۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
دسترسی به داده ها در زنجیره تأمین مواد غذایی با بلاک چین
کاربرد هوش مصنوعی و بلاک چین در بخش کشاورزی

دسترسی به داده ها در زنجیره تأمین مواد غذایی با بلاک چین

از آنجا که فناوری بلاک چین می تواند دسترسی به داده ها را برای ذینفعان آسانتر کند. از این رو به نظر می رسد برای بررسی و شناسایی داده در زنجیره تامین غذایی می تواند تاثیر گذار باشد.

بازار- فرحناز سپهری: با وجودی که شناخته شده ترین کاربرد بلاک چین (blockchain) در قالب رمزارزها آشکار شده است، اما شماری از بخش ها و صنایع وجود دارند که استفاده از این فناوری، می تواند منجر به افزایش چشمگیر بهره وری در آنها شود. 

به گزارش «کرایپتونیوز اس زد»، در حال حاضر جهان شاهد مزایای استفاده از بلاک چین در بخش فناوری مالی، بخش زنجیره تأمین، صنعت مراقبت های بهداشتی و بازار خرده فروشی و سایر موارد است. با این حال، صنعت کشاورزی از جمله صنایعی است که که در آن بلاک چین می تواند مزایای فوق العاده ای را برای آن به ارمغان آورد. با توجه به اینکه کشاورزی سنگ بنای مهم بقای انسان است، از این رو  به منظور تولید و کارآیی باید اقدامات مناسبی  در این صنعت صورت گیرد. همچنین برای آینده ای پایدار، اهمیت بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار داد.

ادغام بلاک چین در بخش کشاورزی می تواند منجر به مزایای بسیاری برای کشاورزان و مصرف کنندگان نهایی شود. در حالی که تولید کنندگان از نظر بهره وری پیشرفته بهره مند می شوند،  همچنین مصرف کنندگان قادر خواهند بود به  اطلاعات مورد نیاز برای انجام خرید آگاهانه دسترسی داشته باشند.  از طرفی اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی (AI)، فناوری بلاک چین می توان شگفتی هایی برای بخش کشاورزی داشته باشد.

هوش مصنوعی و اهمیت آن

توجه به این نکته مهم است که همراه با بلاک چین و  استفاده از هوش مصنوعی در بخش کشاورزی می توان کارایی این صنعت را چند برابر کرد. برخی از برنامه های خاص هوش مصنوعی وجود دارد که می تواند برای کشاورزی بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، سیستم نظارت بر خاک و محصولات زراعی را در نظر بگیرید، که به کشاورز کمک می کند تا بتواند انواع خاصی از الگوهای بیماری را در محصولات زراعی شناسایی کند و بر این اساس اقدامات درمانی را برای غلبه بر این موارد انجام دهد.

به همین ترتیب، ما شاهد تعداد زیادی شرکت در زمینه تجزیه و تحلیل پیش بینی هستیم که به تولید کنندگان کمک کنیم تا تصمیمات آگاهانه و هوشمندانه تری را بر اساس جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل بعدی  اتخاذ کنند. برخی از نمونه های عملی شامل تشخیص تصویری، سیستم هوشمند کنترل علف های هرز، کمک به روند بررسی های میدانی با استفاده تجزیه و تحلیل پیش بینی ماهواره ای است.

همه این برنامه ها پتانسیل تغییر چهره صنعت کشاورزی را دارند، اما مهمترین مسائلی که موجب می شود کشاورزان کمتر به استفاده از این نوآوری ها روی بیاورند، مواردی همچون میزان هزینه آن و عدم آگاهی است. اگر سازمان ها و شرکت های دولتی بتوانند در این زمینه راه حل های مقرون به صرفه ای را ارائه دهند، هوش مصنوعی می تواند باعث افزایش بهره وری کشاورزی شود.

بلاک چین در بخش مزرعه

کاربرد خاص بلاک چین در صنعت کشاورزی مربوط به ذخیره و توزیع داده ها در زنجیره تأمین مواد غذایی است. این مساله برای موفقیت تجاری محصولات زراعی بسیار مهم است و اطمینان حاصل می شود که تولید کنندگان مبلغی عادلانه برای تمام زحمت خود دریافت می کنند. بر خلاف سیستم متمرکز، اطلاعات موجود در فناوری بلاک چین در بلوک ها ذخیره و در تمام گره ها توزیع می شوند.

از آنجا که اطلاعات برای کلیه ذینفعان درگیر زنجیره تأمین مواد غذایی در دسترس است، می توان کارایی و تولید محصولات زراعی را بهبود بخشید زیرا همگی به داده ها و اطلاعات مورد نیاز برای انجام این کار  دسترسی دارند.

 از سوی دیگر نگرانی فزاینده مشتریان در مورد کیفیت و ایمنی مواد مصرفی، موضوعی است که برای اطمینان از بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد.  با این حال، با توجه به پیچیدگی زنجیره تأمین و توزیع در صنایع غذایی، پیگیری از منبع یا منشأ تهیه منابع برای شرکتها و همچنین مصرف کنندگان بسیار دشوار  است. این دقیقاً همان جایی است که استفاده از بلاک چین می تواند مسئله را به گونه یکپارچه حل کند.

بلاک چین و هوش مصنوعی؛ برنامه یکپارچه برای بخش کشاورزی

با استفاده از دستگاه های اینترنت اشیا (IoT) و فناوری هوش مصنوعی، بلاک چین به راحتی می تواند اطلاعات مربوط به مواد غذایی را بدرستی از منبع تا مصرف کننده نهایی ردیابی و پردازش کند. این امر به اعتماد بخشی مشتریان و تقویت شفافیت کل زنجیره تأمین در طولانی مدت کمک می کند.

 برای دستیابی به نتایج بهینه  و افزایش کارایی در بخش کشاورزی ، بهتر است هوش مصنوعی و بلاک چین با هم ادغام شوند. در حالی که فناوری هوش مصنوعی به پیش بینی بهتر و بهره وری میدانی کمک می کند، با بلاک چین اطمینان حاصل می شود که داده ها به صورت شفاف توزیع، تا اعتماد و شفافیت در سیستم افزایش یابد.

هر دو این نوآوری ها می توانند در کنار یکدیگر کار کنند و این پتانسیل را دارند که مزایای فوق العاده ای را برای همه طرف های درگیر به ارمغان آورند. از تولید کنندگان  و شرکت های فرآوری مواد غذایی و خرده فروشان گرفته تا مصرف کنندگان نهایی، هر یک از ذینفعان درگیر در زنجیره تأمین می توانند از کاربرد هوش مصنوعی و بلاک چین در بخش مزرعه  منتفع شوند.

کد خبر: ۶٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha