۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
عرضه زعفران و پسته ایران به اسم اسپانیا و چین
رئیس اتحادیه صنعت چاپ و بسته بندی عنوان کرد

عرضه زعفران و پسته ایران به اسم اسپانیا و چین

ابوالحسنی، رئیس اتحادیه صنعت چاپ و بسته بندی گفت: این صنعت با حمایت دولت و تسهیل قوانین، می‌تواند ضمن جلوگیری از خام فروشی، با گرفتن سفارش صنایع کشورهای همسایه، به قطب اول چاپ و بسته بندی در منطقه تبدیل شود.

به گزارش بازار، احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپ و بسته بندی، با اشاره به اینکه صنعت چاپ و بسته بندی کشور جزو صنایع پیشرو و به روز جهان محسوب می‌شود، افزود: جلوگیری از خام فروشی کالاهایی نظیر پسته و زعفران، می‌تواند ضمن مطرح کردن نشان‌های تجاری ایرانی، موجب افزایش بهره وری و ارز آوری ناشی از صادرات این کالاها شود.

وی افزود: امروز زعفران ایرانی با نام زعفران اسپانیایی و پسته ایرانی در بسته بندی چینی به بازارهای جهان صادر می‌شود در حالیکه همه این محصولات را می‌توانیم با اصلاح قوانین صادراتی در کشور بسته بندی و به جهان عرضه کنیم.

ابوالحسنی افزود: صنعت چاپ و بسته بندی ایران با بهره گیری از توان داخل و دستگاه‌های به روز و با استفاده از آخرین فناوری‌های دنیا، می‌تواند در سطح منطقه و جهان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و قادر به ایجاد اشتغال برای عده زیادی از جوانان هستیم.

وی با اشاره به اینکه ترکیه قطب اول صنعت چاپ و بسته بندی منطقه است افزود: این در حالی است که ایران می‌تواند این جایگاه را در صورت حمایت دولت از آن خود کرده و بخش مهمی از سفارش‌های بازرگانان و صنایع کشورهای منطقه را جذب کند.

رئیس اتحادیه چاپ و بسته بندی افزود: نفت خام را با سختی بسیاری با قیمت ۴۰ دلار به بازارهای جهانی می‌فروشیم، اما اگر این نفت به فراورده‌های پتروشیمی تبدیل شود و به عنوان محصولات پلیمری در اختیار این صنعت قرار بگیرد حداقل ۱۰ برابر ارزش افزوده پیدا می‌کند.

وی افزود: نوسانات اخیر ایجاد شده در نرخ ارز فرصت خوبی بود که صنعت چاپ بتواند با حمایت دولت بازار منطقه را بگیرد، ولی یکسری قوانین دست و پاگیر و قدیمی، مانع این است که سفارش چاپ را از صنایع کشورهای دیگر بگیریم.

ابوالحسنی تصریح کرد: ۷۰ درصد مواد مصرفی صنعت چاپ وارداتی است و برای واردات به موقع، نیازمند همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در ثبت سفارش‌ها هستیم، اما تاخیر در رسیدن مواد اولیه، موجب می‌شود که سفارش به موقع بدست کارفرما نرسد.

وی افزود: برخی قوانین در حوزه وزارت ارشاد هم متعلق به سال‌های قبل است که با فناوری امروز سازگار نیست و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرده ایم اختیارات این وزارتخانه به اتحادیه و صنعت چاپ تفویض شود و دولت به جای دخالت، به نظارت بپردازد.

رئیس اتحادیه صنعت چاپ و بسته بندی، خام فروشی را یکی از مهمترین آفت‌ها و مشکلات صنایع کشور دانست و افزود: گمرک معتقد است به دلیل خام فروشی، حدود ۱۵ درصد کالاها در مرز هدررفت دارند و، چون بدون بسته بندی عرضه می‌شود، فروشنده ناچار است محصول خود را به هر قیمتی که خریدار می‌خواهد بفروشد و این در حالی است که ما دستگاه سورت بندی محصولات کشاورزی را در داخل تولید می‌کنیم و می‌توانیم این محصولات را بصورت بسته بندی و تحت نشان تجاری ایرانی به بازارهای جهانی عرضه کنیم.

ابوالحسنی افزود: می‌توانیم از خام فروشی جلوگیری کنیم و اگر این اتفاق رخ دهد در اکثر محصولات ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزش افزوده ایجاد خواهد شد و در فراورده‌هایی نظیر پسته یا زعفران، این ارزش افزوده تا ۹۰ برابر هم خواهد رسید.

وی افزود: امروز زعفران ایرانی به صورت فله به اسپانیا می‌رود و با بسته بندی و به اسم زعفران اسپانیایی در تمام دنیا عرضه می‌شود و پسته ما نیز به صورت فله به چین می‌رود و با بسته بندی در این کشور، به تمام کشورهای جهان صادر می‌شود درحالیکه ما همه این نیازمندی‌ها و توانمندی‌ها را در داخل کشور داریم و فقط نیازمند اصلاح قوانین و مقررات هستیم.

کد خبر: ۶۴٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha