۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
حمایت مجلسیان از تولید واکسن کرونای داخلی| «نمی توانیم» از ایران رخت بر بسته است
واکسن ایرانی کرونا در آستانه تولید انبوه

حمایت مجلسیان از تولید واکسن کرونای داخلی| «نمی توانیم» از ایران رخت بر بسته است

تست واکسن کرونای ایرانی چند روزی است که در کشور انجام شده و این امید وجود دارد که در آینده ای نه چندان دور، تولید واکسن کرونای ایرانی به مرحله تولید انبوه برسد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین سه شنبه (۹ دی) اولین تزریق انسانی  واکسن کرونای ایرانی، توسط شرکت دارو سازی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نام "کُوو ایران برکت" با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، روی داوطلبان انجام شد.

این در حالی است که بیش از ۶۵ هزار ایرانی داوطلب آزمایش واکسن هستند و ۵۶ نفر نیز برای شرکت در مرحله نخست آزمایش انسانی که انتظار می‌رود ۴۵ تا ۶۰ روز زمان برد، انتخاب شده اند.

به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۶ شرکت دانش بنیان ایرانی در زمینه تولید واکسن کرونا در کشور فعال هستند.

موفقیت در تولید واکسن کرونا در ایران البته به همین جا ختم نشده و این مسئله موجب واکنش برخی از کشورها شد. در همین زمینه یک شبکه چینی پیشرفت تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران در موضوع تولید واکسن کرونا را شگفت انگیز دانسته و اعلام کرد که ایران، غیر ممکن را ممکن کرده است. این شبکه همچنین، راز موفقیت و پیشرفت ایران را روحیه بالا و عدم ظلم پذیری مردم ایران دانست.

خبرگزاری رویترز هم در این مورد نوشت: ایران آزمایش انسانی روی اولین داوطلبان دریافت واکسن کووید – ۱۹ را انجام داد که تهران می‌گوید به شکست این همه گیری به رغم آنکه تحریم‌های آمریکا در توان این کشور برای واردات واکسن اخلال ایجاد می‌کند، کمک می‌کند.

این شبکه خبری افزود؛ ایران گله‌مند است که توانش برای خرید واکسن به واسطه تحریم‌های مالی آمریکا مخدوش شده است. رویترز مدعی شد غذا و دارو مشمول تحریم‌ها نیستند، اما به این نکته اذعان کرد بانک‌ها از تامین مالی توافق‌های ایران بازداشته شده اند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی در این زمینه نوشت: ایران روز سه شنبه مرحله نخست آزمایش بالینی واکسن تولید شده در جمهوری اسلامی را آغاز کرد، کشوری در منطقه که بیشترین تاثیر را از همه گیری کووید – ۱۹ متحمل شده است. این شبکه خبری یادآور شد که ایران، آمریکا را به ایجاد مانع در راه دسترسی تهران به واکسن به واسطه رژیم تحریم‌ها متهم کرده است.

تارنمای دویچه وله آلمان هم خبر آزمایش انسانی واکسن ایرانی کرونا را بازتاب داد و با بیان اینکه این واکسن زودتر از زمانی که انتظارش می‌رفت، تست شد، نوشت که چند واکسن بطور همزمان در ایران در دست تولید است.

این که ایران توانسته است جزو معدود کشورهایی باشد که موفق به تولید مهم‌ترین واکسن عصر جدید شود، بی‌گمان افتخاری بزرگ و ملی است اما هستند افراد و نگاه هایی که تلاش می کنند این دستاورد بزرگ را نادیده گرفته و افکار عمومی را تنها و تنها امیداور به واکسن خارجی کنند و طوری القا کنند که واکسن ایرانی کارآیی لازم را ندارد.

البته هستند افرادی هم که اتکا به خارج از کشور را برای تهیه این واکسن، مقدم بر همه چیز می‌دانند و اذعان می‌کنند که «قرار نیست همه کشورها واکسن‌سازی داشته باشند».

صحت واکسن خارجی به هیچ وجه مشخص نیست
در همین حال جمعی از نمایندگان مجلس نظر دیگری پیرو این مسئله دارند.

محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت در همین زمینه گفت: با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران توانایی ساخت واکسن داخلی برای مقابله با بیماری کرونا را دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون نشان داده است که در بسیاری از موارد حرف اول را در دنیا می‌زند.

قطعاً نگاه ما باید به ظرفیت‌های داخلی و کارشناسان خودمان باشد و در صورتی که به آنان اعتماد کنیم، حتماً می‌توانیم در ساخت واکسن مقابله با کرونا موفق باشیم

وی تاکید کرد: قطعاً نگاه ما باید به ظرفیت‌های داخلی و کارشناسان خودمان باشد و در صورتی که به آنان اعتماد کنیم، حتماً می‌توانیم در ساخت واکسن مقابله با کرونا موفق باشیم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دانشمندان ما همواره ثابت کرده‌اند که در عرصه‌های مختلف اگر به آنان توجه و اعتماد شود، پاسخ این اعتماد را به خوبی خواهند داد و در ساخت واکسن مقابله با کرونا هم باید به نیروهای خودمان میدان دهیم نه اینکه نگاهمان به خارج از کشور باشد.

احمدی اظهار داشت: ما نباید برای مقابله با بیماری کرونا به کشورهای خارجی نگاه داشته باشیم تا آنان به ما واکسن دهند.

وی افزود: صحت و سلامت واکسن خارجی به هیچ وجه مشخص نیست و ممکن است دشمنان جمهوری اسلامی ایران موادی را در این واکسن‌ها بگذارند که برای سلامت مردم ما ضرر داشته باشد و بر این اساس بهتر است به جای اعتماد به بیگانگان، به ظرفیت‌های خودمان برای ساخت واکسن داخلی توجه کنیم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در داخل کشور ظرفیت ساخت واکسن مقابله با کرونا را داریم، گفت: ما در گذشته توانمندی‌های خود را دراین عرصه‌ها از جمله حوزه پزشکی به جهانیان نشان داده‌ایم.

احمدی تصریح کرد: ایران اخیرا کیت آزمایشگاهی را تولید کرد در حالی که بسیاری از کشورهای جهان در ساخت کیت آزمایشگاهی موفق نبودند و حتی در برخی از کشورها کیت آزمایشگاهی را از کشورمان خریداری کردند و این نشان‌دهنده توانمندی زیاد جمهوری اسلامی ایران در این عرصه است.

از واکسن ایرانی حمایت می‌کنیم و خودمان هم می‌زنیم
همچنین حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره ساخت واکسن داخلی مقابله با بیماری کرونا، اظهار داشت: در اوایل انقلاب، جمهوری اسلامی ایران صادر کننده بسیاری از واکسن ها بود اما متاسفانه یک مدتی به دلیل یکسری از عدم توجهات و سهل انگاری ها این موضوع متوقف شد.

وی تاکید کرد: قطعاً جمهوری اسلامی ایران توان تولید واکسن را دارد و ما یقین داریم که واکسن تولید داخل برای ما مطمئن تر از واکسن هایی است که از خارج از کشور وارد ایران شود که اطلاعات ریز و دقیقی از آن نداشته باشیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: ما توان تولید واکسن را داریم و در حال حاضر خوشبختانه بنیاد برکت اقداماتی را در این زمینه آغاز و خیلی پیشرفت کرده است.

شهریاری ادامه داد: همچنین انستیتو رازی هم که وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است، به زودی ساخت واکسن را آغاز می کند و پنج شرکت دانش‌بنیان دیگر هم در حال فعالیت در این زمینه هستند و واقعاً توان تولید هم دارند و فقط باید به آنان کمک کنیم و از آنان حمایت شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به دشمنان قسم خورده ای که در دنیا داریم، قطعاً باید بتوانیم خودمان برای مقابله با بیماری کرونا واکسن بسازیم.

با توجه به اینکه ممکن است بیماری های نوپدید و ویروس های دیگری هم به وجود بیاید، ما باید خودمان تولید کننده واکسن باشیم و نباید دستمان به سوی خارجی ها دراز باشد

وی افزود: با توجه به اینکه ممکن است بیماری های نوپدید و ویروس های دیگری هم به وجود بیاید، ما باید خودمان تولید کننده واکسن باشیم و نباید دستمان به سوی خارجی ها دراز باشد که حتی واکسن آنفولانزا را علی‌رغم آن که پول آن را پرداخت کردیم، به ما ندادند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به همین دلیل ما از واکسن تولید داخل حمایت می کنیم و اگر واکسن تولید داخل بیاید، از آن استقبال می کنیم و خودمان هم آن واکسن را می زنیم.

شهریاری در واکنش به اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه واکسن ایرانی خوب نیست، گفت: قطعاً این اظهارات خیرخواهانه نیست و ممکن است برخی افراد از روی ناآگاهی و همچنین برخی افراد کاملا مغرضانه این مباحث را مطرح کنند.

وی گفت: ما باید به عنوان یک کشور ابرقدرت، به هیچ یک از کشورهای دنیا به خصوص در حوزه مسائلی چون دارو و  واکسن و مسائل موشکی وابستگی نداشته باشیم و قطعاً باید از واکسن ایرانی حمایت کنیم.

تست انسانی واکسن کرونا قطعا نتیجه مطلوبی خواهد داشت
همچنین عباس مقتدایی در همین زمینه به خبرنگار پارلمانی بازار، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران توان ساخت واکسن داخلی مقابله با بیماری کرونا را دارد، گفت: ما باید با جدیت در عرصه تولید نیازهای کشور به جهت دارا بودن نیروی انسانی کافی و تجهیزات پیشرفته فعالیت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قطعاً ایران می‌تواند در زمینه تولید واکسن کرونا اقدامات مفید و موثری انجام دهد، گفت: روحیه «نمی توانیم» از جمهوری اسلامی ایران رخت بر بسته و امروز «می توانیم» جای آن را گرفته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همانگونه که مراکز پژوهشی ما انواع و اقسام واکسن ها را می سازند، پس ما قطعا می توانیم واکسن این پدیده نوظهور و بیماری کرونا را هم در داخل بسازیم.

مقتدایی اظهار داشت: ما در آستانه رسیدن به فناوری های نوین برای ساخت واکسن هستیم و تولید واکسن، موضوعی نیست که جمهوری اسلامی ایران از پس آن بر نیاید.

وی تاکید کرد: ایران می تواند با دانش فنی خود به ساخت واکسن برسد و ما شاهد بودیم که تست انسانی واکسن کرونا در کشورمان آغاز شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مراکز پژوهشی مرتبط با پزشکی جمهوری اسلامی ایران، در حال تولید واکسن در سطح آزمایشگاهی هستند.

مقتدایی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران توانایی شگرفی در این عرصه دارد و طی ماه‌های آینده روند گسترش تست انسانی واکسن کرونا به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

تکنیک تولید «واکسن کرونای ایرانی» از جمله بی خطرترین روش‌ها است
همچنین همایون سامه یح در گفت‌وگو با واکسن آنلاین،در همین زمینه تاکید کرد: در حال حاضر چندین شرکت تولید واکسن کرونای ایرانی را آغاز کردند.

وی تاکید کرد: دو شرکتی که در حال حاضر نزدیک به تولید انبوه واکسن کرونا هستند، اقدامات خود را تا مراحلی به پیش برده‌اند؛ یکی از این شرکتها در مرحله فاز حیوانی است و یکی دیگر از آن شرکت‌ها به مرحله فاز انسانی رسیده است.

این پزشک متخصص داروسازی تصریح کرد: تکنیک این دو شرکت ایرانی جز بی خطر ترین و تکنیک‌ها برای تولید واکسن کرونا است.

وی با بیان اینکه هنوز از اثربخشی واکسن کرونای ایرانی اطلاعاتی در دست نیست، بیان داشت: با این حال تولید واکسن ایرانی از جمله بی خطرترین انواع واکسن هاست لذا به خاطر همین بنده فکر نمی‌کنم آزمایشات انسانی این واکسن مشکلی را برای فردی ایجاد کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه متاسفانه در کشور دچار دوگانگی و چند گانگی در پرداخت به موضوعات هستیم، اظهار داشت: اخیرا بانک مرکزی اعلام کرده که حدود ۲۲۰ میلیون دلار برای واردات واکسن کرونای خارجی اختصاص داده است این رقم می تواند قیمت خرید حدود ۵۰ میلیون دوز واکسن باشد.

وی بیان داشت: این در حالی است که از سوی دیگر چند شرکت دانش بنیان برای تهیه این واکسن  کرونا - تولید ایران - سرمایه گذاری و دقت زیادی را صرف کردند؛ لذا بنده معتقدم ما باید یک الی دو ماه دیگر و پس از اثر بخشی واکسن کرونای ایرانی حرف از خرید واکسن می زدیم چرا که اگر هر مصرف کننده ایرانی در حال حاضر این خبر را بشنود – یعنی خبر خرید واکسن از خارج – دیگر به واکسن تولید داخلی شک خواهد کرد بنابراین این دوگانگی باعث مشکلات در کشور شده و بدبینی به تولید داخل را بیشتر می کند.

 طبق آخرین اخبار تاکنون افرادی که تزریق واکسن کرونا روی آنها انجام شده هیچ گونه علائم خطرناکی نداشته اند و این خود می تواند نوید بخش تولید گسترده واکسن کرونای ایرانی در کشور باشد که امیدواریم با حمایت مسئولین از این فرآیند خطیر گذر کرده و به نتیجه مطلوب برسیم.

کد خبر: ۶۴٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha