۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
معضلات ارز ۲ نرخی در حوزه نهاده‌های دامی و کشاورزی بیشتر نمایان است
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

معضلات ارز ۲ نرخی در حوزه نهاده‌های دامی و کشاورزی بیشتر نمایان است

ساداتی‌نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس با بیان اینکه اصرار بر تدوام توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی معنایی جز حفظ منافع عده‌ای ندارد، گفت: اقتصاد کشور از چند نرخی شدن ارز آسیب دیده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، اگرچه رئیس‌جمهور در تازه‌ترین اظهارات خود  تاکید کرده استکه دولت چنان با هوشمندی عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی را کاهش داده است که گرانی‌ها به چشم نیامده و مردم متوجه آن نشده‌اند، اما سیدجواد ساداتی‌نژاد  با بیان اینکه متاسفانه ارز ترجیحی در سال ۹۹ نتوانست به هدف اصابت کند، گفت: اگرچه هدف از توزیع این ارز به‌ویژه در حوزه نهاده‌های دامی رونق بخشیدن به سفره خانوارها بود اما به دلیل عدم مدیریت، این مهم محقق نشد، البته این مسئله خاصیت ارز دو نرخی است چراکه به فساد و رانت دامن می‌زند به‌خصوص اگر در مدیریت و نظارت بر آن تدبیر لازم نشود.

نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نحوه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی در حوزه نهاده‌های دامی مدیریت کافی نشده است، افزود: در حالی همچنان ارز ترجیحی به واردات نهاده‌های دامی اختصاص داده می‌شود که به دلیل وجود ۲۵هزار مرغداری در سطح کشور، نمی‌توان توزیع آن را کنترل کرد.

وی همچنین اضافه کرد: علاوه بر ارز دو نرخی، نبود سامانه‌ها، نبود اطلاعات دقیق در برخی از بخش‌ها، عدم اتصال سامانه گمرک، سامانه بازارگاه، سامانه قرنطینه دام پزشکی و... سبب شد قیمت مرغ به حدود ۴۰ هزار تومان برسد و این نشان می‌دهد معضلات ارز دو نرخی در حوزه نهاده‌های دامی و کشاورزی بیشتر نمایان است و به دنبال آن تاثیر این سوءمدیریت در کوچک‌تر شدن سفره خانواده‌ها به وضوح مشاهده شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در سال ۹۹ نتوانست ارز ترجیحی را در سبد خانوار قرار دهد، اظهار کرد: اصرار بر تدوام توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی دلیلی جز حفظ منافع عده‌ای را ندارد در حالی که اقتصاد کشور از چند نرخی شدن ارز آسیب دیده است.

کد خبر: ۶۵٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha