۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
 آغاز شخم وشیار زمستانه در شالیزارهای گیلان
مدیر زراعت جهاد کشاورزی گیلان خبر داد؛

آغاز شخم وشیار زمستانه در شالیزارهای گیلان

ساری- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز شخم زمستانه در شالیزارهای استان خبر داد و گفت: ۶۵ درصد مزارع شرایط انجام شخم زمستانه را دارند.

به گزارش بازار به نقل از جهاد کشاورزی گیلان، ابراهیم اکبرزاده با بیان اینکه شخم زمستانه اولین عملیات در فصل کشت و کار و زراعت برنج است، افزود: شخم زمستانه فواید بسیار زیادی همچون ایجاد شرایط مطلوب  برای مزرعه و گیاه در فصل زراعی، امکان بکارگیری کودهای فسفاته و پتاسه را برای همه کشاورزان در سراسر فصل کشت و کار برنج فراهم می‌کند، همچنین شخم زمستانه در فصل بیکاری ماشین آلات و نیروی انسانی است که باعث می‌شود هزینه آن نسبت به هزینه انجام این عملیات در فصل زراعی کمتر شود.

وی تصریح کرد: اگر کشاورزان با انجام شخم زمستانه پاک‌تراشی حاشیه مزارع را داشته باشند این امر در کاهش جمعیت زمستان‌گذران آفت و کرم‌ها بسیار تاثیرگذار است؛ البته انجام شخم زمستانه را بیشتر در اراضی دارای آب سطحی توصیه می ‌کنیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: مزرعه باید شرایطی داشته باشد که پس از انجام شخم زمستانه آب را درون خود نگه دارد مزارعی که به شدت و سریع خشک می‌شوند برای انجام شخم زمستانه مناسب نیستند و شخم زمستانه در این مزارع را توصیه نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: در استان گیلان ۶۵ درصد اراضی و مزارع شرایط انجام شخم زمستانه را دارند در این راستا از همه کشاورزان درخواست می‌کنیم تا با توجه به مزایا و فواید مذکور برای شخم زمستانه نسبت به انجام آن در اراضی و مزارع خود اقدام کنند.

کد خبر: ۶۵٬۲۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha