۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳
زمینه صادرات ۸۰۰ هزار تن سیب آذربایجان غربی فراهم شود
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

زمینه صادرات ۸۰۰ هزار تن سیب آذربایجان غربی فراهم شود

ارومیه- معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی خواستار رفع موانع صادراتی ۸۰۰ هزارتن سیب ذخیره شده در سردخانه ها شد.

به گزارش خبرنگار بازار، احمدعلی کیخا بعد از ظهر دوشنبه در جلسه بررسی مسایل و مشکلات بخش کشاورزی شهرستان مهاباد با بیان اینکه آذربایجان غربی قطب اول سیب کشور به شمار می رود، اظهار کرد: هم اکنون نزدیک ۸۰۰ هزارتن از سیب های تولیدی استان در سردخانه ها انباشت شده و باید زمینه صادرات این محصول استراتژیک فراهم شود.

وی با بیان اینکه توسعه کشاورزی بدون صادرات محصولات امکان پذیر نیست، ادامه داد: تولید داخلی محصولات کشاورزی که هم اکنون از خارج از کشور تامین می‌شود، مورد حمایت ویژه دولت قرار دارد و علاقه مندان به این بخش می توانند از حمایت ها و تسهیلات دولتی استفاده کنند.

کیخا با انتقاد از واردات برخی محصولات کشاورزی از جمله موز گفت: امسال بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برای خرید موز از خارج هزینه شده در حالی که استان‌هایی از جمله سیستان و بلوچستان توانایی تولید این محصول را دارد.

وی با بیان اینکه در استانهای مختلف کشور به دلیل چهارفصل بودن و شرایط آب و هوایی مناسب و متعدد می توان محصولات متنوعی در حوزه کشاورزی تولید کرد، گفت: با توجه و حمایت از تولیدات بخش کشاورزی نه تنها نیاز داخل فراهم و واردات برخی محصولات متوقف می شود بلکه از محل صادرات نیز می تواند ارز خوبی عاید کشور کرد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه مهاباد یکی از شهرستانهای مناسب در زمینه تولید سیب به شمار می رود، گفت: متاسفانه به دلیل تعهد ارز و موانع صادراتی بخش از سیب های تولیدی انبار شده اگر زمینه صادرات آنها فراهم نشود بخش کشاورزی متضرر خواهد شد.

جلال محمود زاده از نبود زیرساخت های صادراتی در استان به خصوص مهاباد گلایه کرد و افزود: در حال حاضر بخش کشاورزی استان بیشترین معیشت مردم را تامین می کند اما تنها نبود ناوگان یخچالدار در بخش کشاورزی مشکلات زیادی در این بخش را موجب شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون  ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان باید به سیستم آبیاری نوین مجهز شود، گفت: نبود منابع مالی مورد نیاز موجب کندی روند اجرای این طرح شده که انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی در این سفر دو روزه وزیر جهاد کشاورزی به استان نسبت به تامین آن عنایت لازم داشته باشد.

محمودزاده همچنین از حل مشکل تعیین نرخ محصولات استراتژیک خبر داد و گفت: براساس قانون جدید، شورای اقتصاد به تنهایی نرخ محصولاتی کشاورزی را تعیین نمی‌کند و نماینده وزارت جهاد کشاورزی، دو نفر از کشاورزان نمونه به همراه تشکل‌های کشاورزی در تعیین نرخ محصولات استراتژیک مانند گندم سهیم خواهند بود.

کد خبر: ۶۵٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha