۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
واکسینه شدن قدرت دارویی ایران با ساخت واکسن ضد کرونا
در میزگرد بازار بررسی شد؛

واکسینه شدن قدرت دارویی ایران با ساخت واکسن ضد کرونا

لرستان- متخصصان داخلی و اساتید دانشگاه با بررسی واکسن کرونای ایرانی به نتایج در خور توجهی دست یافته‌اند، عده‌ای معتقد هستند که تولید دارو در ایران از استاندارد بالایی برخوردار و قابلیت رقابت با برندهای معتبر بین المللی را دارد و عده‌ای دیگر بر حمایت از تولیدات داخلی تاکید می‌کنند.

گروه استان‌ها ؛ واکسن آنلاین: متاسفانه فرهنگی در جامعه ما نهادینه شده که به نظر برخی افراد اجناس و کالاهای خارجی با کیفیت‌تر از تولیدات داخل است و این موضوع سبب شده که عده‌ای از مردم فکر کنند که واکسن خارجی کووید ۱۹ بهتر است. از طرفی تجربه تلخ ورود ایدز به ایران با خون‌های اهدایی آلوده‌ای که از فرانسه به ایران وارد شد سبب شده برخی از مردم واکسن‌های خارجی را مورد اعتماد ندانند.

در زمینه واکسن نیز اینگونه است برخی معتقد هستند که نباید به اقلام ایرانی اعتماد کرد حال آنکه بررسی‌های کارشناسان امر نشان می دهد این واکسن می‌تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد و فقط باید از تولید داخلی حمایت های لازم را به عمل آورد.

ایران سابقه درخشانی در تولید دارو دارد
علی رغم تمام تحریم ها و مشکلات به دست توانمند متخصصان داخلی در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بالاخره واکسن ایرانی به مرحله تست انسانی رسیده و باید منتظر نتیجه کار بمانیم و فراموش نکنیم که کشور ما سابقه درخشانی در تولید دارو دارد و حتی برخی از واکسن‌های رایج در دنیا برای اولین بار در ایران ساخته شده‌ است.

دو واکسن موجود یعنی «فایزر» و «مدرنا» هم هنوز توسط وزارت جهانی بهداشت تایید نهایی نشده‌ و ممکن است هر لحظه کنار گذاشته شوند چون ایمنی واکسن باید در درازمدت بررسی شود

در میزگردی با حضور حمید سوری استاد دانشگاه‌های لرستان، محمدرضا هاشمیان فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران و محسن اسدبیگی معاون غذا و داروی لرستان نظر آنها را در رابطه با واکسن ایرانی و خارجی جویا شده ایم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

امیدواری مردم
سوری
: واکسن داخلی در حال حاضر در مرحله آغاز و آزمایشگاهی است بنابراین فعلاً زود است که بخواهیم در رابطه با آن برای مردم امیدواری ایجاد کنیم حتی کشورهایی که پیشرفت‌هایی در تولید واکسن داشته‌اند هم هنوز خیلی به مردم امیدواری نداده‌اند.
دو واکسن اصلی موجود یعنی «فایزر» و «مدرنا» هم هنوز توسط وزارت جهانی بهداشت تایید نهایی نشده‌ و ممکن است هر لحظه کنار گذاشته شوند چون ایمنی واکسن باید در درازمدت بررسی شود.

باید واکسن داخلی را حمایت کنیم؛ در حال حاضر به نظر می‌رسد بهتر است فعلاً توجه مردم به موازین پیشگیری از این ویروس باشد.واکسن ایرانی در حال حاضر در فاز یک است و طبیعتا زمان نیاز دارد که بتواند مراحل اولیه آزمایشات را طی کند.

 در حال حاضر کشورهایی مثل بریتانیا که وضعیت خوبی در زمینه تولید واکسن دارند هم در صف خرید واکسن فایز هستند؛ ما هم باید همین رویه را داشته باشیم و در عین حال از تولید واکسن داخلی حمایت کنیم.

فاصله ای که تا تولید نهایی واکسن ایرانی داریم به معنای این نیست که از تولید واکسن داخلی مأیوس شویم ضمن اینکه نباید خودمان را از صف تهیه واکسن بین‌المللی خارج کنیم و این روندی است که در تمام دنیا پیش گرفته شده است. 

شرایط تولید انبوه  
در مورد واکسن دو بخش وجود دارد مرحله نخست ساخت آن در فضای آزمایشگاهی و تحقیقاتی است و دوم هم تولید انبوه واکسن است که برای تهیه این حجم از واکسن باید زیرساخت‌های لازم را داشته باشیم ضمن اینکه با توجه به میزان اثربخشی هر چهار الی شش ماه، حداقل ۵۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم.

باید واکسن هم از لحاظ «اثر بخشی» و هم «ایمنی» مورد تأیید قرار بگیرد و ما تا رسیدن به آن محیط تحقیقاتی فاصله داریم؛ معمولاً در شرایط عادی تولید این واکسن حدود ۱۰ سال طول می‌کشد ولی به خاطر اینکه شرایط اپیدمی است یک مقداری سخت گیری‌های تولید واکسن کمتر شده ولی به معنای این نیست که در دو الی سه ماه واکسن را به مرحله تایید برسانیم. ممکن است اثر بخشی آن تایید شود ولی ایمنی آن در میان مدت و درازمدت زیر سوال برود کما اینکه واکسن آکسفورد به علت اثرات نامطلوبی که روی داوطلبان داشت رد شد؛ حتی گزارش‌هایی از واکنش‌های آلرژیک شدید برای استفاده کنندگان واکسن فایرز و مدرنا هم رسیده و آنها را زیر سوال برده است.

عدم اقدام به موقع وزارت بهداشت
هاشمیان
بنده جزو اولین افرادی بودم که از ابتدا درخواست کردم مراحل کارآزمایی بالینی برای واکسن داخلی یا خارجی شروع شود؛ همین گروهی که در حال حاضر به خوبی شروع به واکسن سازی کرده‌اند باید شش ماه قبل این کار را استارت می‌زدند.

متأسفانه وزارت بهداشت و به‌ویژه افرادی که در قسمت پژوهش بودند اصلا به فکر راه ‌اندازی ترایال(کارآزمایی بالینی) نبودند و هیچ کاری در این رابطه انجام ندادند چون آنها ایمنی گله‌ای را در نظر گرفته بودند که در نهایت به مرگ و میر گسترده در کشور منجر شد.  اکنون این ترایال راه‌اندازی شده ولی کاش این تأخیر صورت نمی‌گرفت و زودتر اقدام می‌شد.

توصیه می‌کنیم افرادی که در خط اول مبارزه با این ویروس نیستند به خصوص کسانی که در خود وزارت بهداشت بوده اما  به صورت مستقیم با بیماران سر و کار ندارند، حتماً واکسن ایرانی بزنند به هر حال تولید ملی است و افرادی که در وزارت بهداشت شغل و سمت بالایی دارند باید با استفاده از واکسن ایرانی از آن حمایت کنند.

مسئولان هم واکسن ایرانی بزنند
 افراد رده‌های بالای مملکت مثل وزیر بهداشت، معاونانش و کمیته علمی کرونایی ها واکسن ایرانی را تزریق کنند که مردم بدانند کشور ما قائل به تکنولوژی است و این حرکت تأثیر بسیار مثبتی دارد چون بسیاری از کادر درمان و مردم عادی هم جرأت می‌کنند با این محصول ایرانی واکسینه شوند.
 

افرادی که در خط اول مبارزه با این ویروس نیستند به خصوص کسانی که در خود وزارت بهداشت بوده اما  به صورت مستقیم با بیماران سر و کار ندارند، حتماً واکسن ایرانی بزنند

 نسخه ایرانی واکسن کرونا با نسخه خارجی آن برابری می‌کند چون تکنولوژی ایران در زمینه داروسازی بسیار بالاست. مشکلی برای تولید نداریم و قطعا «انستیتوی پاستور» یکی از برندهای بسیار معروف و مشهور در دنیاست و می‌تواند این واکسن را تولید کند همانطور که در حال حاضر هم در حال تولید است.

تست انسانی انجام شد
این واکسن به تازگی وارد مرحله تست انسانی شده که نتیجه آن فعلاً گزارش نشده؛ در حال حاضر تزریق واکسن برای ۵۶ نفر انجام شده ولی طبق گفته وزارت بهداشت در تیر ماه سال آینده این واکسن را برای سازمان بهداشت جهانی ارسال می‌کنند و آنها هم پس از گذشت یک تا دو ماه نظرشان را اعلام می‌کنند.

در حال حاضر بهترین نوع پیشگیری از ابتلا به کرونا، تزریق واکسن است البته اجباری برای این واکسیناسیون نیست،  مشکل مالی دولت برای خرید واکسن خارجی کرونا حل شده و رئیس جمهور دستور خرید آن را داده است و وزیر بهداشت هم اعلام کرده که در مرحله خرید واکسن هستیم. دو شرکت «فایرز» و «مدرنا» اعلام کرده‌اند که ظرف شش هفته می‌توانند ویروس انگلیسی را هم پوشش دهند و نگران واکسن آن نیستند، در واقع هم واکسن‌های خارجی تزریق می شود و هم باید منتظر تولید واکسن ایرانی باشیم تا کشور ایمن شود؛ حداقل باید ۶۰ درصد کشور واکسن بزنند که ایمنی کشور افزایش پیدا کند؛ در پایان از مردمی که در این ترایال شرکت کردند تشکر می کنیم.

سابقه طولانی در ساخت واکسن
اسدبیگی: ایران این توانایی را دارد که واکسن تولید کند و سابقه‌ای طولانی در ساخت دارو و واکسن دارد و همزمان با سایر دنیا در حال تلاش برای کشف واکسن کروناست.
تا آزمایشات مربوط به واکسن کرونا به‌طور کامل انجام نشود نمی‌توان بر روی آن اظهار نظر کرد چون این ویروس تغییر ژنتیکی می‌کند. در حال حاضر کل دنیا بر روی این واکسن کار می‌کنند و قطعاً هم به نتیجه می‌رسیم؛ باید منتظر بمانیم تا مشخص شود میزان اثر بخشی این واکسن به چه شکلی است و چه عوارضی ممکن است داشته باشد.

در حال حاضر بهترین نوع پیشگیری از ابتلا به کرونا، تزریق واکسن است البته اجباری برای این واکسیناسیون نیست،  مشکل مالی دولت برای خرید واکسن خارجی کرونا حل شده و رئیس جمهور دستور خرید آن را داده است

فعلاً در مراحل اولیه تولید واکسن هستیم و نتیجه نهایی بستگی به مطالعات دارد یعنی تا نتایج این آزمایشات بالینی مشخص نشود خیلی نمی‌توان با اطمینان صحبت کرد چون ممکن است پس از بررسی نتایج، نیاز به اصلاحات و تغییراتی باشد. مردم به سلامت خود اهمیت می‌دهند، از طرفی هدف اصلی دولت هم حفظ سلامت مردم است، به همین دلیل من گمان می‌کنم مردم استقبال خوبی از این واکسن داشته باشند اما باید خیلی علمی و حساب شده پیش برویم و ارزیابی آن درست انجام بگیرد.

تولید دارو در ایران از استاندارد بالایی برخوردار است و داروهای تولید داخل قابلیت رقابت با برندهای معتبر بین المللی را دارند.در بحث بیماری‌های واگیردار و ویروسی مثل کرونا علیرغم تولید واکسن باید تا زمان واکسیناسیون مراقبت‌های اولیه را رعایت کنیم و در مصرف دارو علمی و منطقی برخورد کنیم یعنی از خوددرمانی پرهیز کنیم و حتماً قبل از مصرف دارو از پزشک مشاوره و کمک بگیریم.

به گزارش بازار، در این میزگرد سعی شد به ضرورت حمایت از تولیدات داخلی پرداخته شود حال باید دید مسئولان کشوری در زمینه تولید واکسن کرونا چه اقدامی را در پیش می گیرند.

کد خبر: ۶۴٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha