۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
تاثیرات ماندگار کرونا روی اقتصاد دنیا کدام است؟
پایان سالی که دنیا را برای همیشه تغییر داد؛

تاثیرات ماندگار کرونا روی اقتصاد دنیا کدام است؟

سال ۲۰۲۰ به پایان رسید ولی این سال به سالی نام گرفت که هیچ یک از ساکنان کره زمین تاکنون تجربه نکرده بودند. با وجود اینکه انتظار می رود بازسازی اقتصاد دنیا در سال جدید شروع شود ولی برخی از تغییرات ناشی از کرونا روی اقتصاد ماندگار خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: همه گیری کرونا روی تمامی ابعاد زندگی، کارو سفر و حتی نحوه هزینه کردن منابع مالی ما تاثیر گذاشت اما تاثیر این بحران روی اقتصاد بیشتر بود و پیش بینی می شود این تغییرات ماندگار باشد.

به گزارش بلومبرگ شوک های اقتصادی مانند شوکی که همه گیری کرونا به اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ وارد کرد بسیار کم در تاریخ اتفاق می افتد و شاید کمتر نسلی  باشند که این تجربه را داشته باشند و زمانیکه بحران ها به این اندازه بزرگ و اثر گذار باشد، تغییراتی بزرگ و ماندگار در اقتصاد دنیا ایجاد می کند.

 افت ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا در جریان همه گیری کرونا به اندازه ای زیاد بود که هیچ یک از ۷.۷ میلیارد نفری که امروزه ساکن کره زمین هستند ، تا کنون  وضعیتی مشابه آن را تجربه نکرده بودند ولی با کشف واکسن و شروع واکسیناسیون در دنیا، انتظار می رود روند بازسازی اقتصاد دنیا از سر گرفته شود. البته بازگشت اقتصاد دنیا به وضعیتی که قبل از کرونا داشت به این زودی ها میسر نخواهد بود ولی می توان انتظار داشت اقتصاد در مسیر رشد و بازسازی قرار بگیرد.

حضور رباتها در زندگی ما ماندگار خواهد بود
 در این سال افزایش اتوماسیون در صنایع برای حفظ آنها در بحران های آتی پاندمی یک سیاست مهم بود. از طرف دیگر ما شاهد افزایش شمار رباتها در صنایع مختلف بودیم. از یک صرف استفاده از رباتها برای ضدعفونی کردن تجهیزات بیمارستانی و اتاق های بیماران مختلف  افزایش پیدا کرد و از طرف دیگر در رستوران و کافی شاپ ها، رباتها به جای گارسون ها به خدمات رسانی پرداختند.

از طرف دیگر استفاده از پهبادها به عنوان وسیله ای برای انتقال کالاهای خریداری شده بدون نیاز به حضور انسان در محل تحویل کالا هم افزایش یافت.در بسیاری از مشاغل خدماتی، رباتها به جای انسان ها قرار گرفتند و باعث از بین رفتن فرصتهای شغلی مردم در حوزه های خدماتی و کارگری شدند. خلاصه در سالی که به پایان رسیده است دیگر رباتها به عنوان بخشی از آینده زندگی بشر معرفی نمی شدند بلکه افزایش شمار رباتها در زندگی مردم کاملا محسوس بود.

 افزایش استفاده از رباتها در بسیاری از صنایع بعد از پایان کرونا اتمام نمی یابد و به همین دلیل این نگرانی وجود دارد که افرادی که در مشاغل بدون نیاز به مهارت خاص، مشاغل کارگری و مشاغل خدماتی فعالیت می کردند در دنیای پسا کرونا فرصت کمتری برای اشتغال دارند.

ضرورت آموزش دادن به این افراد برای اشتغال در حوزه های تازه یکی دیگر از مسولیتهای دولتها است  که بدون شک بعد از پایان بحران کرونا باید برای آن برنامه ریزی  دقیقی انجام شود.

 نقش دولت در اقتصاد بیشتر می شود
با وجود اینکه در طول تاریخ بارها در مورد ضرورت توسعه بخش خصوصی و کوچک بودن نقش دولت در اقتصاد صحبت شده است ولی به نظر می رسد در این دوره حساس اقتصادی دیگر این دیدگاه خریداری نداشت.

افزایش کمکهای دولتی به مردم و ارایه کمکهای مالی به کسب و کارها از یک طرف و افزایش سرمایه گذاری دولت در پروژه های زیرساختی به منظور ایجاد شغل و به حرکت درآوردن چرخ های اقتصاد کشورها از طرف دیگر باعث شد تا نقش دولت در اقتصاد پررنگ شود.

تمامی اقتصاددانان در مورد ضرورت افزایش نقش دولت در اقتصاد کشورها در پسا کرونا صحبت می کنند. دوره ای که شاید یک بار در طول زندگی تمامی ساکنان زمین اتفاق بیفتد و بازماندگان این بحران با چالشهای زیادی در این حوزه روبرو خواهند بود.

به نظر می رسد در روزهای پسا کرونا دیگر هیچ کشوری حامی سیاستهای بازار آزاد نباشد و کشورهایی بتوانند با سرعت بیشتری رشد اقتصادی را تجربه کنند که دولت در اقتصاد نقش پر رنگ تری داشته باشد و از منابع مالی خود به عنوان بودجه اولیه اجرای طرح های کوچک و بزرگ و ایجاد شغل در کنار  حفظ ارزش پول ملی استفاده کند.

کسری بودجه دولتی تا چندین سال ادامه خواهد داشت
از طرف دیگر افزایش حمایت دولتها از اقتصاد در روزهایی که تعطیلی کسب و کارها امکان پرداخت مالیات را به دولت از بین برده است، زمینه را برای افزایش کسری بودجه دولتها فراهم کرد و در یال ۲۰۲۰ کسری بودجه دولتهای دنیا بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.

اما این پایان ماجرا نیست. اقتصاددانان بر این باورند دولتها باید به حمایت از اقتصاد ادامه دهند، سیاست نرخ بهره پایین باید حداقل تا انتهای سال ۲۰۲۲ در اقتصاد دنیا باقی بماند در غیر این صورت خبری از رشد اقتصادی نخواهد بود.

در صورتی که دولت ها به اجرای این سیاستها ادامه دهند، نخواهند توانست از زیر بار کسری بودجه رها شوند و حتی ممکن است میزان کسری بودجه دولتی در دنیا افزایش هم پیدا کند. هزینه ای که به زعم رییس صندوق بین المللی پول چاره ای جز پرداخت آن نداریم.

کد خبر: ۶۴٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha