۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
سیل در خوزستان و لرستان قطعی است/ بارندگی ۱۱ درصد کمتر شد
معاون وزیر نیرو در گفتگو با بازار :

سیل در خوزستان و لرستان قطعی است/ بارندگی ۱۱ درصد کمتر شد

پیامکی خطر وقوع سیل را به مردم هشدار دادیم

معاون وزیر نیرو با اشاره به پیش بینی های سازمان هواشناسی، گفت: به احتمال زیاد شاهد وقوع سیل در نوار غربی کشور به ویژه استان های لرستان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه و همدان خواهیم بود.

بازار – سیل در راه است. این خبر را در  قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در گفتگو  با بازار اعلام کرده و می گوید:  با توجه به پیش بینی هایی که در سازمان هواشناسی انجام شده شاهد وقوع سیل در بسیاری از استان‌های نوار غربی  به ویژه استان‌های لرستان، خوزستان خواهیم بود. ایلام، کرمانشاه و همدان از دیگر استان‌هایی هستند که بیش از  سایر استان ها در معرض خطر سیلاب قرار دارند.

قاسم تقی زاده خامسی در رابطه با بزرگی سیلاب احتمالی گفت: شاید این سیل به بزرگی سیل‌های فروردین نباشد اما از آنجاییکه که افزایش بارندگی ها همراه با وزش شدید باد همراه است به طور قطع سیل بزرگی را شاهد خواهد بود و باید اقدامات پیش‌گیرانه برای کاهش صدمات آت جدی گرفته شود.

او که تردد و سکونت در اطراف رودخانه ها به ویژه رودخانه کشکان لرستان را خطرناک دانست و گفت: وزارت ارتباطات طی پیامکی احتمال وقوع سیل را به مردمان این استان‌ها هشدار داده و از استانداری‌ها و فرمانداری‌ها خواسته ایم که آمادگی‌های لازم را ایجاد کنند و برخی از شهرهایی که در بیشتر در معرض خطر هستند را تخلیه کنند.

کاهش ۱۱ درصدی بارندگی ها نسبت به پارسال

«برخلاف آنچه تصورمی‌شود بارندگی‌های سراسری نسبت به پارسال شرایط خوبی نداشته و ‌ به صورت نقطه ای در برخی از شهرها ذخایر آبی نسبت به پارسال بهتر شده اند.» آمارهای اعلامی از طرف معاون آب و آبفای وزارت نیرو نشان می دهد که حجم موجودی مخازن سدهای کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کمتر شده است.

به گفته این مقام مسول ُ با توجه به کاهش حجم بارندگی هایی که داشتیم، می توانیم حجم زیادی از سیلاب در سدهای کشور به خصوص سدهای استان خوزستان ذخیره کنیم.

خامسی همچنین با بیان اینکه میزان بارندگی در سال آبی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است، ادامه داد: در برخی از استان ها همچون کهگیلویه و بویراحمد ۴۸ درصد، چهارمحال بختیاری  ۴۷ درصد، کردستان ۴۴ درصد کرمانشاه ۴۷ درصد، همدان ۳۶ درصد، لرستان ۴۵ درصد  بارندگی ها منفی بوده است.

پیش بینی سازمان هواشناسی چه می گوید

آن‌طور که سازمان هواشناسی نیز پیش‌بینی کرده  بارش شدید باران و برف در شمال شرق و برخی نقاط دیگر کشور خواهیم داشت و دمای هوا طی روز سه شنبه (۶ اسفند) در نوار شمالی به طور محسوسی کاهش می‌یابد. در برخی نقاط شمال غرب، غرب و شمال شرق بارش پراکنده برف و باران پیش بینی می‌شود و بعد از ظهر امروز (۵ اسفند) با ورود سامانه بارشی از غرب و جنوب غرب به کشور ابتدا در استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی بارش برف و باران شروع می‌شود سپس در جنوب غرب بارش باران خواهیم داشت. به‌تدریج بارش‌ها به مناطق مرکزی و دامنه‌های البرز کشیده می‌شوند.

 روز سه شنبه (۶ اسفند) با تقویت این سامانه گستره آن علاوه بر زاگرس مرکزی، غرب، جنوب غرب، مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل دریای خزر، شرق و شمال شرق را نیز فرامی‌گیرد.    روز چهارشنبه ( ۷ اسفند) بارش در این مناطق ادامه دارد، روز پنجشنبه (۸ اسفند) بارش پراکنده در شمال شرق کشور ادامه خواهد داشت و به‌تدریج سامانه بارشی از شمال شرق کشور خارج می‌شود همچنین از روز سه‌شنبه تا بعد از ظهر چهارشنبه (۶ و ۷ اسفند) بارش در دامنه‌های زاگرس مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز و غرب کشور تشدید می‌شود و در شمال شرق کشور نیز طی روز چهارشنبه بارش شدید خواهیم داشت.

کد خبر: ۶٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha