۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
نقدینگی تنها مشکل بخش خصوصی استان سمنان نیست/ قوانین نیازمند اصلاح
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

نقدینگی تنها مشکل بخش خصوصی استان سمنان نیست/ قوانین نیازمند اصلاح

سمنان- صالحیان، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تنها مشکل واحدهای تولیدی استان سمنان عدم نقدینگی نیست بلکه این واحدها مشکلات عدیده‌ای دارند، گفت: مسئولان در تلاش برای رفع موانع تولید هستند اما بسیاری از مشکلات می‌بایست در سطوح بالاتر مانند تغییر قوانین پیگیری شود.

علیرضا صالحیان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه برخی بر این باور هستند که تنها مشکل واحد های تولیدی نقدینگی است، بیان کرد: امروز واحد های تولیدی بخش خصوصی استان سمنان با مشکلاتی مانند بروکراسی پیچیده، اخذ استعلام های مکرر، مالیات، تامین اجتماعی و ده ها مورد دیگر روبرو هستند که بسیاری شان باید در سطح کشوری دنبال شود.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید به کمک دولت آمده و قوانین دست و پاگیر را برطرف کنند، تاکید کرد: بسیاری از واگذاری امور به شهرستان‌ها و حتی بخش ها و روستاها می تواند شرایط تولید را تسهیل کند اما امروز همه چیز در مرکز استان و ادارات کل تجمیع شده است.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مدیران شهرستان های استان سمنان حتی یک استعلام ساده را هم بدون نظر مرکز استان ابلاغ نمی کنند، گفت: به صورت اسمی واگذاری اختیارات به مدیران شهرستانی انجام شده اما عملاً هنوز همه چیز در مرکز استان پیگیری می شود.

صالحیان با بیان اینه اصلاح این ساختار می تواند یک نوع تسهیل در موانع تولید باشد، گفت: امروز وقتی کسی می خواهد در بخش خصوصی فعالیت و مثلا دامداری بزند باید بیش از ۱۰ استعلام بگیرد که بسیاری شان می تواند با هم یکی شود اما این در حالی است که جهاد کشاورزی جدا، منابع طبیعی جدا، آب و برق جدا و ... لذا این بروکراسی پیگیده مشکل زا است.

وی با بیان اینکه تجمیع این استعلام‌ها می تواند تسهیل در تولید را به ارمغان بیاورد، گفت: باید این موضوع در مرکز استان و پایتخت پیگیری شود زیرا در شهرستان ها این اراده و توان اصلاً وجود ندارد.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بسیاری قوانین دست و پا گیر هستند که باعث می شوند بخش خصوصی قید تولید را بزند، تاکید کرد: اگر یک کارخانه مثلا تولیدات خود را معرفی کند با سیلی از نامه ها و استعلام ها روبرو می شود از طرف دیگر اگر بخواهد یک وام بانکی ساده بگیرد می بایست شش ماه هر روز در حال دوندگی باشد.

صالحیان با بیان اینکه روند قوانین بروکراسی می بایست تغییر کند، گفت: ایراد اصلی اینجا است که دولت آنقدر پیچیدگی در کار تولید دارد که خودش یک نوع رقیب و مانع برای تولید محسوب می‌شود در حالی که مسئولان در استانداری تنها از تسهیل تولید سخن می گویند و مدیران کل هم به ارائه آمارها در وام‌ها روی می‌آورند حال آنکه نقدینگی تمام مشکل نیست و برای مثال امروز بازار فروش محصولات بیشترین ضرر و ضربه را به تولید می‌زند آن هم تولید کننده‌ای که به بانک هم بدهکار است.

کد خبر: ۶۵٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha