۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷
کاهش تعرفه صادرات میگو و خرما به اوراسیا
معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد

کاهش تعرفه صادرات میگو و خرما به اوراسیا

موسویان‌ریزی، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با وجود تشدید محدودیت‌های ناشی از شیوع جهانی ویروس کرونا، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی استکباری در ۹ ماه امسال وضعیت بازارهای صادرات کشور بهتر شده و اکنون بالای ۹۰ درصد از دروازه‌های مرزی برای صادرات فعال هستند.

به گزارش بازار به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی موسویان‌ریزی افزود: روند صادرات به برخی کشورها مانند افغانستان که منفی شده بود نیز اکنون مثبت شده ‌است.

وی بیان کرد: برخی از شرکای اصلی تجاری ایران مانند چین و عراق که هر کدام به تنهایی ۲۵ درصد صادرات کشور را جذب می‌کنند، شیب تند و بسیار منفی صادرات به آنها به ملایم تغییر کرده ‌است.

موسویان‌ریزی ادامه داد: از مجموع ۲۰ کشور صادراتی هدف ایران که حدود ۹۰ درصد صادرات کشور به مقصد آنها انجام می‌شود، با وجود کرونا و تحریم‌ها صادرات به هفت کشور نسبت به پارسال مثبت شده ‌است.

وی یادآور شد: در ارتباط با سایر کشورهای هدف صادرات نیز روند بسیار منفی صادرات ملایم شده و انتظار می‌رود در ادامه سال، حجم صادرات کشور نسبت به سال گذشته حداکثر ۱۰ درصد کاهش یابد و ۹۰ درصد محقق شود.

موسویان‌ریزی ادامه داد: این ۱۰ درصد کاهش را نهادهای بین‌المللی به دلیل شیوع کرونا برای همه کشورهای جهان پیش‌بینی کردند و تنها مربوط به ایران نیست.

وی عنوان کرد: امسال در ۹ ماه بیش از ۲۵ میلیارد دلار صادرات از کشور انجام شد و نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش ۲۰ درصدی دارد که در سه ماه زمستان به ۳۶ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و ۱۰ درصد کاهش جبران خواهد شد.

موسویان‌ریزی یادآور شد: صادرات محصولات بخش کشاورزی نسبت به سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته ‌است و برخی از کالاها نیز به دلیل کاهش قیمت ارزش‌گذاری گمرکی یا قیمت جهانی آنها مانند پتروشیمی دچار کاهش شدند.

وی گفت: در حوزه کشاورزی پسته، هندوانه و گوجه فرنگی و برخی محصول‌های پتروشیمی، نفتی و معدنی از جمله موارد شاخص صادراتی کشور هستند.

پروژه‌های صادراتی مستعد را حمایت می‌کنیم
معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران همچنین در جریان بازدید از بندر صادراتی دیر در جنوب استان بوشهر گفت: این سازمان از پروژه‌های صادراتی مستعد پس از تصویب در کارگروه مرکز، حمایت خواهد کرد.

مجتبی موسویان‌ریزی افزود: از طریق توسعه بازارهای صادراتی ملزم به کمک به صادرات کالا هستیم.

وی اضافه کرد: مشوق‌های صادراتی از نظر سازمان توسعه تجارت، توجه به زیرساخت‌ها و گذرگاه‌های مرزی، برندینگ، آزمایشگاه‌های صادراتی، افزایش بهره‌وری و حمایت از تجار و بازرگانان برای تسهیل در روند صادرات و رفع موانع است.

موسویان‌ریزی ادامه داد: هزینه‌هایی که از طرف سازمان توسعه صادرات صورت می‌گیرد، بیشتر در بخش زیرساخت‌های صادراتی برابر مقررات به استان‌های واجد شرایط و مستعد است که در کارگروه تهران تصویب خواهد شد.

وی گفت: فرایند کمک‌ها به توسعه صادرات از سه ماه پیش آغاز شده و سازمان توسعه تجارت ایران با مراکز سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در ارتباط است و مراکز مستعد صادراتی با توجه به مستندات قانونی و بازدیدهای استانی در کارگروه مرکز مطرح می‌شود و نسبت به تخصیص اعتبار به پروژه‌های مستعد اقدام خواهد شد.

موسویان‌ریزی بدون اشاره به رقم اعتبار مورد نظر بیان کرد: امسال اولین سالی است که بودجه تخصیص یافته و اعتبارات باید در بخش‌های که کارایی بهتر و بیشتری دارد هزینه شود و در صورتی که نیاز به اعتبار و بودجه بیشتری داشته باشیم، تقاضای بودجه اضافی از دولت خواهیم کرد.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بوشهر یکی از استان‌های پیشرو در بخش شیلات، پتروشیمی و محصولات کشاورزی به بازارهای جنوبی و شرقی آسیاست.

وی بیان کرد: هدف بازدید از استان بوشهر افزایش ظرفیت‌های صادراتی و تسهیل کار تجارت و شناسایی موانع و برطرف کردن آنهاست.

تعرفه صادرات میگو و خرما به کشورهای اوراسیا کاهش یافت
معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت همچنین در کارگروه صادرات غیرنفتی استان بوشهر گفت: تعرفه صادرات میگو و خرما به کشورهای اوراسیا کاهش یافته و این مهم برای بازار کشوری مانند روسیه به عنوان واردکننده ۴۰ میلیارد دلار مواد غذایی حائز اهمیت است

مجتبی موسویان‌ریزی افزود: در سازمان توسعه تجارت برنامه‌های مختلفی از جمله کاهش هزینه‌های حضور در بازارهای هدف از طریق انعقاد موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی مانند نمونه ایجاد شده برای کشورهای اوراسیا شامل بلاروس، روسیه، قزاقستان و قرقیزستان و ارمنستان در راستای حمایت از صادرات انجام شده است

وی بیان کرد: همچنین انتخاب رایزن بازرگانی برای کشورهای هدف صادرات و کمک به بسته‌بندی و بندینگ خرما و میگو از دیگر اقدام‌های صورت گرفته برای بهبود صادرات این محصولات است.

موسویان‌ریزی ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های صادراتی در گذرگاه‌های مرزی اعم از خشکی و دریایی از دیگر اقدام‌های صورت گرفته برای صادرات محصولات مختلف از جمله خرما و میگو به کشورهای همسایه است.

وی یادآورشد: با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد صادرات به کشورهای همسایه است، لازم است توسعه زیرساخت‌های صادراتی در گذرگاه‌های مرزی همواره مورد توجه باشد.

موسویان‌ریزی ادامه داد: علاوه بر کمک‌های آموزشی به صادرکنندگان، چنانچه آنها بخواهند در خارج از کشور دفترهای مرکزهای تجاری ایجاد کنند، براساس شیوه‌نامه بخشی از هزینه اجاره آنها توسط سازمان توسعه تجارت ایران پرداخت می‌شود که این مهم ملزم به تصویب در کمیته مربوطه است.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت گفت: ظرفیت پنج میلیارد دلاری صادرات استان بوشهر ضرورت توجه ویژه‌ به این استان را دوچندان کرده است.

وی عنوان کرد: اتاق بازرگانی بندر بوشهر با بیش از یک‌هزار عضو در واقع لشکر صادرکنندگان معتبر و بالای یک میلیون دلار کشور است.

موسویان‌ریزی گفت: در این راستا برنامه مناسب برای حمایت از صادرکنندگان تسهیل تجارت و صادرات، توسعه زیرساخت‌ها، کمک به بدنه شرکت‌ها و برداشتن موانع فراروی ایفای تعهدات ارزی است.

وی ادامه داد: همچنین باید برای استانی مانند بوشهر دفتر خدمات صادراتی و یا دفتر مرکز تجاری بوشهر در مسکو ایجاد شود تا بتواند ظرفیت‌های صادراتی استان به کشور ظرفیت‌داری مانند روسیه را افزایش داد.

موسویان‌ریزی اظهارداشت: سه گروه از محصولات استان بوشهر شامل پتروشیمی، آبزیان و محصول کشاورزی در گروه‌های چهارگانه صادراتی ایران به روسیه قرار دارد.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت افزود: چنانچه بوشهری‌ها خودشان بدون واسطه در بازار روسیه حضور داشته باشند، می‌توانند از ظرفیت بازار آن برای صادرات محصولات تولیدی استان به خوبی استفاده کنند چراکه از لحاظ بانکی نیز بهترین نوع همکاری با ایران را دارند.

کد خبر: ۶۵٬۹۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha