۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷
معرفی ۶ رقم جدید محصولات دیم در کشور
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اعلام کرد

معرفی ۶ رقم جدید محصولات دیم در کشور

گلکاری، رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، از معرفی شش رقم جدید محصولات دیم توسط این موسسه برای کشت در زمین‌های دیم کشور خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صابر گلکاری در مراغه در گفتگو با خبرنگاران گفت: با معرفی این تعداد، رقم‌های معرفی شده این موسسه به ۷۵ رقم افزایش یافته است.

وی افزود: ۲ رقم گندم نان بهاره با نام‌های کبیر و پایا، ۳ رقم جو به نام‌های فراز، ماهنشان، آردا و نخستین رقم از گیاه علوفه‌ای خلر به نام آراز برای کاشت در اراضی دیم امسال معرفی شده است.

این مسئول گفت: پروتئین بالای ۱۲.۵درصد، تحمل خشکی، مقاومت مطلوب در بیماری‌های مهم گندم، وزن هزار دانه بالا و کیفیت نانوایی مطلوب از ویژگی‌های مهم دو رقم گندم کبیر و پایا است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با بیان این که ارقام جو بهاره فراز و ماهنشان دانه درشت، دارای محتوی پروتئین دانه بیشتر، مقاوم به ریزش دانه و مقاوم به بیماری‌های سفیدک پودری و اسکالد جو هستند، گفت: این دو رقم جو از ظرفیت بالای تولید در شرایط آبیاری تکمیلی برخوردار هستند و رقم جو زمستانه آردا به طور متوسط ۱۷ درصد عملکرد بیشتری در مقایسه با رقم تجاری آبیدر دارد.

وی ادامه داد: این رقم زودرس است و از تحمل سرمای خوب و پایداری عملکرد در شرایط دیم برخوردار است.

گلکاری با اشاره به رقم آراز که نخستین گیاه علوفه‌ای خلر و مناسب برای کشت پاییزه در مناطق گرم و نیمه گرمسیر کشور است، بیان داشت: زودرس بودن، عملکرد بالای ۳ تُن علوفه خشک در هکتار و پروتئین بالای ۱۶ درصد را از ویژگی‌های خلر آراز است و توسعه کشت این رقم در گسترش تنوع محصولات دیم بویژه علوفه دیم موثر خواهد بود.

وی افزود: این ارقام در مقایسه با ارقام تجاری موجود در کشور۲۰ تا ۳۰ درصد برتری عملکرد، سازگاری بیشتر به شرایط اقلیمی و مقاومت مطلوب به تنش‌های زنده و غیرزنده محیطی برخوردار هستند.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اضافه کرد: محققان این موسسه برای معرفی هر یک از این ارقام ۱۰ تا ۱۴ سال کار تحقیقاتی و پژوهشی مستمر در بخش‌های مختلف این موسسه انجام داده‌اند.

گفتنی است؛ از ابتدای امسال ۹ رقم جدید توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور برای کشت در اراضی دیم معرفی شده که تاکنون ۲ رقم آن رونمایی نشده است.

کد خبر: ۶۵٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha