۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
کاهش سطح آب‌های زیر زمینی در همدان/ لزوم حفاظت از منابع آبی انکارناپذیر است
در گفتگو با بازار مطرح شد:

کاهش سطح آب‌های زیر زمینی در همدان/ لزوم حفاظت از منابع آبی انکارناپذیر است

همدان - اسدیان، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با تاکید بر اینکه بیلان منفی منجر به افت آب‌های زیرزمینی می‌شود، گفت: طی سال‌های مختلف در استان همدان سطح آب‌های زیر زمینی از ۴۰ سانتی متر تا چند متر کاهش داشته که این اتفاق یک مسئله حاد است.

قاسم اسدیان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه وضعیت منابع آبی و استحصال آن عنوان کرد: ایران در موقعیت جغرافیای نیمه شمالی کره زمین قرار گرفته و جزو مناطق نیمه خشک محسوب می شود به طوری که میانگین ریزش نزولات آسمانی در ایران یک سوم یا یک چهارم ریزش نزولات آسمانی را نسبت به جهان دارد.

وی با اشاره به اینکه در ایران بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از منابع آب زیر زمینی استفاده می‌شود، ادامه داد: کشورهایی که بیش از ۴۰ درصد از منابع آب زیر زمینی استفاده کنند، در مناطق بحرانی قرار دارند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان در این راستا با اشاره به اینکه بیشترین نیاز آبی استان همدان از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و این فرایند تا اواخر مهر ماه ادامه دارد، افزود: با توجه به بررسی‌های مختلف مشخص شد که همدان بیشترین ماه‌های خشک را در فصول تابستان دارد.

اسدیان اضافه کرد: در فصول تابستان محصولات صیفی در همدان کشت می‌شود در حالی که این محصولات نیاز آبی دارند و به دلیل عدم بارش نزولات آسمانی کشاورزان از منابع آب زیر زمینی استفاده می‌کنند.

طی سال‌های مختلف سطح آب‌های زیر زمینی از ۴۰ سانت تا چند متر کاهش داشته که این موضوع یک مسئله حاد است

وی با تاکید بر اینکه بیلان منفی منجر به افت آب‌های زیر زمینی می‌شود، یادآور شد: در استان همدان طی سال‌های مختلف سطح آب‌های زیر زمینی از ۴۰ سانت تا چند متر کاهش داشته که این موضوع یک مسئله حاد است.

اسدیان با بیان اینکه در ایران تبخیر و تعرق آب سه برابر جهان است و از طرفی محدودیت ریزش نزولات آسمانی وجود دارد، تاکید کرد: باید برنامه اصولی و دقیقی برای مدیریت منابع آب کشور داشته باشیم چراکه در صورتی که برای مدیریت محدودیت منابع آب برنامه ریزی انجام نشود، منجر به خسارات جبران ناپذیری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه به هر میزان به سمت ارتفاعات برویم ریزش نزولات آسمانی زیاد است، افزود: نزولات آسمانی در ارتفاعات ماندگاری بیشتری دارد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با تاکید بر اینکه موضوع تولید آب را به منزله نگهداشت آب می‌دانیم، ادامه داد: زمانی که در ارتفاعات بانک ایجاد می‌کنیم، در واقع مانع فرار آب از منطقه شده‌ایم و ضریب نفوذ آب را ارتقا داده‌ایم که این موضوع به معنی تولید آب است.

اسدیان بر لزوم توجه به حفاظت از منابع آبی تاکید کرد و افزود: پوشش گیاه اهمیت زیادی دارد و اگر پوشش گیاهی وجود نداشته باشد جهان در عرض چند سال از بین می‌رود.

وی گفت: گیاه، آب، خاک و موجودات زنده را حفظ می‌کند و مبنای کار ما گیاه است، بدین سان می توان با ورود به برنامه ریزی های مناسب در جهت حفاظت از منابع آبی در استان همدان قدم های مناسبی برداشت.

کد خبر: ۶۵٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha