۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
ناوگان حمل و نقل عمومی البرز درگیر بحران| رانندگان برای نوسازی ناوگان نیازمند تسهیلات هستند
گزارش بازار از بحران اقتصادی حمل و نقل جاده ای البرز:

ناوگان حمل و نقل عمومی البرز درگیر بحران| رانندگان برای نوسازی ناوگان نیازمند تسهیلات هستند

کرج- ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از بخش هایی است که با شیوع کرونا آسیب زیادی دید اما خیلی دیده نشد و به گفته مسئولان، شرکت های مسافربری و رانندگان اتوبوس و سواری در شرایط بحرانی به سر می برند و نیازمند توجه و تسهیلاتی هستند تا بتوانند به حیات ادامه دهند.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: با شیوع کرونا و اجبار مردم در زمینه رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای حفظ سلامت به ناچار رفت و آمد، سفر و حتی بسیاری فعالیت های شغلی را کاهش داد، در نتیجه علاوه بر کاهش تقاضای سفر، استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت مسافری اتوبوس ها باعث شده تا این قشر از جامعه دچار خسارت و زیان زیادی شده و حتی برخی از آنها به دلیل افزایش ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصدی هزینه استهلاک و از طرفی نداشتن درآمد کافی، اتوبوس های خود را تا ۱۵ درصد زیر قیمت بفروشند و از این کار کنار بکشند.

استان البرز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ۲۸ شرکت مسافربری اتوبوس و سواری و رانندگان حمل و نقل عمومی استان با چالش جدی مواجه هستند.

بی توجهی به وضعیت معیشتی رانندگان
محسن مهرپور یکی از رانندگان خط کرمانشاه کرج در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: به دلیل ویروس کرونا از طریق پایانه ها اعلام شد که ۱۷ مسافر بیشتر سوار نکنید. در مسیر هم تا مقصد حق سوار کردن مسافر بین راهی نداریم با این شرایطی که پیش آمده ضرر و زیان شامل حال صاحب ماشین و راننده ها شده و کسی جوابگوی این مسئله نیست.

مهرپور با بیان اینکه دستمزد و حقوق رانندگان از ابتدا کم و جوابگوی هزینه های زندگی رانندگان نیست، افزود: کسی به این مسئله و وضعیت معیشتی رانندگان رسیدگی نمی کند.

وی با اشاره به اینکه سرویس ها یک روز درمیان شده است، گفت: یک روز در کرج و یک روز هم در کرمانشاه خواب داریم و در حال حاضر شرایط سختی داریم اما تا ریشه کن شدن این ویروس پای کار هستیم.

مهرپور با بیان اینکه اوایل شیوع برخی رانندگان وام ۶ میلیون تومانی دریافت کردند، گفت: بخش حمل و نقل عمومی در جاده ها تلاش زیادی دارند اما دیده نمی شود، درخواست داریم این قشر جامعه مورد حمایت قرار بگیرند.

درآمد و هزینه های ماشین با هم همخوانی ندارد
مدیر شرکت تک سفر ایرانیان کرج هم در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در شرکت ۸۰ درصد راننده و ۲۰ درصد مالکین اتوبوس ها هستند که فعالیت دارند، گفت: از ابتدای کرونا تعداد مسافر کاهش یافت و همه آنها ضرر زیادی دیدند.

«حسین عقبائی» با اشاره به اینکه هزینه های ماشین با درآمد همخوانی ندارد، گفت: از ابتدای طرح هم در شرکت ما حدودا ۴ دستگاه از اتوبوس ها را فروخته و سرمایه خود را در بانک گذاشته و از سود آن استفاده می کنند.

عقبائی با تاکید بر اینکه همه راننده ها و مالکان اتوبوس ها از نظر مالی با مشکل روبه رو هستند، افزود: تاکنون هیچ اقدام حمایتی هم نشده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد تقاضای سفر حدود ۶۰ درصد کم شده، گفت: هزینه های ماشین از لاستیک و روغن گرفته تا دیگر هزینه های جانبی افزایش بی رویه ای داشته و درآمد، کفاف هزینه های ماشین را هم نمی دهد چه برسد هزینه های زندگی را تامین کند.

مدیر این شرکت مسافربری اظهار کرد: هیچ خدمات ویژه ای برای رانندگان و شرکت ها داده نشده و شرکت ها و رانندگان به طور اسمی و ظاهری باز و فعال هستند اما به طور رسمی و در قیاس هزینه و درآمد تعطیل هستند.  

وی با اشاره به اینکه تا پیش از کرونا روزانه حداقل ۱۳ سرویس در شرکت داشتیم، افزود: اکنون به روزانه نهایت ۴ سرویس، آن هم با نصف ظرفیت رسیده است.

عقبائی در خصوص تسهیلاتی که دولت برای رانندگان درنظر گرفته بود، گفت: به دلیل مسائل بانکی و ضمانتی و پروسه طولانی که داشت هنوز موفق به دریافت آن نشدیم. این تسهیلات شاید بخش کوچکی از هزینه ها را جبران کند، اما جوابگوی خسارت و زیان شرکت ها و رانندگان نیست.

کاهش ۴۹ درصدی جابجایی مسافر از البرز
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان البرز در گفتگو با بازار گفت: در ۹ ماه گذشته ۴۵ هزار و ۸۰۰  سرویس سفر در استان داشتیم که منجر به جابجایی ۴۸۰ هزار و ۹۰۰ مسافر از استان شد که در قیاس با سال گذشته حدود ۴۹ درصد کاهش داشتیم.

«اسماعیل امیرزاده» با اشاره به شیوع کرونا که دلیل کاهش آمار سفر بوده است، گفت: علیرغم این کاهش، در بخش سفر حدود ۱۸ درصد کاهش داشتیم که نشان می دهد سفرهای ما نسبت به سرویس ها کاهش چندانی نداشته است. در واقع سرویس ها انجام شده اما در تعداد مسافر و استفاده از صندلی کاهش داشتیم.

امیرزاده با بیان اینکه در استان ۲۸ شرکت مسافربری که نوع فعالیت آنها اتوبوس، مینی بوس و سواری است، داریم، افزود: ۱۹ شرکت اتوبوسرانی و ۳ شرکت سواری مستقر در پایانه شهید کلانتری هستند و مابقی در دیگر شهرستان های البرز مستقر هستند.

وی اظهار کرد: ما به ناچار برای سلامتی رانندگان و مسافران مجبور به وضع برخی قوانین شدیم. از جمله اینکه برای اجرای فاصله گذاری اجتماعی حدود ۵۰ درصد ظرفیت اتوبوس ها را برای سرویس دهی انجام دادیم و به عنوان مثال برای اتوبوس های ۴۰ صندلی با ۲۰ صندلی مسافر سوار می شود.

امیرزاده گفت: به تبع کاهش درآمد و زیانی که رانندگان و شرکت های مسافربری داشتند، مقرر شده تسهیلاتی برای شرکت هایی که کاهش زیاد مسافر داشتند و همچنین رانندگانی که مالک اتوبوس بودند داده شود.

وی در پاسخ به اینکه بیشتر سفرها از البرز به کدام مقصد انجام می شود، گفت:  عمده سفرها به استان های کرمانشاه و مازندران  بوده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان البرز با تاکید بر اینکه مردم این اطمینان را داشته باشند که ضوابط را حتما رعایت می کنیم، گفت: از اول آذرماه ارائه بلیط برای مسافران از طریق رعایت دوره قرنطینه انجام می شود.

امیرزاده در خصوص چگونگی این ضوابط گفت: همه شرکت های مسافربری به سامانه الکترونیکی «سکوی سروا» که وزارت بهداشت ایجاد کرده، لینک شده و قبل از خرید و زمان سوار شدن (بین راه) وضعیت مسافران را از طریق سامانه استعلام می کنند و در صورت نداشتن کرونا می توانند برای آنها بلیط صادر و مسافر را سوار کنند.

در این سامانه اطلاعات بیماران مبتلا توسط وزارت بهداشت درج شده و با ورود کد ملی مشخص می شود که درحال حاضر جزو مبتلایان هستند یا خیر.

۲۸ شرکت مسافربری اتوبوس و سواری آسیب دیدند
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های مسافربری استان البرز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: ناوگان حمل و نقل اتوبوس در بحران به سر می برد و مالکان و شرکت ها با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند.

«مجید حاج قاسمی» با بیان اینکه از بدو شیوع کرونا با توجه به کاهش مسافر و عدم استقبال از سفر با اتوبوس، هم رانندگان، هم مالکان اتوبوس خیلی متضرر شدند، افزود: برخی از آنها حتی با ۱۵ درصد زیر قیمت اتوبوس های خود را فروختند. تعدادی هم که ماندند امیدوار بودند کار بهبود پیدا کند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

حاج قاسمی اظهار کرد: در مجموع در البرز ۲۸ شرکت « ۲۰ شرکت اتوبوسی و ۸ شرکت سواری» داریم که در حال حاضر ضریب اشغال صندلی در اتوبوس ها زیر ۸ نفر است. بدون افزایش کرایه فاصله اجتماعی را رعایت می کنیم و این باعث شده درآمد اتوبوس داران کاهش داشته و هم شرکت ها و هم مالکان و رانندگان متضرر شوند.

گرایش به فروش ماشین و فعالیت در بخش حمل و نقل کالا
وی بیان کرد: از طرفی با توجه به اینکه خرید مردم غیرحضوری شده، حمل و نقل کالا رونق گرفته و برخی هم از اتوبوس داری به سمت این شغل روی آوردند. بسیاری هم فروشنده ماشین های خود هستند اما خریدار نیست.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های مسافربری استان البرز در خصوص تسهیلاتی که دولت برای این صنف درنظر گرفت، گفت: فقط برای رانندگان وام ۶ میلیون تومانی در نظر گرفته شد که هیچ تاثیری در روند زندگی آنها نداشت. همچنین مقرر شده بود برای شرکت های سازمان پایانه ها که وابسته به شهرداری است تعدیل یا امهال اجاره ها انجام شود که بعد از مدتی زیربار این حرف نرفته و این کار هم انجام نشد.

حاج قاسمی با تاکید بر اینکه هیچ تسهیلاتی برای شرکت ها و مالکان اتوبوس ها داده نشده، افزود: از ابتدای شیوع نه تخفیف و نه امهال در اجاره شرکت های مسافربری نداشتیم. اجاره غرفه از بزرگترین مشکلات شرکت های مسافربری است. این شرکت ها ۷۰ درصد اجاره ها را هم درآمد ندارند چه برسد به حقوق پرسنل، درحالیکه شرکت ها حتی یک نفر از پرسنل را کم نکردند.

وی گفت: پیش از این اداره حمل و نقل کشوری تسهیلاتی در قالب لاستیک به نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به اتوبوس ها می داد که مدتی است قطع شده و اگر هم داده شود لاستیک هایی است که تاریخ مصرف آن گذشته و یک ماه تا ۴۵ روز بیشتر زیر اتوبوس ها کار نمی کند و برای راننده ها نگرفتن آن بهتر است.  

هزینه های جانبی و استهلاک اتوبوس حدود ۵۰۰ درصد افزایش داشته است
حاج قاسمی اظهار کرد: هزینه های جانبی و استهلاک اتوبوس ها حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش داشته، به طور مثال لاستیکی که آزاد ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری می کردیم اکنون ۱۸ میلیون تومان شده و هر لیتر روغن ۸ هزار تومانی ۴۲ هزار تومان شده است و اینها شرایط را برای قشر خمل و نقل جاده ای بسیار سخت کرده است.

وی در پاسخ به اینکه به عنوان راهکار چه راهی را برای برون رفت این قشر از بحران پیشنهاد می کند، گفت: اگر رانندگان بخواهند از استهلاک کمتری برخوردار باشند باید ناوگان را نوسازی کنند و برای نوسازی نیاز به دریافت تسهیلات دارند.

حاج قاسمی با بیان اینکه قیمت ناوگان بالا و در حال فرسوده شدن است، گفت: هیچ میل و رغبتی برای کار وجود ندارد، ناوگان فرسوده جز زیان چیزی ندارد. و رانندگان برای اینکه بتوانند نوسازی کنند تا هزینه استهلاک آنها کم شود نیاز به تسهیلات دارند و اگر قرار است وجهی پرداخت کنند روی افزایش سرمایه پرداخت شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های مسافربری استان البرز اضافه کرد: دادن وام اشتغالزایی به مدیران شرکت ها هم می تواند دلگرم کننده باشد تا این قشر بتوانند به فعالیت و حیات خود ادامه دهند.

کد خبر: ۶۵٬۲۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha