۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
تحول در اشتغال استان سمنان با توجه به بازار فروش/ دولت رفیق نیمه راه است
فعال بازار تولیدات روستایی استان سمنان:

تحول در اشتغال استان سمنان با توجه به بازار فروش/ دولت رفیق نیمه راه است

سمنان- مرتضایی، فعال بازار تولیدات روستایی با بیان اینکه ایجاد بستر برای بازار فروش محصولات تولیدی استان سمنان یکی از راه‌کارهای اشاعه اشتغال است، گفت: متأسفانه علی رغم داشتن گیاهان دارویی، صنایع دستی، لبنیات، دستباف‌ها و دست سازها و … هنوز نتوانسته‌ایم بازار فروش محصولات خود را مهیا کنیم.

امیر رضا مرتضایی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه استان سمنان در زمینه تولیدات به خصوص تولیدات روستایی مانند خشکبار، بنشن، محصولات کشاورزی، گیاهان دارویی، گل، دانه‌های روغنی، لبنیات، صنایع دستی، دستباف‌ها و … دارای ظرفیت‌های اساسی است، بیان کرد: مشکل ما در استان تولید نیست بلکه بازار است.

وی با بیان اینکه در زمینه تولید، ظرفیت‌های گرانقدری در استان وجود دارند اما مشکل ما فروش است نه تولید، تاکید کرد: متأسفانه ساز و کار درستی برای برند سازی، معرفی و در نهایت فروش محصولات تولیدی استان سمنان وجود ندارد.

درک درستی از داشته‌ها نیست
این فعال بازار تولید روستایی با بیان اینکه دولت نه تنها نتوانسته به درستی بازار فروش محصولات روستایی را در مرکز و شهرستان‌های استان سمنان و حتی در تهران فراهم کند بلکه مانع تراشی‌های زیادی را هم انجام داده است، گفت: این موضوع به دلیل عدم درک درست از داشته‌ها و مزیت‌های اقتصادی تولیدات روستایی استان سمنان است.

در زمینه تولید، ظرفیت‌های گرانقدری در استان وجود دارند اما مشکل ما فروش است نه تولید

مرتضایی با بیان اینکه اگر درک درستی از شرایط تولیدات ما در سطح روستاها باشد می‌توانیم شاهد گسترش اشتغال در تمام استان سمنان باشم، گفت: برای مثال ایل سنگسر بهترین گوشت و لبنیات استان سمنان را تولید می‌کند اما هنوز در پیچ و خم مجوزهای بهداشتی تولیدات و برند سازی است.

وی با بیان اینکه اگر حمایت از تولیدات ایل سنگسر باشد، چطور نمی‌توان این موضوع را متصور شد که در پایتخت و حتی صادرات به کشورهای مختلف منطقه، ما نتوانیم موفق باشیم؟، افزود: اگر بتوانیم بازارهای محلی را ایجاد کنیم می‌توانیم به بازار شهرستانی، سپس استانی و در نهایت کشوری برسیم وگرنه در پله نخست باقی خواهیم ماند، شرایطی که امروز در استان سمنان وجود دارد.

عدم تکمیل زنجیره تولید
این فعال بازار تولید روستایی با بیان اینکه متأسفانه به دلیل عدم تکمیل زنجیره تولیدات روستایی ما مشکلات عدیده‌ای در این زمینه داریم، گفت: هیچ برنامه مدونی برای توسعه تولید، بسته بندی، برند سازی، تبلیغات، عرضه، حمل و نقل، هزینه‌ها و سرمایه گذاری و استاندارد سازی و … وجود ندارد که همه دستگاه‌ها در آن عضو باشند و کار تولید را تسهیل کنند.

مرتضایی گفت: ما در استان سمنان هنوز نتوانسته‌ایم یک بازارچه برای تولیدات روستایی درست کنیم آن وقت صحبت از زیرساخت‌های بازار الکترونیک روستایی می‌شود. اگر قرار باشد بازار الکترونیک روستایی را گسترش دهیم دیگر چه نیازی به دولت است؟ این دولت است که می‌تواند شرایط برند سازی و معرفی محصولات را ارتقا دهد وگرنه نیاز به دولت برای چه باید باشد؟ روستایی تولید می‌کند، خودش هم می‌فروشد.

هیچ برنامه مدونی برای توسعه تولید، بسته بندی، برند سازی، تبلیغات، عرضه، حمل و نقل، هزینه‌ها و سرمایه گذاری و استاندارد سازی و … وجود ندارد

وی افزود: دولت نمی‌تواند پای خود را کنار بکشد زیرا اگر همین امروز اعلام شود که دولت به کلی کنار رفته و همه چیز تولیدات روستایی دست مردم است ما خوشحال خواهیم شد و ظرف سه سال روستاهایمان بیکار نخواهند داشت اما دولت دست از سر مردم برنمی دارد.

دولت تا نیمه راه می آید
این فعال بازار روستایی گفت: منظور این است که دولت می‌گوید من در استاندارد، تولید، ترویج، سیاست گذاری، نظارت، سیب سلامت، مانع تراشی‌های بروکراسی اداری و … دخالت می‌کنم اما در بازار فروشش خیر؛ اگر قرار باشد دولت در بخش‌های خوبش دخالت کند و بخش بدش را بگذارد برای مردم که نمی‌شود! این بلایی است که بر سر تولیدات روستایی استان سمنان آمده است.

دولت نمی‌تواند پای خود را کنار بکشد زیرا اگر همین امروز اعلام شود که دولت به کلی کنار رفته و همه چیز تولیدات روستایی دست مردم است ما خوشحال خواهیم شد

مرتضایی گفت: میلیون‌ها تومان هزینه برای کاشت گل محمدی شده زیرا جهاد یک سال است که به گوش مردم روستاها می‌خواند که گل بکارید و مردم به سمت گل کاشتن رفته‌اند اما بعدش چه؟ وقتی این گل‌ها رسید چه می‌شود؟ جهاد آن موقع کجاست که برای فروش و گلاب‌گیری و سیب سلامت و بسته بندی و مارکتینگ و برند سازی مشکل دارند؟ نمی‌شود که دولت تا وسط‌هایش باشد بقیه را نباشد!

وی افزود: ز روستایی‌ها بپرسید همین امروز اگر بشنوند که دولت به صورت کلی از تولیدات روستایی کنار رفته جشن خواهند گرفت زیرا حمایت شأن را نمی‌خواهیم فقط سنگ اندازی نکنند.

کد خبر: ۶۴٬۷۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha