۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
نگاه متفاوت ریاض و مسکو به بازار نفت| تصمیم سعودی ها قیمت نفت را افزایش داد
بازار گزارش می دهد

نگاه متفاوت ریاض و مسکو به بازار نفت| تصمیم سعودی ها قیمت نفت را افزایش داد

قیمت نفت در حالی به بالاترین رقم خود طی ۱۰ ماه گذشته رسید که بسیاری از تحلیل گران این رشد را حاصل تصمیم سعودی ها برای کاهش یک میلیون بشکه ای تولیدات خود می دانند. اما توقیف نفتکش کره جنوبی توسط ایران و همچنین کاهش ۱.۷ میلیون بشکه ای ذخایر نفتی آمریکا هم در رشد حدود ۵ درصدی قیمت ها بی تاثیر نبوده است.

بازار؛ گروه انرژی: فداکاری سعودی ها به داد بازار نفت رسید و قیمت ها را به بالاترین سطح ۱۰ ماه گذشته رساند. درست در شرایطی که شیوع ویروس جهش یافته کرونا، تقاضا در بازارهای جهانی را به شدت محدود کرده بود، عربستان سعودی به صورت داوطلبانه اعلام کرده که یک میلیون بشکه از تولید خود را در ماه فوریه و مارس کم می کند.

عربستان که بزرگترین تولید کننده نفت دنیاست خود خسارت قابل توجهی را از افت قیمت ها متحمل شده و اقتصادش دیگر تاب قیمت های پایین تر از ۴۰ دلار را ندارد. به دنبال اعلام این خبر قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر موافقت عربستان سعودی با کاهش بیشتر تولید در نشست اوپک پلاس و آمار کاهش ذخایر نفت آمریکا به بالاترین حد از فوریه سال ۲۰۲۰ صعود کرد. البته رکورد شکنی بهای طلای سیاه دلایل دیگری هم دارد.

موسسه امریکن پترولیوم می گوید که  ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به اول ژانویه ۱.۷  میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و به ۴۹۱.۳  میلیون بشکه رسیده است

نقش کاهش ذخایر آمریکا و توقیف کشتی کره ای در رشد قیمت ها
موسسه امریکن پترولیوم می گوید که ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به اول ژانویه ۱.۷  میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و به ۴۹۱.۳  میلیون بشکه رسیده است. البته برخی تحلیل گران توقیف یک نفت کش کره جنوبی در آب های خلیج فارس برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول های بلوکه شده ایران در این کشور را دیگر دلایل اصلی رشد قیمت ها در امروز می دانند.

نفت برنت از ۵۴ دلار گذشت
به گزارش رویترز، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در مارس یک درصد جهش یافت و به ۵۴ دلار و ۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا تا مرز ۵۰ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت از ۲۶ فوریه سال ۲۰۲۰ بود اما سپس به ۵۰ دلار عقب نشینی کرد. شاخص نفت آمریکا روز سه شنبه با ۴.۶ درصد افزایش بسته شده بود.

از ابتدای این هفته، بازار نفت روی دیدار سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش متمرکز شده است. از اواخر دسامبر، روسیه برای افزایش ماهانه ۵۰۰ هزار بشکه در روز از ماه فوریه به این گروه فشار آورده است. اختلاف نظرها بین غول های نفتی کار را به جایی رسانده بود که برخی از کارشناسان از احتمال وقوع دوباره جنگ قیمتی بین ریاض و مسکو خبر می دادند.  

عربستان سعودی اعلام کرده که  یک‌ میلیون بشکه در روز  از تولیدات خود در ماه فوریه و مارس کم می کند.  شاهزاده عبدالعزیزمی گوید: ما مسئول مراقبت از بازار هستیم و همه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد

حرکت حساب شده بازنده جنگ قیمتی
در نهایت عربستان که خود از بزرگترین بازندگان جنگ قیمتی در سال گذشته بوده، پا پس کشید و اعلام کرد که به‌صورت یک ‌جانبه یک‌ میلیون بشکه در روز در ماه فوریه و مارس کاهش تولید اعمال می‌کند، در حالی ‌که بیشتر اعضای دیگر تولید را ثابت نگه ‌دارند. این حرکت حساب‌ شده از سوی ابر قدرت نفتی بود که قبلاً به دلالان هشدار داده بود که وضعیت بازار را کنترل خواهد کرد.

شاهزاده عبدالعزیز بعد از نشست اوپک پلاس در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت: ما مسئول مراقبت از بازار هستیم و همه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. من بارها و بارها گفته‌ام و حتی توصیه کرده‌ام که هیچ‌کس نباید در برابر عزم ما قمار کند.

وزیر انرژی عربستان ادامه داد: این اقدام عربستان برای حمایت از اقتصاد کشورمان و ائتلاف اوپک پلاس خواهد بود.

اما کاهش تولید نفت سعودی ها در شرایطی اتفاق می افتد که بر اساس توافق اوپک پلاس قرار است که در این ماه ها ۱۵۰ هزار تن به تولید نفت روسیه و قزاقستان افزوده شود. حالا روسیه و قزاقستان مجاز به افزودن ۷۵ هزار بشکه در روز در هر یک از این ماه‌ها شدند.

«الکساندر نواک» معاون نخست‌وزیر روسیه از حرکت عربستان استقبال کرده و گفته این جشن عالی سال نو برای کل صنعت نفت بوده است. البته گویا پشت درهای بسته او از وزیر نفت سعودی خواسته بود این اقدام را انجام ندهد.

عربستان سعودی ترجیح می‌دهد در ازای قیمت‌های بالاتر، حجم فروش خود را قربانی کند، درحالی‌که مسکو می‌خواهد تولید را افزایش دهد قبل از اینکه تولیدکنندگان شیل ایالات‌متحده بتوانند این شکاف را پر کند. بر همین اساس قرار شده که روسیه و قزاقستان در ماه های فوریه و مارس ۱۵۰ هزار بشکه به تولیدات خود بیفزایند

نگاه متفاوت ریاض و مسکو به بازار نفت
این توافق اولویت‌های مختلف دو رهبر اوپک پلاس را برجسته کرد. عربستان سعودی ترجیح می‌دهد در ازای قیمت‌های بالاتر، حجم فروش خود را قربانی کند، درحالی‌که مسکو می‌خواهد تولید را افزایش دهد قبل از اینکه تولیدکنندگان شیل ایالات‌متحده بتوانند این شکاف را پر کنند. از دیدگاه روسیه اگر اوپک پلاس مایل به افزایش تولید نیم میلیون دلاری نفت باقیمت ۵۰ دلار نباشد، ممکن است سهم خودش از بازار را از دست بدهد.

جالب است که بدانید عربستان بودجه ۸۴۹ میلیارد ریالی (۲۲۶ میلیارد دلار) خود برای سال ۲۰۲۱ بر اساس نفت بشکه ای ۴۸ دلار بسته که حدود ۱۵ دلار کمتر از پارسال است.

وزارت دارایی عربستان اعلام کرد: درآمد این کشور که بزرگترین صادر کننده نفت دنیاست، ۳۰.۷ درصد در ۲۰۲۰ کاهش یافته و به ۴۱۲ میلیارد ریال (۱۰۹.۸۱ میلیارد دلار) رسیده است. عربستان هزینه‌های خود را در بودجه سال آینده میلادی ۷ درصد نسبت به سطح ۲۰۱۹ پایین آورده تا کسری بودجه خود را کاهش دهد.

اما در مقابل روسیه که بزرگترین تولید کننده اوپک پلاس بودجه سال ۲۰۲۰ خود را بر مبنای ۴۲ دلار تنظیم کرده بود. روسیه در نوامبر سال ۲۰۲۰ کسری بودجه دولت خود را ۲۵۱۱.۷۱ میلیارد روبل اعلام کرد.

کد خبر: ۶۵٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha