۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
مهمترین ابزار برای تسهیل تجارت، وجود استانداردهای مورد توافق طرفین است
رییس سازمان ملی استاندارد ایران:

مهمترین ابزار برای تسهیل تجارت، وجود استانداردهای مورد توافق طرفین است

پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران، نقش استانداردها را در توسعه اقتصاد و تجارت در سطح ملی و منطقه ای، مهم و غیرقابل انکار توصیف کرد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان استاندارد، نیره پیروزبخت با اشاره به سرعت بخشیدن به تجارت برون مرزی گفت: کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) با توجه به قرابت جغرافیای، اشتراکات فراوان تاریخی و فرهنگی و امکانات بالقوه زیاد، زمینه خوبی برای توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری دارند.

وی، بهبود شرایط توسعه اقتصادی با حذف موانع تجاری را مهمترین هدف سازمان اکو دانست و اظهار داشت:  باید تمام توان خود را برای یکسان سازی استانداردهای محصولات دارای اولویت و دارای نرخ تجاری بالا، متمرکز کنیم و در واقع ابزار اولیه کار را فراهم کنیم.

پیروزبخت ادامه داد: با توجه به اهمیت روش های ارزیابی انطباق در تجارت جهانی و منطقه‌ای، پس از هماهنگ سازی و یکسان سازی استاندارد ها، گام بعدی اصلاح و یکسان سازی روشهای انطباق با هدف رفع موانع تجاری و تسهیل آن است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به ایجاد یک سیستم ارزیابی انطباق مشترک و مورد توافق بین کشورهای عضو اکو تصریح کرد: در این شرایط، آزمون و صدور گواهینامه برای یک کالا یا یک محصول در یکی از آزمایشگاههای تایید صلاحیت شده این سیستم در تمامی کشورهای عضو دارای اعتبار بوده و نیازی به آزمون یا بازرسی مجدد در کشور مقصد نخواهد بود.

 پیروزبخت خاطرنشان کرد: تبیین و ایجاد فرآیندی مشخص و مورد توافق به منظور تایید صلاحیت آزمایشگاه ها و شرکت های بازرسی بین این کشورها موجب می‌شود که نهادهای تایید صلاحیت شده منطقه ای مورد قبول همه کشورهای عضو اکو داشته باشیم و به این ترتیب زمینه برای تسریع و سهولت فرایندهای صادرات محصولات فراهم می‌شود و بطور حتم همه کشورهای عضو از منافع آن برخوردار خواهند بود.

وی اعلام کرد: سازمان ملی استاندارد ایران برای برقراری تعاملات لازم و تبادل تجربیات، راهکارهای عملیاتی جهت توسعه همکاری و هم افزایی و هماهنگی در زمینه تدوین استانداردهای منطقه‌ای و رویه‌های ارزیابی انطباق تایید صلاحیت و اندازه شناسی بر مبنای ضوابط بین المللی از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

پیروزبخت با اشاره به همکاری و هماهنگی سازمان ملی استاندارد ایران با اداره اکو، وزارت امور خارجه و دبیرخانه سازمان همکاری‌های اقتصادی ابراز امیدواری کرد: شاهد توسعه بیشتری در امر تدوین استانداردهای مورد نیاز و توسعه تجارت بین کشورهای عضو اکو باشیم.

براساس این گزارش، سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) به منظور هماهنگ‌ سازی استانداردهای ملی و رویه‌ های ارزیابی انطباق، تایید صلاحیت و اندازه‌شناسی میان کشورهای عضو اقدام به تاسیس موسسه منطقه ای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تایید صلاحیت و اندازه شناسی (ریسکام) نمود که دبیرخانه این موسسه نیز به طور رسمی در آذر ۱۳۹۵ در تهران افتتاح شد.  

این موسسه سعی دارد با هدف همگرایی منطقه‌ ای و نزدیک کردن اقتصاد و بازار ۱۰ کشور عضو اکو شامل کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان؛ علاوه بر هماهنگ‌سازی استانداردهای ملی این کشورها، رویه‌های معمول در زمینه ارزیابی انطباق، تایید صلاحیت و روش‌های اندازه شناسی را یکسان سازی کند تا علاوه بر تسهیل تجارت میان کشورهای عضو، سهم تجارت آنها در بازارهای جهانی نیز افزایش یابد.

کد خبر: ۶۵٬۱۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha