۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
بازار تحت تأثیر قیمت‌های دستوری وزارت صمت؛ قیمت دستوری کاری را درست نمی‌کند
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

بازار تحت تأثیر قیمت‌های دستوری وزارت صمت؛ قیمت دستوری کاری را درست نمی‌کند

قلی پور، کارشناس بازار سرمایه با برشمردن دلایل افت شاخص کل بازار سرمایه مطح کرد: قیمت‌های دستوری وزارت صمت در حوزه فولاد و دیگر صنایع نمی‌تواند کاری را پیش ببرد و همین مسئله باعث کاهش شاخص کل شده است.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بازار سرمایه باز هم درگیر حاشیه‌های منطقه‌ای شد و امروز هم با افت شدید روبه‌روشد. این روزها که اعتماد از بازار سلب شده است، سهامداران حقوقی بازار باز هم قصد ندارند در این مرحله از بورس هم از آن حمایت کنند؛ وضعیتی که بسیاری از سهم‌های بنیادی از ارزش‌های واقعی خود هم پایین‌تر آمده‌اند و بورس هم پایین‌تر حدودی آمده است که هفته گذشته کارشناسان از آن انتظار داشتند چراکه گفته می‌شد این بازار اگر ۱.۳۷ میلیون واحدی پایین‌تر بیاید ، دیگر باید منتظر کف جدیدی برای بازار بود و همچنین انتظار این است که بازار در هفته‌های آینده با وجود قیمت‌های دستوری در بازار خودرو و فولاد و دیگر اجناس از این پایین‌تر هم بیاید.

امروز همچنین، با اینکه شاخص کل هم‌وزن در ابتدا با رشد همراه بود، باز هم از بالای سرسره خود به پایین سقوط کرد و همراه با شاخص کل به گل نشست تا آخر هفته این دو نماگر با همدیگر مشغول خاک خوری شوند تا ببینیم که هفته بعد چه سرنوشتی در انتظار این بازار است. با این حال بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که بازار در حال حاضر، در دوران نوسانی خود به سر می‌برد و سهامداران و معامله‌گران باید با احتیاط بیشتری در این بازار معاملات خود را انجام دهند و با حد ضرر، کار خود را در این بازار ادامه دهند تا ضرر زیادی متمل نشوند.

با این حال، شاخص کل امروز ۳۹ و ۵۷۴ هزار واحد کاهش یافت تا روی سطح یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۶۵۹ واحدی قرار بگیرد و شاخص کل هم‌وزن نیز با وجود رشد خوب سهم شرکت‌های غذایی و دارویی، امروز نیت استراحت داشت و در پایان معاملات، کار خود را با ۴ هزار و ۸۱۲ واحد افت به تمام کرد.

مهدی قلی‌پور، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو  با خبرنگار بازار در رابطه با افت شاخص کل در معاملات روز جاری اظهار کرد: ما همچنان شاهد خروج پول از بازار سرمایه هستیم و با در کنار هم قرار دادن سطح حجم معاملات در حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان می‌توان گفت که این بازار کاهشی خیلی نگران‌کننده نیست مگر اینکه ریسک‌های پیرامون بازار از جمله به حقیقت پیوستن جنگ از طرف آمریکا محقق شوند.

وی تصریح کرد: در معاملات روز جاری، اقبال به صنایع کوچک بویژه غذایی و دارویی و بیمه بیشتر بود و صنایع بزرگ همچنان در دام دخالت وزارت صمت در قیمت‌گذاری‌ها و ریسک سیستماتیک بازار بالاخص نرخ ارز هستند. در بانک‌ها، پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی بیشترین خروج پول را شاهد بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: سهام شرکت‌های بنیادی از نظر ارزش بازار، بیش از ۷۰ درصد بازار را به خود اختصاص داده‌اند. مشکل کوتاه مدت این صنایع که عمدتا با نرخ‌های جهانی و نرخ ارز سر و کار دارند، ورود اخیر وزارت صمت در دستکاری نرخ‌ها که فشارها را بر این سهام تشدید کرده است و همچنین تحولات اخیر در خلیج فارس و خاورمیانه نیز اثر منفی در کوتاه‌مدت روی اینگونه سهم‌های بنیادی بازار داشته است.

قلی‌پور درباره اظهارات و اقدامات وزارت صمت برای قیمت‌گذاری‌های بورس کالا مطرح کرد: طی یک هفته اخیر، اقدامات وزارت صمت و تنش‌های سیاسی منطقه‌ای اثرگذار بوده‌اند ولی در میان مدت و بلند مدت، ارزش ذاتی بازار وابسته به نرخ‌های جهانی و نرخ‌ها در بورس کالا، نرخ ارز تسعیر درآمدها، نرخ بهره که بر P/E متوسط بازار با آن نسبت معکوس دارد و ثبات سیاسی اقتصادی و مقرراتی است. ریسک دیگر بازار نیز رسیدن به سال پایانی دولت است.

وی با اشاره به اینکه بازار نیازمند کاهش نرخ بهره است، گفت: در شرایطی که انتظارات رشد ارز سرکوب شده است، برای کنترل کاهش قیمت‌ها و توقف تعادل بازار در نقاط پایین‌تر، سطوح نرخ بهره باید به زیر ۱۵ درصد برسد. در حال حاضر، P/E متوسط بازار نزدیک به ۱۱ است که با نرخ بهره ۲۰ درصد متناسب نیست و از این حیث ۴ واحد بالاتر است. در کل با این نرخ بهره و نرخ ارز، احتمال رشد خالص بعد از تورم طی دو سال آینده ضعیف است ولی نوسان بازار ادامه خواهد داشت.

این کارشناس بورس در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد، بازار هفته آینده مشابه امروز بازار روی صنایع کوچک مثبت و صنایع بزرگ منفی با تعادل به کار خود ادامه خواهد داد، البته انتظار می‌رود حمایت دستوری کل بازار را متعادل کند هر چند که موافق این دستکاری نیستیم و رسیدن به اصلاح و تعادل بازار را طولانی می‌کند.

کد خبر: ۶۵٬۸۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha