۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
 کاهش ۳۰ درصدی سهم صنعت کشاورزی از تسهیلات بانکی
پژوهشگر حوزه پولی و بانکی اعلام کرد

کاهش ۳۰ درصدی سهم صنعت کشاورزی از تسهیلات بانکی

سلطانی، پژوهشگر حوزه پولی و بانکی گفت: سهم بخش مولد صنعت کشاورزی از تسهیلات بانکی تا قبل از تأسیس بانک های خصوصی بالای ۶۰ درصد بود اما الان به زیر ۳۰ درصد رسیده است.

به گزارش بازار، احسان سلطانی، پژوهشگر حوزه پولی و بانکی با اشاره به تاریخچه ای از تشکیل بانکداری خصوصی در ایران گفت: سابقه بانکداری خصوصی در ایران به سال ۱۳۵۰ می رسد با این توجیه که این بانکها از صنعت دفاع می کنند.

متأسفانه بانکها از همان دهه پنجاه وارد سوداگری و سفته بازی در بازارهای زمین و مستغلات شدند و بحران شدیدی را از نظر تورم اجاره و مستغلات رقم زدند.

سلطانی با اشاره به عملکرد این بانکها اظهار کرد: بانک های خصوصی سپرده ها را جمع آوری و وارد بازار می کردند و سود کلانی به دست می آوردند یعنی این پولها به جای تولید وارد بخش سفته بازی شدند تا جایی که حباب مسکن در سال ۹۲ به حداکثر میزان رسید وحتی دیگر امکان رشد قیمت هم نداشت.

پژوهشگر حوزه پولی و بانکی افزود: بانک های خصوصی در سال ۹۲ تا ۹۶ از مسیر افزایش ضریب نقدینگی از ۴.۲ دهم به ۷ درصد و استقراض از بانک مرکزی به عامل مسلط در خلق نقدینگی تبدیل شدند.

وی با اذعان و اعتراض به وضعیت نابسامان و فساد در سیستم بانکی کشور گفت: سهم بخش های مولد صنعت کشاورزی از تسهیلات بانکی تا قبل از تأسیس بانک های خصوصی بالای ۶۰ درصد بود اما الان به زیر ۳۰ درصد رسیده است.

سلطانی تأکید کرد: اگر مسئله بانکها و به ویژه بانکهای خصوصی حل نشود تمام اقتصاد بیمار می شود چراکه این بانکها به دلیل نداشتن منابع، پیوسته خلق پول می کنند.

کد خبر: ۶۵٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha