۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
همکاری مرکز شتابدهی صادرات با اتاق‌های مشترک برای توسعه صادرات

همکاری مرکز شتابدهی صادرات با اتاق‌های مشترک برای توسعه صادرات

در نشست مهدی اقتصادی، رئیس مرکز شتاب‌دهی صادرات ایران با سید حسین سلیمی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، چگونگی جذب ایده و نوآوری توسط نخبگان و همچنین تسریع در روند صادرات با همکاری مرکز شتابدهی صادرات و اتاق‌های مشترک بازرگانی بحث و بررسی شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، اولین مرکز شتابدهی صادرات ایران باهدف جذب ایده‌های صادراتی و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی با همکاری اتاق ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهریورماه سال جاری افتتاح شد.

در نشست مهدی اقتصادی، رئیس این مرکز با سیدحسین سلیمی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، چگونگی جذب ایده و نوآوری توسط نخبگان و همچنین تسریع درروند صادرات با همکاری مرکز شتابدهی صادرات  و اتاق‌های مشترک بازرگانی تشریح شد.

اقتصادی در ابتدای این نشست ضمن معرفی اهداف و وظایف مرکز شتابدهی صادرات ایران، توسعه صادرات در شرایط فعلی را اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد و گفت: خوشبختانه همکاری‌های لازم از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر نهادهای ذی‌ربط برای همکاری با مرکز شتابدهی صادرات ایران وجود دارد و امیدوار هستیم که در کنار این همکاری، حمایت اتاق‌های مشترک بازرگانی را هم مبنی بر اشتراک‌گذاری تجربیات داشته باشیم.

رئیس مرکز شتابدهی صادرات، نیازسنجی برای توسعه صادرات و تمرکز بر بازارهای هدف را به‌عنوان مهم‌ترین اولویت‌های مرکز شتابدهی صادرات عنوان کرد و ظرفیت‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در توسعه صادرات را موردتوجه قرارداد.

اقتصادی پیشنهاد داد تا مرکز شتابدهی صادرات ایران با همکاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، اقدام به برگزاری سمیناری باهدف معرفی ظرفیت‌های تجاری میان ایران و افغانستان کند.

 همچنین برگزاری نمایشگاهی موقت از محصولات صادراتی ایران و سایر کشورهای هدف صادراتی، دیگر پیشنهاد  رئیس مرکز شتابددهی صادرات ایران برای تقویت همکاری مرکز شتابدهی صادرات ایران و اتاق‌های مشترک بازرگانی است.

اقتصادی بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های صادراتی در شرایطی که اقتصاد درگیر تحریم است، تأکید کرد و با اشاره به کشور اندونزی گفت: این کشور در طول سال‌های گذشته به‌رغم اینکه ارزش پول ملی آن نزول کرده است، اما از این فرصت برای جذب توریست استفاده کرد و در حال حاضر یکی از کشورهای موفق در این حوزه است.

بعدازآن، سید حسین سلیمی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان به ارائه توضیحاتی پرداخت و بر ضرورت حمایت دولت از بخش خصوصی در شرایطی فعلی و باهدف حمایت از صادرات تأکید کرد.

او معتقد است: یکی از دلایل عدم موفقیت ایران در حوزه صادرات به‌خصوص در حجم‌های بزرگ صادراتی، عدم حضور و مشارکت بخش خصوصی است.

سلیمی همچنین عدم آگاهی از ظرفیت‌های صادراتی را یکی دیگر از دلایلی عنوان کرد که منجر به عدم توفیق در حوزه صادرات شده است.

او اظهار کرد: یکی از باورهای غلط ما در حوزه صادرات این است که تصور می‌کنیم اگر محصولی داریم، بقیه کشورها خودبه‌خود این محصول را می‌شناسند و می‌خرند، درصورتی‌که باید محصولات خود را مانند سایر کشورها در بازارهای بین‌المللی معرفی کنیم. اقدامی که می‌تواند با همکاری اتاق‌های مشترک بازرگانی و مرکز شتابدهی صادرات عملیاتی شود.

سلیمی با تأکید بر اهمیت تجارت فرامرزی خاطرنشان کرد: به‌رغم ظرفیت‌های صادراتی ایران اما متأسفانه رقم صادرات ناچیز است و برای بهبود صادرات، معتقدم در اولین قدم باید با افزایش بینش سیاسی‌کاری کنیم تا بقیه کشورها بپذیرند راهی جز صادرات و تجارت با ما ندارند.

او در همین راستا بر ضرورت بهینه کردن ارتباطات سیاسی تأکید و درعین‌حال خاطرنشان کرد نباید برای حل مشکلات اقتصادی، دیدی سیاسی اتخاذ کنیم.   

کد خبر: ۶۵٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha