۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
افزایش ۶ برابری قیمت مواد اولیه فرش دستباف| خیلی‌ها توان چله کشی دار قالی را ندارند
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز خبر داد

افزایش ۶ برابری قیمت مواد اولیه فرش دستباف| خیلی‌ها توان چله کشی دار قالی را ندارند

تبریز- چمنی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز گفت: مواد اولیه فرش بیش از شش برابر رشد قیمت داشته و بسیاری از قالیبافان به دلیل وضعیت نامناسب معیشتی توان پرداخت هزینه ها را ندارند.

اسماعیل چمنی در گفت و گو با خبرنگار بازار افزود: باید قالیبافی در لیست مشاغل سخت و زیان آور باشد چراکه این شغل باعث بروز بیماری هایی همچون کمردرد، پادرد، روماتیسم و ضعف بینایی در بلند مدت می شود. این موضوع باید در مجلس تصویب شود.

چمنی به تفاهم نامه مرکز ملی فرش دستباف ایران و بیمه روستاییان نیز اشاره کرد و گفت: طبق این تفاهم نامه تمامی فعالان فرش دستباف می توانند عضو صندوق بیمه روستاییان و عشایر شوند ولی به دلیل اینکه این بیمه دفترچه درمانی ندارد و درصد بیمه نیز پایین است مورد استقبال قالیبافان قرار نگرفت.

 وی با بیان اینکه بیمه تامین اجتماعی برای بازنشسته شدن قالیبافان نیز سخت گیری های زیادی انجام می دهد، گفت: وقتی قالیبافانی که ۱۰ سال سابقه بیمه دارند و سنشان بالای ۵۰ سال است می خواهند بازنشسته شوند و از مزایای آن استفاده کنند بیمه تامین اجتماعی اجبار می کند که برای دریافت حقوق بازنشستگی باید ابتدا چندین میلیون تومان معادل باقیمانده سابقه بیمه، به حساب بیمه واریز کنند و بعد از آن افراد را بازنشسته می کنند ولی چون خیلی از قالیبافان وضعیت اقتصادی خوبی ندارند و توان پرداخت این مبالغ را هرگز ندارند و نمی توانند از مزایای بازنشستگی استفاده کنند.

چمنی ادامه داد: متاسفانه تامین اجتماعی به جای حل کردن موضع به گرفتن پول از قالیبافان فکر می کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا نیز که بسیاری از کارگاه های قالیبافی تعطیل شد، کمکی به قالیبافان انجام ندادند. نزدیک ۲۰ درصد قالیبافان در استان بیمه هستند و دولت اعلام می کند برای گرفتن تسهیلات کرونایی باید بیمه باشید درحالی که بسیاری از قالیبافان بیمه نیستند.

وی با بیان اینکه طی سال های اخیر شاهد افزایش سرسام آور قیمت مواد اولیه فرش هستیم، گفت: مواد اولیه فرش بیش از شش برابر رشد قیمت داشته اند و بسیاری از قالیبافان به دلیل وضعیت نامناسب معیشتی توان پرداخت هزینه ها را ندارند.

چمنی افزود: گران شدن قیمت مصالح و مواد اولیه فرش باعث شد خیلی از افراد نتوانند دار قالی را چله کشی کنند. متاسفانه با افزایش قیمت مواد اولیه شاهد هستیم که بسیاری از قالیبافان شغل خود را از دست داده اند.

کد خبر: ۶۴٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha