجربه بازار پسته اما نشان می دهد بورس کالا به راحتی می تواند دچار انحراف شود و دلیل عمده آن بی سواد بودن اکثر کشاورزان و عدم آشنایی مصرف کنندگان با بورس برای خرید محصول است.

عباس قربانی، فعال اقتصاد کشاورزی استان کرمان به بازار گفت: تجربه بورس پسته نشان داد مردم برای خرید محصول به بورس اقبال ندارند و این واسطه های و دلالان هستند که به خریداران بورس تبدیل می شوند و مجدد نقش خود را ایفا می کنند.

وی گفت: واسطه ها با ورود به بورس پایین ترین قیمت را پیشنهاد می دهند و به این ترتیب مشکلات ادامه می یابد.

قربانی گفت: از کشاورزان می خواهیم با حضور فعال در بورس نبض بازار را در دست بگیرند و اجازه ندهند دلالان در بورس هم پای خود را باز کنند و بورس کالا را بی اثر کنند.

باید دید در روزهای پیش رو بورس کالا می تواند مشکلات را بر طرف کند یا اینکه مشکلات همچنان گریبان کشاورزان را خواهد گرفت.

کد خبر: ۶۵٬۹۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha