۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
تاثیر بازار جهانی بر بورس ایران بلندمدت است| بررسی تاثیر بازارهای جهانی بر روی نمادهای شاخص ساز بورس
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

تاثیر بازار جهانی بر بورس ایران بلندمدت است| بررسی تاثیر بازارهای جهانی بر روی نمادهای شاخص ساز بورس

طهماسبی کارشناس بازار مالی در مورد بهره‌مند شدن سهامداران بازار بورس تهران از افزایش قیمت محصولات کالاهای اساسی در جهان می‌گوید به خاطر مشکلاتی که در بازار سرمایه وجود دارد اثرات هیجانی ناشی از این افزایش دیده نمی‌شود.

بازار؛ گروه بورس: سه هفته پیش در کنوانسیون آب و هوای پاریس که به دلیل شیوع کرونا به صورت آنلاین برگزار شد، با وجود اصرار کشورهای اروپایی برای کاهش سالانه ۵۰ درصد استفاده از سوخت‌های فسیلی، چین حاضر به پذیرش این موضوع نشد و تنها پنج درصد از ۵۰ درصد را پذیرفت البته برخی از کشورهای دیگر هم نظر با چین بودند.

در پی عدم موفقیت این نشست ارزش سهام شرکت‌های که وابسته به نفت و سوخت‌های فسیلی هستند رشد قابل توجهی کرد اما ارزش سهام شرکت‌های تولید کننده انرژی پاک ثابت ماند و چشم به نشست بعدی این کنوانسیون بستند. ناگفته نماند که که برخی از بانک‌های جهانی به اجتماع نرسیدن این نشست را به عنوان یک عامل مهم در نظر گرفتند و قیمت نفت برای سال جاری را تا ۶۰دلار هم تخمین زدند. محمد رضا طهماسبی کارشناس بازار سرمایه گفت که اگر این نشست به نتیجه می‌رسید ارزش سهام شرکت‌های که سوخت پاک محور هستند تا ۳۰۰درصد افزایش پیدا می‌کرد. در گفتگوی  او با بازار که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید علاوه بر بررسی جزئیات این کنوانسیون و نتایج آن بر قیمت سوخت فسیلی به تاثیر پذیری بازار سهام ایران از افزایش یا کاهش قیمت‌های کامودیتی‌ها پرداختیم. او حضور خانم یلن رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا و مدافع سیاست انبساطی پولی در تیم بایدن را نوید بخش بازارهای مالی برای سال ۲۰۲۱ می‌داند.

در حوزه صنایع مس آن بخش از صادرات صنایع  مس که به صورت معمول و پیوسته انجام می‌شود، معمولا با قیمت‌های جهانی مرتبط است و این همبستگی قیمتی باعث شده که ارزش صادرات فملی بالاتر برود و اثرات خود را  بر ارزش سهام آن بگذارد

*حدود دو هفته قبل نشست کنوانسیون آب و هوای پاریس به صورت آنلاین برگزار شد که در آن فرانسه، انگلیس و آلمان با طرح کاهش ۵۰درصدی استفاده از سوخت‌های فسیلی بحث احیای هوای پاک با سوخت پاک را مطرح کردند اما چین حاضر به پذیرش آن نشد، از دیدگاه شما این کنوانسیون چقدر بر آینده بازارهای بورس دنیا تاثیر خواهد گذاشت؟
در اجلاس که به صورت آنلاین در فرانسه برگزار شد به رغم توافقات قبلی مبنی بر افزایش رجوع به انرژی‌های پاک و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و به تبع آن کاهش استفاده از آلایندگی، این اتفاق نیفتاد. کشورهای عضو این کنوانسیون قبلا قول داده بودند که این توقف و  کاهش را داشته باشند اما چین استراتژی  را مطرح کرد که بر اساس آن این کاهش سالانه پنج درصد باشد این در حالی بود که بازار انتظار داشت که این رقم بین ۵۰ تا  ۶۰ درصد باشد اما این اتفاق نیفتاد و چین اعلام کرد که در نهایت می‌تواند سالی پنج درصد استفاده از سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد. آلمان، انگلستان و فرانسه سردمدار این موضوع بودند و قول کاهش ۵۰ درصدی استفاد از سوخت‌های فسیلی را داده بودند اما چون به اجماع نرسید این توافق حاصل نشد.

اگر بر افزایش استفاده از انرژی‌های پاک توافق صورت می‌گرفت، تاثیر بسیار زیادی  بر سهام شرکت‌های فناوری و شرکت‌های انرژی پاک محور داشت  و حتی ۲۰۰تا ۳۰۰درصد سهام این صنایع افزایش پیدا می‌کرد و از طرف دیگر شرکت‌های که با سوخت‌های فسیلی سر و کار داشتند، مثل صنایع پالایشی، استخراج و غیره سهامشان ریزش پیدا می‌کرد اما عدم حصول نتیجه در این کنوانسیون باعث شد که هم بازار نفت  یک سیگنال مثبت دریافت کند و برگردد و هم احتمال روند رشد آن را قوت دهد. با توجه به روند افزایشی قیمت نفت، پیشبینی‌هایی که توسط مراکز آماری و بانک‌های جهانی صورت گرفته قیمت نفت را بین ۵۰تا ۶۰ دلار تخمین زدند.

*با توجه به شرایطی که دنیا با آن درگیر است مانند مسئله کرونا، به نظر شما چقدر این تخمین به واقعیت نزدیک است؟
به نظرم آنچه که مطرح کردن تنها روی کاغذ است و در میدان عمل چهار عامل بازدارنده قیمت نفت حضور دارد، یعنی این نیست که ما فقط بگویم که دنیا به سمت سوخت فسیلی گرایش دارد پس قیمت نفت و سوخت‌های فسیلی افزایش پیدا می‌کند. ما در حال حاضر بحث بازگشت لیبی به بازارهای نفت جهان را داریم که یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت نفت است، علاوه بر آن  آمریکا چندین میلیون بشکه نفت در مخازن خود دارد که منتظر خروج و بارگیری به سمت بازارهای جهان است و این هم  یکی از عوامل منفی قیمت نفت می‌باشد که ممکن  است قیمت را تا ۴۵ دلار تنزل دهد.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت مسئله کرونا است به این شکل که اگر کرونا بر واکسن غلبه کند با کاهش تقاضا در محصولات که وابسته به نفت هستند روبه رو هستیم در نتیجه ظرفیت پالایشگاه‌ها و صنایع مختلف کاهش پیدا می‌کند و بر عکس اگر دنیا بر کرونا غلبه کرد که اوضاع برای بازار نفت بهبود پیدا می‌کند.

اثرات افزایش قیمت محصولات صادراتی را می‌توانیم بعد از دو هفته در صورت مالی شرکت مشاهده کنیم. ناگفته نماند اثر هیجانی افزایش قیمت محصولات کامودیتی می‌تواند برای فعالان بازار جذاب باشد، اما تحولات بازار سرمایه و مشکلاتی که داریم برخی اوقات مانع دیده شدن این هیجانات در بازار می‌شود

علاوه بر سه مورد بالا، عامل دیگری که بر بازارهای جهانی به خصوص نفت تاثیرگذار است روی کار آمدن بایدن در آمریکا می‌باشد. در شرایطی قرار داریم که با روی کار آمدن بایدن و آوردن خانم  «یلن» پیام‌های  برای بازارهای جهانی مخابره می‌شود، چرا که او معتقد به سیاست انبساط مالی است و این موضوع  تاثیر مثبتی بر روی بازارهای مالی می‌گذارد. البته، علاوه بر بسته حمایتی آمریکا، انتظار ورود ایران به بازار نفت جهان هم عوامل مثبت بر قیمت نفت در جهان است.

*در لایحه بودجه ۱۴۰۰، قرار است دولت بخشی از درآمدهای خود را از صادرات ۲میلیون ۳۰۰هزار بشکه نفت کسب کند، به نظر شما آیا صادرات این میزان از نفت در این شرایط امکان پذیر است؟
صادرات ۲میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه به شرطی امکان پذیر است که دولت بایدن به قول‌های خود مبنی بر بازگشت به برجام عمل کند و دست ایران را برای صادرات نفت داده باز بگذارد. ایران ظرفیت صادرات دو و نیم میلیون بشکه نفت را دارد، اما علاوه بر تحریم‌ها دو مشکل وجود دارد یکی بحث تقاضای جهانی و دیگری بازگشت ایران به اوپک و متعهد شدن به تصمیمات این سازمان نفتی است.

در حال حاضر بازارهای هدف نفت ایران توسط عراق و عربستان اشغال شده است، به عنوان مثال عراق در جایگزین شدن ایران در صادرات نفت به هند است. به نظر می‌رسد که با توجه به وضعیت به وجود آمده بازارهای هدف ایران مقداری تحت الشعاع قرار گرفته باشد، البته این نکته را نباید فراموش کرد که تجربه ایران در روش‌های مختلف فروش نفت در فشار حداکثری تحریم‌ها، نشان می‌دهد که ما روش‌های خود را در فروش نفت داریم در نتیجه این موضوعات ترسی برای ما ندارد، در کنار آن تحول سیاسی در ایران و بحث‌های برجامی می‌تواند شرایط را برای بازگشت به روزهای خوب نفتی محیا کند، اما چالش پایبندی به توافق اپک در میزان فروش نفت را داریم.

 *یکی از ابزارهای مهم در تحلیل بازار بورس، بررسی قیمت‌های کامودیتی در جهان است، با توجه به افزایش قیمت مس و فولاد در جهان آیا بازار داخلی ایران از این موضوع منتفع شد؟
آنچه در بازارهای جهانی اتفاق می‌افتد، با اندکی تاخیر فاز اثرات آن را در قیمت‌ها و تعرفه‌ها مشاهده می‌کنیم. در بین این کالاها، به دلیل اینکه سنگ آهن یک محصول دست به نقد است و چون  ایران یکی از صادر کنندگان این محصول به چین است تاثیر خود را به صورت آنی بر بازار داخلی و صنایع مربوط به این محصول می‌گذارد.

در حوزه صنایع مس آن بخش از صادرات صنایع  مس که به صورت معمول و پیوسته انجام می‌شود، معمولا با قیمت‌های جهانی مرتبط است و این همبستگی قیمتی باعث شده که ارزش صادرات فملی بالاتر برود و اثرات خود را  بر ارزش سهام آن بگذارد، اما واقیعت‌های بازار سهام ما چیز دیگری را نشان می‌دهد و همانطور که مشاهده می‌کنید در برخی از روزها که ما انتظار داریم ارزش سهام شرکت‌های مرتبط با مس رشد کند، منفی می‌شود. اما قطعا آن بخشی از بازار ما که کالای صادراتی به کشورهای مختلف به ویژه به چین را دارند به صورت آنی روی قیمت‌های صادراتی آن تاثیر می‌گذارد.

به هر حال اثرات افزایش قیمت محصولات صادراتی را می‌توانیم بعد از دو هفته در صورت مالی شرکت مشاهده کنیم. ناگفته نماند اثر هیجانی افزایش قیمت محصولات کامودیتی می‌تواند برای فعالان بازار جذاب باشد، اما تحولات بازار سرمایه و مشکلاتی که داریم برخی اوقات مانع دیده شدن این هیجانات در بازار می‌شود.

کد خبر: ۶۴٬۶۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha