۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲
توسعه اشتغال در سایه مهارت‌آموزی؛ اقبال افراد دارای مهارت برای کسب شغل
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

توسعه اشتغال در سایه مهارت‌آموزی؛ اقبال افراد دارای مهارت برای کسب شغل

سمنان- بازار کسب‌وکار استان سمنان امروزه به افراد داری مهارت نیاز دارد و به همین سبب این افراد از اقبال بیشتری برای کسب شغل و ورود به بازار کار برخوردارند از این رو مسئولان این روزها تاکید ویژه‌ای به مهارت افزایی دارند.

بازار، گروه استان‌ها: مهارت حلقه مفقوده بازار کسب‌وکار است و امروز شاهد فعالیت عده زیادی از شاغلان فاقد مهارت در بازار کار هستیم که برای پایداری در فضای کسب‌وکار به‌سختی تلاش می‌کنند و از سویی دیگر شاهد اقبال بلند افراد بامهارت کار هستیم که به‌سرعت صاحب شغل می‌شوند و در آن راستا پیشرفت روزافزون دارند.

امروز برای توسعه مهارت و مهارت‌آموزی در سطح استان سمنان چه اقداماتی انجام‌شده؟ این موضوع سبب شد تا مسئولان دستگاه‌های اجرایی مربوطه و در رأس آن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، شورای اشتغال و شورای برنامه‌ریزی استان درصدد ارائه طرح‌های مختلف برای ترویج و توسعه مهارت‌آموزی باشند.

نتیجه نشست‌ها و تصمیم‌گیری دستگاه‌های اجرایی در قالب این جلسات تصویب «سند راهبردی توسعه مهارت‌آموزی» در استان بود که تدوین آن دو سال به طول انجامید و اخیراً در شورای مهارت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان تصویب و اجرای آن در دستگاه‌های اجرایی به‌عنوان اسناد بالادستی لازم‌الاجرا شد.

استانداری سمنان برای بررسی شرایط توسعه اشتغال و مهارت‌آموزی در سراسر استان نشستی را برگزار کرد تا راهکارهای لازم برای اجرای دقیق و بهتر این سند بررسی و احصاء شود.

تغییر رویکرد آموزشی مدارس سمنان به سمت مهارت‌آموزی
 استاندار سمنان بابیان اینکه مدارس بهترین جایگاه برای آموزش مهارت به دانش‌آموزان را دارد، اظهار داشت: خانواده دانش‌آموزان نقش مؤثری در تغییر نگرش موجود در حوزه مهارت‌آموزی دارند.

علیرضا آشناگر با تأکید بر لزوم تحقق شعار هر دانش‌آموز یک مهارت خاطرنشان کرد: تغییر رویکرد آموزشی مدارس سمنان به سمت مهارت‌آموزی به‌عنوان یک اقدام مهم و اساسی در دستور کار مدیران آموزش‌وپرورش قرار گیرد.

خانواده دانش‌آموزان نقش مؤثری در تغییر نگرش موجود در حوزه مهارت‌آموزی دارند

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و ضرورت تقویت آموزش مجازی و برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی در بستر فضای مجازی خاطرنشان کرد: این مهم در بلندمدت گامی مؤثر در راستای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خواهد بود.

فعالیت های آموزشی
استاندار سمنان بابیان اینکه فعالیت آموزشی و مهارت‌آموزی یک راهکار اساسی برای ایجاد توسعه پایدار در سطح استان محسوب می‌شود، یادآور شد: امروزه شاهد پیچیدگی مشاغل در جامعه هستیم و این مهم نیازمند تقویت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای افراد است.

آشناگر مهارت‌آموزی را یک نگاه بنیادی برای ایجاد توسعه دانست و گفت: ارائه اطلاعات اگر منجر به انباشت اطلاعات شود ارزشی ندارد بلکه باید به دنبال تبادل تجربیات باشیم و کارشناس پرورش دهیم.

۵۵ درصد از جویندگان کار در استان سمنان فاقد مهارت هستند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان نیز در این نشست بابیان اینکه بر اساس آمار، میزان پایداری افراد دارای مهارت در کسب‌وکار ۲.۵ برابر افراد بدون مهارت است، اظهار داشت: این آمار حاکی از ضرورت توسعه مهارت افزایی در سطح استان به‌ویژه برای دانش‌آموزان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان است.

اسماعیل غنیان گفت: به‌طور میانگین سالانه ۱۰ هزار نفر جویای کار در استان وجود دارد که سال گذشته ۶۸ درصد از جویندگان کار در استان فاقد مهارت هستند و این رقم در سال جاری ۵۵ درصد بوده است.

وی با تأکید بر اینکه توجه به مهارت‌آموزی و استخدام افراد شاغل دارای مهارت در ارتقاء سلامت اجتماعی در جامعه و افزایش بهره‌وری تأثیرگذار است، اضافه کرد: سال گذشته ۶۵ درصد افراد به کار گمارده شده فاقد مهارت بودند و در ۹ ماهه سال جاری این آمار به ۴۷ درصد رسیده است.

تحقق شعار «هر جوان یک مهارت»
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان و مدیرکل سابق آموزش فنی و حرفه‌ای استان در این جلسه بابیان اینکه سند توسعه مهارت‌آموزی استان با چشم‌اندازی در افق ۱۴۰۴ تدوین شد که در آن تمام امکانات و ظرفیت‌ها برای توسعه مهارت‌آموزی مبتنی بر نیاز بازار کار شناسایی و ساماندهی شده است.

به‌طور میانگین سالانه ۱۰ هزار نفر جویای کار در استان وجود دارد

 فاطمه منصوری با تأکید بر اینکه مهارت‌آموزی باید به یک دغدغه و عزم همگانی تبدیل شود، تصریح کرد: دستورالعمل پیشنهادی شورای مهارت با شعار «هر جوان یک مهارت» در سطح استان اجرایی شده است.

وی استان سمنان را قطب مهارت‌های نوین کشور عنوان کرد و گفت: پرورش نیروهای توانمند، متخصص و مولد که متناسب با نیاز بازار کار استان هستند در دستور کار قرار دارد.

ارتقا و تجهیز کارگاه‌های آموزشی نوین متناسب با نیاز بازار کار
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری سمنان بیان کرد: ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی، ارتقای جایگاه آموزش فنی و حرفه‌ای در سطح استان، افزایش سطح سلامت رفاه و انگیزه کارکنان متناسب با فناوری روز و تأثیرگذاری در مؤلفه‌های رشد و توسعه اقتصادی ازجمله اهدافی است که در راستای اجرای این سند در سطح استان عملیاتی شده است.

منصوری با اشاره به اینکه تقویت نیروی ماهر و اشتغال موردنیاز منطقه، توسعه متوازن آموزش‌های مهارتی دستگاه‌های دولتی و خصوصی، کاهش تصدی‌گری دولت و جلب مشارکت بخش خصوصی توانمند برای سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات آموزشی و مهارتی از اهداف دیگری است که در این راستا دنبال می‌شود، گفت: ارتقا و تجهیز کارگاه‌های آموزشی نوین متناسب با نیاز بازار کار، ساماندهی و بهره‌برداری از فضای و امکانات آموزشی از دیگر اهدافی است که در این مدت عملیاتی شده است.

وی گفت: تحلیل وضع موجود، شناسایی آسیب‌ها، نقاط قوت و ظرفیت‌های موجود و بهره‌گیری ازنظر نخبگان در خصوص آینده‌پژوهی مشاغل و شناسایی جوامع هدف آموزش‌های موردنیاز احصا شده است.

ارائه خدمات مهارت‌آموزی به یک هزار دانش‌آموز سمنانی
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان هم در این نشست بابیان اینکه ۲۵ مرکز دانشگاهی زیرمجموعه این سازمان در سطح استان فعال است، اظهار داشت: سامانه آموزش مجازی برای برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی ویژه دانش‌آموزان راه‌اندازی شده است.

سید حسین شاهچراغ با تأکید بر اینکه این سامانه باهدف تداوم فعالیت‌های آموزشی در شرایط کرونایی راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: سال گذشته یک هزار دانش‌آموز سمنان از خدمات مهارت‌آموزی این سازمان بهره‌مند شدند اما با توجه به شیوع بیماری کرونا این رقم در سال جاری به ۷۵ مورد رسید.

وی با اشاره به اینکه طرح مهارت‌آموزی برای قشرهای مختلفی از افراد جامعه اجرایی شده است، افزود: سال گذشته سه هزار و ۶۶ سرباز در دوره‌های آموزشی این سازمان ساماندهی شدند که این آمار در سال جاری به یک هزار و ۱۳ نفر رسید.

اجرای ۱۰ مصوبه از شورای مهارت استان سمنان
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان با اشاره به برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی برای زندانیان استان سمنان خاطرنشان کرد: سال گذشته یک هزار و ۳۳ نفر از این خدمات بهره‌مند شدند که این آمار در سال جاری به ۵۸۸ نفر رسی که این کاهش به سبب شیوع کرونا و کاهش شمار زندانیان استان بود.

سال گذشته یک هزار دانش‌آموز سمنان از خدمات مهارت‌آموزی این سازمان بهره‌مند شدند اما با توجه به شیوع بیماری کرونا این رقم در سال جاری به ۷۵ مورد رسید

شاهچراغ در ادامه با اشاره به برگزاری چهارمین جلسه شورای مهارت بیان گرد: تاکنون ۱۲ مصوبه در این جلسات به تصویب اعضا رسید که ۱۰ مورد آن اجرایی شده است.

بهره‌گیری علم برای تولید ثروت
رئیس دانشگاه علمی کاربردی سمنان نیز در پایان این جلسه از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه علمی کاربردی سمنان با استانداری خبر داد و اظهار کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه دانشگاه جامع علمی کاربردی سمنان متعهد به ارائه آموزش‌های مهارتی به دانشجویان در سطوح تحصیلی فوق‌دیپلم و لیسانس شده است.

محمدتقی قربانیان با اشاره به امکانات و زیرساخت‌های موجود به‌ضرورت تقویت بهره‌گیری از ظرفیت هوش مصنوعی در جامعه تأکید کرد و گفت: بهره‌گیری از دانش برای تولید ثروت در دستور کار قرار دارد چراکه در کشور ۵۳ میلیون گوشی هوشمند وجود دارد و این آمار حاکی از این است که باید به سمت هوش مصنوعی حرکت کنیم و ابزار آن نیز در جامعه وجود دارد.

کد خبر: ۶۵٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha