۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
راه اندازی گمرک خداآفرین
معاون استاندار آذربایجان شرقی خبر داد

راه اندازی گمرک خداآفرین

تبریز- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی، راه اندازی گمرک خداآفرین، تلاش برای برقراری تعرفه های ترحیجی و رفع موانع گمرکی را از عوامل موثر برای حضور بخش خصوصی ایران در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان بیان کرد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، علی جهانگیری در نشست هماهنگی برگزاری وبینار اقتصادی میان تبریز و باکو، با اشاره به عقب ماندگی حضور اقتصادی و تجاری ایران و آذربایجان شرقی در جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: استانداری آذربایجان شرقی و اتاق بازرگانی تبریز بسیار علاقمند است تا با بررسی تمامی جوانب امر و نیز جمع بندی توانمندی های شرکت های مختلف نسبت به حضور قدرتمند در بازسازی مناطق آزاده شده قره باغ وارد عمل شوند.

وی با اشاره به زمینه های مشترک فراوان بین تبریز و باکو از نظر فرهنگی، زبانی، دینی و اجتماعی، از علاقمندی مردم جمهوری آذربایجان به ایران به عنوان یکی از پیش نیازهای مهم و تثبیت شده توسعه روابط اقتصادی دو جانبه یاد کرد و اظهار داشت: شرکت های خصوصی و اتاق بازرگانی تبریز باید از فرصت به دست آمده برای بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان به بهترین شکل ممکن بهره ببرند، چون توانمندی و ظرفیت های بسیار مناسبی  در آذربایجان شرقی وجود دارد.

جهانگیری بر اهتمام ویژه دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی و مدیریت ارشد استان جهت برقراری روابط رو به توسعه بین ایران و آذربایجان خبر داد و اضافه کرد: در این راستا ما آمادگی کامل برای رفع موانع و مشکلات برای حضور بخش خصوصی در بازسازی مناطق مزبور را داریم تا با رایزنی با تهران موانع را از سر راه بخش خصوصی برداریم.

وی، نحوه حضور ، هدف گذاری و نوع ارتباطات با طرف های آذری را معیار و شاخص اصلی برای حضور موثر و مفید جمهوری اسلامی ایران در بازسازی قره باغ دانست و از اتاق بازرگانی تبریز و میز جمهوری آذربایجان در استانداری خواست تا در سریع‌ترین زمان پیشنهادات و فهرست شرکت‌های واجد شرایط برای حضور در جمهوری آذربایجان را ارائه کنند.

جهانگیری با اشاره به همت و اراده جدی بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی برای حضور در مناطق آزاد شده قره باغ، اظهار کرد: با توجه به دستور وزیر صمت مبنی بر محوریت آذربایجان شرقی در تبادلات اقتصادی و تجاری با قفقاز و به خصوص جمهوری آذربایجان، در حال حاضر شرایط برای اعزام شرکت های مختلف ایرانی به این کشور مهیا شده است.

وی با انتقاد از اینکه ایران تاکنون گام های محکم و اساسی برای حضور اقتصادی در جمهوری آذربایجان برنداشته است، خاطرنشان کرد: با وجودی که مردم این کشور دوست و همسایه همواره ارادات ویژه به ایران و تبریز داشته اند و بسیار تمایل دارند تا مراوادت اقتصادی و تجاری خود را با ما انجام دهند، اما تاکنون در این رابطه موفقیت هایی حاصل نشده است از این رو باید از فرصت به وجود آمده برای بازسازی مناطق آزاد شده جهت جبران عقب ماندگی های گذشته بهره برد.

جهانگیری محور بودن آذربایجان شرقی برای تبادلات اقتصادی با قفقاز و آذربایجان شرقی را مهم برشمرد و گفت: البته ما در کنار جمع بندی شرایط و ویژگی های انجمن های صنفی استان، بسیار تمایل داریم تا در این رابطه سایر استان ها از جمله اصفهان، تهران و خراسان را نیز مشارکت دهیم.

کد خبر: ۶۵٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha